Meeke i Korsika-ledning, Mikkelsen dominerar i WRC2, Adam-premiär för Tom K. i kväll, frågetecken även för Sprint-SM -18 och 30 blev av med körkortet!

Denna mörka dag när verkligheten på ett fruktansvärt sätt även nådde oss, då känns det lite futtigt att skriva en Motorbloggen. Kommer ändå att göra så om än lite kortare än jag tänkt innan dramatiken i Stockholm gjorde entré.

*
BloggMeekeI 60. Che Guevara Energy Drink Tour de Corse 2017 går Kris Meeke på i samma tempo som om han vore i Mexiko. ”The Ulsterman” leder efter fyra körda sträckor med tio sekunder före Sebastien Ogier. Vid målet på sträcka fyra förklarade han att han verkligen gillade sträckorna och hur dagen utvecklat sig.
Men du är alltid orolig för Seb eftersom han aldrig ger upp, menade Meeke
Jag är nöjd med mitt tempo så får vi se vad morgondagen har att erbjuda…BloggOgier
Lika nöjd var inte Ogier och den bil som han höjde till skyarna efter shake down var han inte lika belåten med efter inledningen.
Att ändå vara två är inte så illa och känslan blir bättre ”step by step”, analyserade Ogier.
Trea är Thierry Neuville men 25,8 efter Meeke och som fyra, nästa Citroën i händerna på Craig Breen.BloggLatvala Jari-Matti Latvala har fallit tillbaka och är sexa. men Toyotaåkaren är inte nöjd med attacken på torr asfalt.
Jag kör inte bra tillräckligt och litar inte helt på mina noter. Måste förbättra körningen, det är mig det är el på inte bilen, förklarade Latvala sin brist på ”pace”.
Värre gick det för Toyota-kollegan Juho Hänninen som träffade ett broräcke varpå det uppstod en mindre eldsvåda höger bak. Ott Tänak åkte av och just där var ett av Korsikas djupaste dike. På botten av detta stod Tänak med oskadad bil men utan möjlighet att ta sig tillbaka på vägen.

*
BloggMikkelsenEter fyra sträckor leder som planerat Andreas Mikkelsen WRC2-klassen med Skoda Motorsports R5-Fabia. Leder dessutom komfortabelt då tvåan asfaltspecialisten Stéphane Sarazzin är runt 15 sekunder bak och trean Teemu Sunninen nästan exakt minuten efter
Avståndet är så pass stort bakåt att jag släppte av, berättade Andreas vid målet efter sträcka tre.BloggMikkelsen2
Lite tråkigt för jag såg verkligen framemot en härlig kamp…
Citroën-åkaren Yoha Rossel är fyra ytterligare 40 sekunder bak.
Sjunde plats är fullt godkänt för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg som fick ett förargligt elfel på shake down men nu verkat deras Citroën fungera som den ska.
Bilen känns bättre och bättre och vi har gjort lite förändringar som verkar fungera, säger Emil.
Femma och före Emil är Ole Christian Veiby som slår fast vad som gäller.
Viktigast för mig är att komma i mål!
Mikkelsens tuffaste utmanare Skoda-kompisen Jan Kopecky och M-Sports Eric Camilli har båda fått problem. Kopecky med styrningen medan Camilli körde i en bro (?).BloggRådström
I Junior-WRC kämpar Dennis Rådström och Johan Johansson på med R2-Fiestan och håller sjätte platsen vilket är riktigt bra med tanke på att detta är värmlänningens allra första WRC-tävling. Upp till ledande Solans har Rådström strax över fyra minuter.

*

I kväll är det dags för SMK Hörbys Tom Kristensson som i par med östgöten Henrik Appelskog är ensamma svenskar i årets ADAC Opel Rally Cup och där målsättningen är solklar, cupseger. Först ut i ”Adam-Cup” är tyska mästerskapstävlingen ADAC Hessen Rallye Vogelsberg som inleds med två sträckor som dubbleras ikväll fredag. Med lördagens sträckor blir det en rejäl bit för Tom och Henrik som ska köra på 13,4 mil tuff tysk asfalt, ofta uppblandat med korta men dåliga gruspartier. För att inte tala om allt grus som kommer upp när förarna genar i kurvorna…
Årets cup för Opel Adam består av 24 förare från olika delar av Europa och där naturligt nog tyskarna dominerar och utgör halva antalet i klassen. Tom har fått #50 på sin silver/ljusblå lackerade Adam medan vad jag tror blir värste utmanaren, Jacob Madsen/Line Lykke Jensen har fått #34. Med Opel Danmark i ryggen taggar paret ner från fjolårets R2-Adam till ett nytt försök i cupen. I fjor tog Jacob och Line Lykke hand om guldet i R2-klassen hemma i Danmark och nu känner man sig klara att utmana Tom och resten av de unga hungriga Opel-förarna.Bloggtom

I fajten om totalsegern är det främst Christian Riedeman, Peugeot och de bägge Skoda-förarna Fabian Kreim och Domnik Dinkel som väntas stå på pallen på lördagkväll.

*
Sprint är som bekant en allt hetare tävlingsform och ett bevis på detta är att lördagens ”Aprilsprinten” i Eskilstuna lockat 160 förare. Bland favoriterna i 4WD räknas Johan Rudengren och Ronnie Jakobsson medan det  i 2WD nämns Tomas ”Lången” Pettersson och Elias Lundberg i samma position.

*
På tal om sprint så är det redan 2018 dags för SM-veckan i Skåne och där Helsingborg blir centralort. Redan när det blev klart att det var här som SM-veckan skulle avgöras flaggade jag för att det skulle bli svårt med rallydelen. Detta då Helsingborg och dess närmaste omgivningar är en tämligen vit fläck på rallykartan. Undantaget är SMK Örkelljunga som kör RS-Sprinten ”Skyttesvängen. Men med ett avstånd till ”Öresunds Pärla” på runt fem mil lär detta knappast vara ett realistiskt alternativ för SVT. Dom vill helst ha alla SM-Veckans sporter inom promenadavstånd från varandra och då faller Örkelljunga bort. Alternativet är så klart om berget istället kommer till Mohammed, alltså att Örkelljunga-gänget åker till Helsingborg och kör tävlingen där.
En fågel har redan viskat i mitt öra om de kommande problemen och att arrangören nu söker alternativa lösningar. Men jag känner redan att rallydelen hänger löst och att det blir en upprepning av 2017, ingen SM-Sprint 2018 heller…

*

2003 08 28 En rikitg burnout. Bild. Tommy Svensson

I lördags fick ett antal ”motorintresserade” i Bromölla så starka vårkänslor att man kände för ett litet streetrace sent på kvällen. Bara ett litet problem, när man bjöd in till detta via Facebook så surfade även trafikpolisen i Kristianstad runt för att hålla sig uppdaterad. Med ett illegalt streetrace runt hörnet tog det inte lång tid innan polisen placerat ut sig på bron över motorvägen E22 och började ”skjuta”. Resultatet blev nedslående, 30 förare körde så mycket för fort än de tillåtna 110km/t att polisen tog hand om förarnas körkort. Då hör det till saken att polisen tvingades släppa förbi ett okänt antal fortkörare då dom helt enkelt inte hann med att stoppa alla.
Trots att jag gillar det mesta med motor inblandat så just den här typen av ”tävling” har jag väldigt svårt att acceptera. Så har även polisen…

*
BloggMotorI morgon är det Motorlördag i Kristianstadsbladet vilket ägnas helt åt nya RS-Kungen Rolf Grybb och RS-premiären, Express-Specialen i Hörby på söndag. Plus Motorlistan så klart.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *