Fredrik Åhlin snabb tvåa i Wales, Tobias J. i fortsatt toppform vann Slottssprinten, dubbla Emil först i 2WD, STAR-Elias imponerade och Grahn kör i Holland med R5-Fiestan.
Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen kan se tillbaka på en fin dag på de snustorra och dammiga sträckorna i Wales och i BRC-tävlingen ”Nicky Grist Stages”. Leovegas-Skodan håller en stabil andra plats efter lördagens åtta sträckor och har 28,5 sekunder fram till ledaren Osian Pryce, Ford Fiesta.
Inför morgondagens asfaltsträckor måste det kännas bra under hjälmen med den fina avslutning som den svensk/norska duon visade. Aldrig sämre än trea på någon sträcka och så bonusen med tre raka sträcksegrare innan etappmålet. I själva verket är det nog så att det är Fredrik är den som i praktiken varit snabbast från start, men dammet har hindrat vilket Pryce som går ut som första bil sluppit.
– Nu har man beslutat om längre startmellanrum så nu hoppas vi på en bättre eftermiddag, kommenterade Fredrik vid lunchuppehållet och blev bönhörd.
Trea är Matt Edvards över minuten efter ledande Pryce och fyra snabbe Keith Cronin.
I Junior-BRC inledde Oscar Solberg och Patrik Barth starkt, ledde klassen efter tre körda sträckor men på den fjärde hände något och man tappade nästan fem minuter mot övriga i klassen. Efter åtta sträckor är man sist i klassen, 5,12 bakom ledaren James Williams.
Nicky Grist Stages fortsätter på söndag med tolv tuffa asfaltsträckor.
*
Att Tobias ”Lilleken” Johansson i par med Bo Holmstrand (bild från Rallyradion) är inne i ett grymt flow för tillfället är ingen överdrift. I Slottssprinten var det dags för tredje raka segern i Svenska Rallycupen och när samtidigt tidigare tvåan Björn Adolfsson fick nöja sig med en sjunde plats ryckte Mitsubishi-åkaren från Ludvika i tabellen. Tvåa i 4WD slutade ”Ford-proffset” Daniel Röjsel/Nicklas Edvardsson med den hyrda R5-Fiestan styvt halvminuten långsammare. Med detta kan ändå Röjsel summera att det var väl värt hyrkostnaden av Fiestan, ett SM-brons och så en andra plats i dag på de regnhala sträckorna runt Ericsbergsslott.
Trea slutade Skodaåkaren Kjell Sandberg med nya ”hobbynorrlänningen” Stefan Ahl i högerstolen och bara 3,5 sekunder skilde till ”Masdjävelens ” Fiesta.
En av förhandsfavoriterna som försvann var Niklas Hägg i sin nya Super 2000-Skoda och detta efter en stygg rullning på sträcka tre.
*
Bland 2WD-åkarna gjorde inte WRC2-stjärnan Emil Bergkvist någon besviken med sin lånade Golf. I högerstolen satte Emil en annan Emil, men med efternamnet Axelsson och detta blev lyckat. Att åka ifrån SM-tvåan 2016 Kristian Johansson/Fredrik Livh, Kinds MK kräver att man har ordning på både grejor och körning och marginalen 20,9 sekunder bevisade detta med önskvärd tydlighet.
Fast frågan är om inte Elias Lundberg med från Tom Kristensson utlånad kartläsare, Henrik Appelskog ändå inte imponerar mer. Med sin i sammanhanget tama R2-Peugeot slutade paret trea och bara halvminuten bak Bergkvist. Att tränga sig före SRC-dominanten i klassen Fredrik Eriksson med två raka segrare bakom sig kräver sin man. Den här gången hade Fredrik satt Daniel Mörn Edorsson att sköta notläsningen och detta skötte han så bra att bara 1,8 sekunder skilde upp till tredje platsen. Placeringen innebär också att det är fortsatt ledning i SRC-tabellen.
För det skånska inslaget i 2WD-klassen, Hampus Larsson, Kristianstad med rutinerade Jörgen Lindahl vid sin sida i den blå Hondan blev det hela verkligen till att köra en ”sprint”. Redan på sträcka ett och knappt halvvägs in, där tog rally slut när Hondan hoppade ur spår och landade i diket.
Bättre gick det för storebror Jesper som även han utnyttjade en Lindahl, dotter Mikaela att sköta kontoret i GruppE-Toyotan. Jesper och Mikaela höll sig på vägen och körde in som tvåa i klassen, 12,6 sekunder bak Johannes Joons/Niklas Landquist.
*
Arne Bäckström och Björn Wessel visade att genrepet i Midnattssolsrallyt gjort underverk på tempot i 240:an och var nästan minuten före Fredrik Eljas/Tomas Thorszelius i en systerbil.
*
I 1300 Rallycup försvann förhandstippade Marcus Morén tämligen omgående efter en avåkning i ”god fart” på fyrans växel. Dock var turen delvis på Marcus sida då han missade ett bastant träd innan några mindre bromsade in, dock långt in i skogen. Nu var det istället Ramunders Joacim Rydin/Magnus Simensen som dominerade och i mål var paret runt 20 sekunder före Mattias Lagström/Rickard Forsell. Trea slutade Andreas och Tobias Abrahamsson medan Stefan ”Sollet” Sollenfeldt körde in som fyra precis före Ola Strömberg/Britt-Marie Ålund. En femte plats som jag tror Ola och Britt-Marie tar som en seger efter sin minst sagt struliga säsong med en ständigt strulade ”Ursula”.
*
I ”Inbjudningsklassen” var det bara två anmälda Vännäs Skoda-åkaren Jörgen Jonasson och J-WRC-åkaren Dennis Rådström med sin Fiesta. Som ett bevis på i vilken form ”Lilleken” befinner sig i så slutade faktiskt Jonasson i körtid bara tvåa totalt. Ludvika-friskusen var trots andra förutsättningar ändå snabbare. Imponerande,sa Bill, minst sagt imponerande sa Bull…
*
Om en timmes tid är det dags för skåningarna Joachim Grahn och Rickard Nilsson att starta i GTC Rally i holländska Roosendaal. En tävling som ingår i nya serien Tour European Rally och där man som enda skandinaviska sällskap har dansken Steen Andersen/Mie Petersen i en Mitsubishi EVOX. Tävlingen avslutas med något numera så ovanligt som riktiga mörkersträckor innan målgång på söndag.
*
I morgon hoppas jag hitta resultat från Semesterturen och så blir det lite STCC och V8 Thundercars dessutom följer vi Nicky Grist Stages in i mål och med en förhoppning att Fredrik och Torstein knyter ihop säcken…