Mares väljer startposition först i ERC Zlin, tufft i ERC Juniors, ”skånska gamar” syntes på Hovdala, ”Die Carlbergs” jagar cupledning, Marklund kan säkra andra EM-guldet, kinesisk tjej gör debut i RX2e och Ola N. hoppas på repris från i fjol.
Ett av de stora hemmahoppen i ”ERC Barum Czech Rally Zlín”, Skoda-föraren Filip Mares blir den som får välja startposition först senare eftermiddag. Med några tiondelars marginal var han snabbare än nästa tjeck, Erik Cais som i sin tur hade överraskande österrikaren Simon Wagner en nysning efter sig.
Storfavoriten Jan Kopecky fick en sjätte tid och var faktiskt efter britten Chris Ingram med R5 Polon. Som nia rullade ERC-ledaren Hayden Paddon in, trean Mads Østberg med Patrik Barth vid noterna fick tolfte tid med ERC-tvåan Martins Sesks fyra tiondelar efter. Att M-Sport har svårt att övertyga om förträffligheten hos Ford Fiesta Rally2 syns tydligt då en enda Fiesta är med bland de 20 främsta. Med 17:e tid noterades polacken Jaroslaw Koltun som bästa Ford-åkare…
*
Om vad jag förstått rätt så blev dagens shake down och förberedelsen för ”stora klassen” utan större dramatik, denna finns i stället att hitta i klassen ERC Juniors. Först så aviserade ledaren Ola Nore Jr att han tvingas avstå start på grund av ekonomi, eller rättare sagt bristande ekonomi. Trean i tabellen Robert Dapra kraschade tungt på test före ”Ralli di Roma Capitale” vilket gjorde att han fick starta med annan bil och en svårt ömmande nacke. Trots detta blev det seger. I test före helgens tävling gick det samma väg för tabelltvåan Norbert Major som i onsdags förstörde sin Peugeot 208 Rally4.
Ett tungt avbräck i synnerhet då även han lider av ”lack of budget” men på något vis trollade HRT Racing ur rockärmen fram fram en ersättnings Peugeot från Ungern så att det blir start i morgon.
– Jag gjorde ett litet misstag i en hal kurva så att bilen överstyrde och rullade över på taket, förklarar Major.
– Mitt misstag och sådant händer när man tänjer på gränserna…
Då har tack och lov fyran, SMK Hörby/Ryd-duon Victor Hansen och Victor Johansson haft en lugnare uppladdning. I onsdags hade däcktillverkaren Hankook en info-kväll för deltagarna i ERC Juniors som alla kör på det Sydkoreanska gummit. Här fick de då bland annat lära sig om olika gummiblandningar och hur deras däck är uppbyggda. Kvällen avslutades med tips om hur man bör ha sin set up för att däcken allra bäst ska leverera som det är tänkt.
Mille Johansson fick en lite tuff start när han och Johan Grönvall åkte av under dagens första runda på shake down. Dock rapporterades inga större skador på IK Sport-Fiestan utan Katrineholmaren kunde ”backa ur planteringen”. Efter avslutad rek kvartsår ”2 X Victors” omdöme om sträckorna.
–Fina sträckor som är väldigt varierande vilket kommer att bli en stor utmaning att ta sig an, dels på grund av att den ena svängen kan skilja sig oerhört mycket i grepp jämfört med kommande sväng, berättas det.
– Med andra ord så är noggrannheten i notskrivningen en väsentlig del i förberedelserna om man ska kunna åka snabbt i helgen!
Tävlingen drar igång ikväll kl 21:00 med en stadssträcka inne i Zlin.
*
Under förmiddagen kördes rek även inför ”EC Snapphanerally” och där togs en hel flock ”gamar” på bar gärning, när man på Hovdala rev ner pilar och försökte flytta ”hinder inner”. Nu var det den skånska varianten av ”asätaren”, det vill säga kor som intresserat följde förberedelsen inför morgondagens två körningar över deras betesmarker.
Inget speciellt nytt har nått mina öron så alla väntar säkert ivrigt på att få ta sig an ”Garnisonen” klockan 18.10. Bland dessa årets SM-debutant Tom Kristensson/Andreas Johansson som även visat upp sin av Team Skåab stöttade Ford Fiesta R5, i stridsmålat skick.
Detta skrivs från ”skamvrån” där jag ställde mig själv efter att ha missat att min klubbkompis Andreas Andersson med pappa Tommy till höger, även dom kör i helgen. Med sin svarta Honda går man ut sist i tuffa klassen ”Internationella 2WD”.
*
Ni som inte har möjlighet att följa rallyt ”on location” kan göra det genom ”Rally Lives” sändningar med Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Erik Telehagen.
*
I Tyskland och ”ADAC Rallye Saarland-Pfalz” jagar Calle och Torbjörn Carlberg ledningen i ”Opel eRally Cup” och med tre tävlingar kvar skiljer bara fem poäng upp till ledande Max Reiter.
– Klockan 16:00 går vi över startrampen för att köra fyra sträckor och sedan sex sträckor på lördag, berättar Calle.
*
Medan World RX mer eller mindre kämpar för överlevnad är det ”business as usual” i Euro RX som ännu inte hoppat på batteridriven rallycross. I helgen på Estering i Tyskland ska det avgöras vem som köra hem EM-titlen.
Bäst till ligger Anton Marklund för en andra titel och med 20 poängs försprång till Janis Baumanis ska mycket ske för att norrlänningen ska missa målet. Mycket tätare kring silvret där Baumanis har Enzo Ide en poäng efter sig och Patrick O´Donnovan tre bak.
*
Efter att hela World RX-toppen med Johan Kristoffersson i spetsen sadlade om till RX2e har intresset för ”lillebror-el” ökat. Ett exempel på detta är att första kvinnliga kinesiska rallycross-föraren har anmält sig till finalen.
Det är Yan Zhang f.d karting och racingförare som gör Mikaela Åhlin Kottulinsky sällskap i hop med resten av RX2e-gänget. Att finalen körs i Hongkong gör att intresset för sporten ökat i Kina.
’
Final är det även förPorsche Carrera Cup Scandinavia där f.d hässleholmaren Ola Nilsson kan tyckas vara nere i brygga inför helgens ”Kanonloppet”.
Något Ola inte håller med om.
– Poängmässigt är läget faktiskt exakt det samma nu som inför de tre sista deltävlingarna förra året.
Mtech Competition-förare Nilsson åkte till Norrland i slutet på juni med en liten ledning i mästerskapet. Men efter fyra race på Drivecenter Arena hade han halkat ner till en tredjeplats (delad) i tabellen och var helt plötsligt 44 poäng bakom regerande mästaren Lukas Sundahl.
– Poängmässigt en jättedålig och tuff helg för min del. Det gick inte alls som vi hade förväntat oss, medger han.
Sista och avslutande racet vann dock ”Hasses påg” från pole position och konstaterade efteråt:
– Äntligen fick vi lite utdelning på den fart vi haft hela helgen.
Med 44 poäng upp till Sundahl behövs en önskerepris från i fjol då han bland annat vann fyra av de sju avslutande racen.
– Det kan gå igen, men det blir inte lätt, medger han.
Det krävs både racesegrar och en hel del flyt för att han återigen ska kunna ikläda sig en av huvudrollerna i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som i år avgörs för 20:e gången.
*
Om en liten stund är det avfärd till Hässleholm och först då med fokus kväll på ”Garnisonen”. I morgon blir det full dag kring Hässleholm och då får Motorbloggen stryka på foten…
Trevlig helg!