Matton besviken, Västkustloppet en klassiker, Slottssprinten störst (?) och Carla har gått i mål…
Yves Matton har som bekant fått ta emot en hel del kritik för sitt beslut att ”bänka” Kris Meeke i WRC Rally Polen, en kritik som han delvis upplever orättvis. Matton menar i en intervju att Meeke behövde ett break för att komma tillbaka i vinnarform. Han är också noga med att poängtera att han inte lastar ”The Ulsterman” för Citroëns klena resultat så här långt i serien.
– Vi kunde inte bara sitta ner och inte göra någonting alls, något måste hända för att få slut på de dåliga resultaten och jag tar på mig fullt ansvar för det som skett, säger Matton till Autosport.
Han avslöjar också att han är besviken på alla tre förarna, Meeke, Breen och Lefevbre som alla kört massor av testmil med nya bilen. Som dessutom efter varje test bedyrat hur fint bilen uppförde sig på vägen.
– Tyvärr har det sedan varit omöjligt för dom att få samma känsla när det kom till tävling…
C3 WRC har också utvecklats under säsongen, inför Rally Sweden var det fjädringen som blev ny, till helgens Rally Polen var det transmissionen som uppdaterades och mer är att vänta menar Matton. Han pekar på att Andreas Mikkelsens intåg i teamet är en del av denna utveckling.
– Allt tar dock sin tid och med fler förare på bilen är vi övertygade om att vi kan jobba snabbare och i rätt riktning!
Ett bevis på detta är att Polen-femman Lefevbre som petas i ADAC Rally Germany istället helt ska fokusera på test för att påskynda jobbet till att göra C3 WRC till en pålitlig vinnarbil.
*
En riktig sommarklassiker är Västkustloppet i Falkenberg och årets version är årets första kombo av STCC (med supportklasser) och V8 Thunder Cars.
En van segrare på den svenska västkusten är Fredrik Ekblom som tog sin första seger här redan 1999 och efter detta har det blivit ytterligare fem vinster för Fredrik.
– Min drömbild av söndagen? Gigantiskt stor publik, bra racing och att jag kör om till seger i den sista kurvan i samtliga tre race, säger Volkswagen-föraren som är trea i tabellen inför helgen.
En som vill och kommer att göra allt för att sabba för Ekblom är Robert Dahlgren, PWR Racing Seat Dealer Team som är i ledningen i förartabellen, 19 poäng före Johan Kristoffersson. Hans segersvit bröt Seat-föraren då han vann det avslutande heatet på Solvalla.
– Det var grymt skönt att jag lyckades återta ledningen i mästerskapet på Solvalla, men ännu bättre är att vi känner att vi är med i fart. Och den känslan är otroligt viktig. Det kändes ganska mörkt efter Finland, men så mycket ljusare nu, konstaterar Dahlgren.
Johan Kristoffersson kommer till Falkenberg i stor ledning i World RX efter helgens efterlängtade triumf i Höljes.
– I mitt femte försök lyckades jag äntligen vinna. Så många försök har jag inte behövt på något annat, säger Kristoffersson och skrattar.
Sveriges Television livesänder från Västkustloppet och STCC-tävlingarna i Falkenberg. Söndagens (9 juli) huvudsändning sker både i SVT1 och SVT Play kl 13.30-16.30, men även det första STCC-heatet kommer att livesändas – i SVT Play kl 10.55-11.20.
*
Årets största tävling i rally, hitintills är kanske bäst att tillägga Katrineholms ”Slottsprinten” drar igång på allvar i morgon med 200 startklara bilar.
För de tävlande väntar fyra sträckor på lika många mil i tävlingen som ingår i Svenska Rallycupen. En extra bonus för de som tar sig till Eriksbergs Slott under fredagskvällen där det arrangeras ett välgörenhets event, dit kommer bland andra Pontus Tidemand, Stig Blomqvist och PG Andersson ihop med fler kändisar.
Arrangören har även öppnat för en ”Inbjudningsklass” där man får skriva egna noter men kör utom tävlan. Något märkligt kan tyckas, då man samtidigt tvingas säga nej till 60 förare som ville in i de vanliga klasserna…
30-förare i 4 WD är imponerande och bland dessa kan nämnas Johan Rudengren, Kjell Sandberg, Lars Stugemo och Niklas Hägg i Skoda-bilar (bild från Magnus Brudigam) Eddie Hörbing och trean i SM-sprinten, Daniel Röjsel Fiesta R5. Lägg där till SM ledande Jacob Jansson ihop med cupledaren Tobias Johansson i Mitsubishi. Rutinerade Stig Andervang väntas också till start, vad det blir i för bil ses på lördag.
