Simon bäste skåning i Rally Xplosion, Mats J. vinner för elfte gången!

Skåningarna från SMK Hörby kom, sågs men segrade knappast i näst sista deltävlingen i Sverige-Serien för Volvo Original, Rally Xplosion i Västerås. Allra bäst gick det för Simon Nilsson i C-klassen som nådde kvartsfinal i stegen, men här tog dock det roliga slut.
Först åkte man tre gånger på den mot slutet tämligen gropiga rallycross/folkracebanan och här visade Simon att han ville vara med och leka. Höll en andra/tredje plats efter de två första åken, inte långt bakom ”omtalade” Alexander Cruse. I det tredje flöt dock Simon ut lite för långt och kom på fel sida av en kon och för detta blev det maxtid. Resultatet i Sverige-Serien blev en fjortonde plats.
Ola Wingren hade ingen lyckad dag alls utan hamnade utanför stegen och fick nöja sig med att bli tolva. Ett resultat som gör att Sverige-Serien för året är avslutat.
– Nu blir det fullt fokus på DM som jag leder och bara ska vinna, konstaterar Ola bestämt.
Tredje skåningen, Anders ”Drutten” Östberg från Billesholm slutade på sjuttonde plats. Rally Xplosion vanns av Robin Brandel, en tiondel före gamle kämpen Brage Lundmark. Trea slutade Owe Holmberg som även stod som slutsegrare efter stegkörningen.
Nu duggar pressreleaserna tätt inför AM Snapphanerallyt nästa helg, för övrigt fjortonde gången som Hässleholms MK står som SM-arrangör. Noterar även att SM-tvåan Mats Jonsson har ett psykologiskt övertag före sin ende konkurrent om SM-guldet Eddie Hörbing. Mats har nämligen vunnit tävlingen tio gånger tidigare. Mitt tips är också att Mats knaprar in de tre poängen som skiljer till ledning på lördag.
Rallyt inleds med två körningar på Garnisonens ”Lille-Mats bana” på fredagskvällen innan det är dags för grusåka på lördagen. Som vanligt avslutas tävlingen med Hovdala och här kommer det att avgöras vem som vinner rallyt. Som sagt, mitt tips är Mats Jonsson!
Verkar koka riktigt bra i STCC/TTA-soppan. Läste igår att Porscheåkaren Robin Rudholm förordar TTA-konceptet med argumentet, ” bilarna är mycket snabbare vilket ger mer show för publiken”. Jag säger bullshit!
Tror inte att publiken åker på racing för att kolla på bilar som gör 300km/tim eller 260 eller 240. Nej man åker dit för att titta på fajten, sedan om man fajtas i hundra eller tvåhundra, skit samma bara det är tätt. Med Rudholms argument skulle ”1000-cupen” med motorer på knappt hundra hästkrafter, vara totalt döfött att titta på. Hur är det i verkligheten, jo klassen älskas av både publiken och förarna därför att det är racing, trots att det inte går vansinnigt fort…
Har så svårt att förstå vitsen med enhetsmotorer och plastkarosser, hur lätt blir det att få med bilfabrikanter och importer med detta koncept? Är verkligen BMW eller Volvo sugen på att slanta in för en plastkopia med Nissanmotor, jag är skeptisk…
Om det gällt rally då hade jag aldrig kunnat tänka mig att Malcolm Wilson skulle knalla in till Fordbossarna och sagt.
– Behöver lite mer stålar till nästa säsong, då ska vi alla åka WRC med Peugoetmotorer för att det ska bli rättvist.
Tror han fått problem att övertyga de som sitter på pengarna, jag kan förstås ha fel…
Såg idag att en av sextiotalets skånska rallyprofiler, Tomelilla MK:s Bengt Bell gått bort. Minns honom och hans R8 Gordini mycket väl även om han avslutat sin karriär innan min ( om där nu har varit någon?) hade börjat. Helt i sin ordning fanns också Gordinin i dödsannonsen och kanske möts de två i rallyhimmlen, vad vet jag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *