Många sugna på winter- WRC, ”däckgubbarna” positiva efter Rally Sweden, SBF satsar och STCC-Ricard kör Saab…
Helt klart finns det gott om WRC-sugna jämtar som mycket gärna läs helst, ser en flytt av Rally Sweden till Östersund. I mejlkorgen finns bevisen på detta, men som man brukar säga ” var och en blir salig på sin tro” och på jämtländsk tro blir inte jag salig. Att flytta ett VM-rally gör man inte genom att knäppa med fingrarna och flytta Rally Sweden tror jag egentligen är helt omöjligt. I Värmland och Karlstad har Svenska Rallyt AB en stabil plattform och där hur mycket som helst av infrastrukturen är ”gratis” . En flytt däremot torde innebära en om/nystart med t.ex nya samarbetsklubbar och detta ska man ha mycket klart för sig. Att arrangera en specialsträcka i Rally Sweden är något helt annat än i en lokal DM-tävling. Sedan må där vara hur tjock is på vägen och hur höga snövallar som helst…
Själv är jag helt övertygad inte minst efter att ha lyssnat på Louis Moya i Monte Carlo, flyttar ”winter eventet” från Värmland då flyttar det dit inga svenska pengar gäller. Flera stora bilmarknader står på kö för att komma med i WRC och några av dessa dessutom med mycket goda förutsättningar att arrangera ett vinterrrally. Både Ryssland och Kina kan säkerligen presentera vinter så det räcker plus att där säljs några fler bilar än i Sverige. Faktorer som gör att ett val kan bli lätt för WRC-promotorn om frågan skulle bli aktuell. Handen på hjärtat, vad skulle Östersund då kunna bjuda emot vid ett sådant skräckscenario…
*
Lite intressant att läsa vad Michelin och Pirelli tyckte efter ”grusrallyt” i år och där var det inga mungipor neråt om man läser wrc.com.
– Klimatet var inte så kallt och fruset som vi räknade med och vi trodde att förarna skulle förlora många dubb under sträckorna. Men det hände inte, menade Jaques Morelli, chef på Michelins rally avdelning och fortsatte.
– Däcken förlorade 10 gånger mindre dubb i år, än förra gången som vi hade liknande förutsättningar på detta rally, vad som har ändrats är limningsprocessen som håller kvar dubben i däcket även när däcket används på bar mark.
Även Pirelli som gjorde lite comeback efter fyra års frånvaro från Rally-VM och höll Henning Solberg med däck var nöjda. Matteo Braga kommenterade.
– Vi blev väldigt glada över däckens hållbarhet, och speciellt dubben som höll sig kvar i däcken. Inga problem med förlorade dubb eller snabb nerslitning av däcken…
Frågor på detta?
*
Medbara minuter kvar av anmälningstiden till Östersund Winter Rally har man nu kommit till 88 ekipage, en bra siffra kan jag tycka. Fortfarande är klassikerna en trist historia med bara nio anmälda bilar, bland de sista namnen Thomas Theorin i sin Amazon.
Jag flaggade för att Otrimmat 4WD var på väg att bli utplånad men även här tog det sig och tio bilar finns anmälda. Dock inga av ”affischnamnen” från i fjol.
Störst är Trimmat 2WD och bland de sista att trycka på ”enter” var Mattis Olsson, Gullabo med Toyotan. Då kan man börja förbereda tumhållningen med både Rickie Borgström och Mattis på startlinjen. Tur att man har två tummar…
Trimmat 4WD låg konstant runt tjugo och så ser det fortfarande ut. Tyvärr ingen Ingemar Svensson, Hans Gustavsson, Ramona Karlsson eller Eddie Hörbing.
I Otrimmat 2WD värmer Emil ”Opel” Bergkvist upp men ”tvingas” nu göra detta med Fiestan. Ett tips Emil, fixa några Opeldekaler och klistra över Fordmärkena, kan hjälpa…
*
Nu ska SBF storsatsat på rekrytering av av både aktiva och funktionärer. Så här skriver SBF, ”Bakgrunden är de utmaningar som idrotten står inför med färre ideellt engagerade och att många väljer att idrotta utanför föreningslivet. Tillsammans med distrikt och klubbar vill förbundsstyrelsen skapa förutsättningar för att få in fler medlemmar till sporten och fler funktionärer.”. Frågor eller idéer? Kontakta sammankallande för arbetsgruppen, Josefin Lundin: josefin.lundin@sbf.se
Tack, SBF detta har jag efterlyst i många år och nästan så man skäms när jag igår hittade en tidningsartikel från 1974. I denna blev jag intervjuad inför TV-Svängens 10-års jubileum och redan då var jag bekymrad över tillgången till villiga funktionärer. En slutsats som är lätt att dra är att ingen brys sig om vad jag säger…
*
STCC finns, ett bevis på att ”kungaklassen” i svenska racing lever kom idag när Team Tidö presenterade sin nya förare, Ricard Göransson. Den fyrfaldige STCC-mästaren ska i år köra ”Saab”, (ja ni vet att det är en motoriserad järnsäng under platskalet) och han tycker det ska bli spännande.
– Det här är början på ett nytt kapitel i min karriär, och en ny utmaning som jag verkligen ser fram emot att axla. Jag fick möjlighet att köra en av Davids (teambossen David von Schinkel) bilar under Safarirallyt i Kenya i november och fröet till det här såddes egentligen där.
– Team Tidö har ett mycket intressant helhetspaket, med en stark teknisk stab dessutom slutade de tvåa i TTA 2012 med den nuvarande STCC-bilen så potentialen finns definitivt där för att lyckas, säger Göransson och avslutar.
– Jag förväntar mig att ha extremt kul den här säsongen och att lägga grunden för den framtida utformningen av min yrkesroll!
Säger inte att Du har fel som vill ha kvar Rally Sweden i Karlstad, men nånting behöver göras. Lite nya sträckor i Dalarna, uppehåll med remote service i Falun och kvällssträcka tillbaka till Karlstad kanske vore nåt? Och en flytt till Östersund är klart enklare än att bjuda in Ryssar eller kineser utan att veta ett dugg om deras kapacitet att arrangera…
Har du varit på ett Snow Rally i Östersund borde du veta att de är klasser bättre än DM arrangörer.
Hej Perpersan.
Var nog inte riktigt så jag menade att SM-arrangörerna i Österund håller DM-klass, absolut inte. Däremot måste man ha klart för sig vilken skillnad det är mellan SM och WRC, betydligt större än mellan DM och SM t.ex.
Där finns säkert mycket man kan göra med upplägget i Värmland och ett stopp i Falun har ju prövats förr.
Nu är det nog inte så att vi kommer att ”bjuda in” ryssar och kineser, de sköter detta långt över svenskarnas huvud. Den dagen detta sker är vi också väck som WRC-arrangerande land. Vet inte riktigt om jag tycker detta vore så trevligt…
MVH
Tommy