I 2WD är det WRC2 åkaren Emil Bergkvist, VW Golf som har lite favoritryck på sig samtidigt som det är spännande vem som ska stötta upp i högerstolen efter brytningen med Joakim Sjöberg? Tuff utmanare är cupledare Fredrik Eriksson, plus ett vasst gäng med bakhjulsdrift, Emil Karlsson, Tomas Pettersson och Daniel Wall.
Flera av de startande i Appendix K kommer med 20-talet mil i kroppen efter Midnattssolsrallyt och där Arne Bäckström är en av dem. Han möter Fredrik Eljas, Robert Jakobsson och i en välputsad Porsche 911 Rsr ses Porschesäljaren från Eskilstuna, Johan Oscarsson.
*
Slottssprinten är också deltävling i 1300 Rallycup som även här kör för att samla in pengar till Barncancerfonden, den här gången i samarbete med Katrineholms MK. Vad det gäller det sportsliga så kan cupen skryta med ett rekordstort deltagande med hela 21 anmälda ekipage. Klar favorit är Robert Andersson, Eskilstuna MK som vunnit fyra raka segrar sedan han började. Den här gången ledsagad av duktige co-drivern Andreas Johansson. Om andraplatsen blir det nog en mer öppen affär där Joacim Rydin/Magnus Simensen kommer att ha fullt upp med juniorerna Marcus Morén/Krister Morén, Robin Norling/Mattias Sundström, Mattias Lagström/Rickard Forsell….
Förra årets Cupvinnare, ”nyrullade” MSR-kartisen Jan-Erik Eriksson kommer med en 8-ventilers GL modell nybyggd för grupp E och som han vill prova innan han tänker hyra ut den till hugade ungdomar som vill prova på rally. Kul initiativ. Rejält handikappad blir han men kommer garanterat inte sluta sist.
Cupens oskrivna favorit denna gång är ändå Robert Bertilsson som med sin firma ”Robbans Maskin o Anläggning” (Team RMA) är cupens tävlingssponsor denna gång.
– Vi kommer inte glömma att vi driver en seriös insamling för Barncancerfonden, lovar cupdrivaren Ola Strömberg.
– Vi är nu halvvägs mot målet 100.000 kr, så lämna gärna ett bidrag genom oss: www.1300rallycup.se. Klicka på BCF-länken bara. Alla bidrag är välkomna i ”Rally mot Cancer”.
*
På lite närmare håll, Traryd utanför Markaryd är det i morgon dags för deltävling 2 i Bilsport Rallycup, Södra Sunnerbos ”Semesterturen”. Riktigt kul med stort startfält, 130 bilar som ska ta sig an två sträckor på totalt 18 kilometer. Första start är klockan 11.00.*
*
Till nästa år lättar danskarna på regler gällande att fortsätta köra med 4WD-bilar vars homologering gått ut. Bilarna ska köras på de ursprungliga Grupp A eller N-papperna men det blir tillåtet att använda ”icke original reservdelar”. Bilarna kommer att tävla ihop med övriga FIA-homologerade 4WD-bilar.
Dansk Rallyudvalg ”DASU” skriver, ”Denne klasse bliver lavet for at gøre det billigere at holde ældre 4WD-biler kørende samt ud fra en forventning om, at der kommer flere biler ud at køre.
(der er rigtigt mange 4WD-biler som er udgået af homologering til salg til en rimelig pris).
Vi vil meget gerne have input/idéer til reglementet fra dem som påtænker at ville bygge/købe en bil til denne klasse.
Send dine input og idéer til brondummotorsport@fibermail.dk
Der vil senere komme et komplet reglement.
På vegne af rallyudvalget
Alan Brøndum”.
*
Även om jag brukar välja bort allt med tvåhjul här i Motorbloggen är det omöjligt att inte beklaga att motocross-legenden Håkan ”Carla” Carlqvist gått bort, 63 år gammal. Carla blev världsmästare två gånger, 1979 och 1983 och tilldelades även Bragdguldet där motiveringen löd: ”För den okuvliga energi som i en serie bragder lett fram till VM-titeln i motocross 500 cc.”.
Som engelsmannen säger ”They don´t make those anymore” och nu har ännu en stor motorprofil har tagit plats där uppe.
*
Som bekant finns det många tillfällen när en Opel lyser upp och ”O-räven” Ingmar Evaldsson hittade ännu ett när han såg den här Opel Rekorden ombyggd till grill.
Trevlig helg.