Mats elle Pontus vinner tunt SM i Västrallyt, jobbigt i Göingegaragen och krav att specialsträckorna avlyses!
Om någon timme eller minuter beror på när du läser detta rullar Väst-Rallyt, deltävling fyra i Rally-SM igång upp i Trollhättan. Med ett SM-fält på bara 59 bilar ( Örkeljungas RS på söndag har lockat över sextio, inga jämförelser för övrigt…) tycker jag det känns lite märkligt att använda ord som ”succé” och ”stort startfält”, men jag är kanske gnällig i överkant? Är lite förundrad över att Rally-SM inte verkar ha tänt till trots nya ”generaler” vid rodret och kanske tar det ett tag innan det lossnar. Men redan 2013 måste Rally-SM utvecklas med raketfart om inte mästerskapet rent av ska tyna bort, något som varken jag eller resten av rally-Sverige önskar!
Struntar i att tippa och konstaterar bara att i Trimmat 4WD står kampen mellan Mats Jonsson, presentation överflödig och unge Pontus Tidemand. Mats i ”Gamla Bettan” medan Tidemand sitter i S2000 Skodan och att gissa vem som står överst på pallen är omöjligt, slänger till slut in en tia på Mats…
Otursgubben Hasse Gustavsson som rullade den nya WRC-Fiestan dagarna före tänkta premiären i SSR kommer nu till start tillsammans med teamkompisen Ingemar Svensson. Även om de har häftiga bilar lär ingen av de två utmana mina två toppkandidater.
I Otrimmat 4WD tror jag att Jimmy Joge äntligen får till det, han trivs på Kabelvägen med tillbehör och någon gång måste otuen släppa. Vet att jag nu får ”onda ögat” av Patrik Johansson som leder SM, men det dröjer tills jag träffar honom så den smällen tar jag!
I Trimmat 2 WD heter vinnaren Leif Peterson, punkt slut. Detta medan Victor Henriksson kör hem tredje raka i Otrimmat 2WD. Skånehoppet i Västrallyt Jonas Olsson blir trea, Jirvelius smiter förbi medan David Pettersson hamnar bakom den röd/gula Fiestan. Så där ja nu har jag gjort mitt, nu är det upp till er grabbar att köra så det blir rätt!
Ett skånehopp till finns i rallyt och det är Per ”Börje” Andersson, Hässleholm som sitter ”jämte” Mikael Lindquist i Mitsubishin. Värmde upp som åskådare i Snapphanerallyt och såg där segersugen ut vilket bådar gott för ”Lindquisten”.
Lite mer på hemmaplan körs ”Vilda Ryd Racet” ingående i Bilsport Rallycup och Tinter Classic Rallycup med dubbelt så stort startfält som i Trollhättan. Till och med så att obotlige glädjespridaren Roger Roth i arrangörsklubben ( märk väl utan ironi eller citattecken) bubblat över i min mejlkorg med anledning av antalet som vill köra i Ryd. Riktigt kul att så många fortfarande känner lust att åka onotat och min gamla käpphäst att detta skulle vara det enda tillåtna för C-förare får nytt liv.
Snackade med Hans ”Kräbbleboda” Johansson i veckan och han berättade att det var mycket att göra i rallygaragen i Göingeskogen efter Snapphanerallyt. För honom själv släppte bultarna i svänghjulet och då rök även en vevaxel. Svåger Rickie Borgström hade problem med toppackningen med följd att toppen fick riktas upp lite. Krister ”Boalt” Johnsson fick plötsligt en religiös uppenbarelse och i den andan ”byggde han om” den fina 240:an på sträcka fyra med en mer kyrklik profil på taket. Nu är detta bytt, även de andra två har fått ordning på bilarna och alla utmanar varandra om segern…
På Gelleråsen körs Kanonloppet för 60.e gången och då är det med TTA som huvudattraktion. Frågan är nu om man kan matcha STCC:s publiksiffra från Östersund, blir nog tufft?
Fick i går ögonen på ett gammalt nummer av tidningen Teknikens Värld, nr 12 från 1962. Här riktar motorikonen Bosse Ljungfeldt skarp kritik i ett inlägg till arrangörerna av Smålandsrallyt. Detta med anledning av att hans kompis Åke Thambert med legendariske Opelbossen Ragge Eklund som kartläsare i Ford Anglian skadades svårt efter krock på en transportsträcka med alltför hög snitthastighet. Thambert tillfrisknade dock så pass att han startade upp framgångsföretaget ”Indiska” och avled för några år sedan 91-år gammal. Men då för femtio år sedan var han riktigt illa däran, med förstört öga, skallskada, inre skador och krossat knä. Nu röt Bosse till med krav på att transporttiderna helt skulle plockas bort och att rallyt skulle genomföras som dagens RS-tävlingar med maxtid för hela tävlingen. Men det var inte detta som var det mest anmärkningsvärda, det var istället följande krav från Bosse. ” Vi förare reagerade mot att huvudparten av fartsträckorna inte var avlysta utan enbart enkelriktade. Vad bryr sig åskådare om detta? De åker in på sträckan på samma ställe som vi tävlingsförare och sedan vänder man och åker tillbaka samma väg för att hitta bättre utsiktspunkt. Då är olyckan nära…”. Så långt Bosse och visst häpnar man över att inte sträckorna var avlysta utan bara ”enkelriktade” och detta faktiskt bara några år tidigare än då jag själv började med rally. Men arrangörerna försvarade sig ” det skulle bli allt för dyrt”. Visst har det hänt en del på säkerhetsfronten på femtio år…
Till sist såg jag i dag en bild från räddningsarbetet efter Roger och Lotta Franssons våldsamma krasch i Kil. Efter att ha sett denna måste man nog påminna paret att köpa lotter i veckan, för de måste ha turen på sin sida. Nu var det svårt att på bilden riktigt avgöra hur dj-lig 940:an såg ut, men det är aldrig riktigt bra när bakaxeln ligger lös vid sidan av bilen…