Många pristagare vid Bilsportkonferens Syd, Dybeck vann i Ilsbo, Levin i ”Hällerundan”, Sesks överlägsen på hemmaplan, ”FTL” i tuff fajt med Brynildsen/Solberg, Ekström bara 21 sekunder från andra plats, rallyrösten från Jämtland/Åhus har tystnat och plötsligt händer det.

Igår arrangerades traditionsenligt Södra BF:s ”Bilsportkonferens Syd” i Malmö. Förutom konferens för de olika sportgrenarna, var det även prisutdelning i distriktets olika mästerskap. Här får mina klubbkompisar i SMK Hörby tillika gladast av dom alla,  Jim Nilsson/Jörgen Jönsson, DM vinnare i rally bli de som representerar just den delen.

Foto: privat

Förutom detta så har även Södra BF egna pristagare som utses av Claes-Göran Elofsson, Matilda Andersson från Södra och Martin Nilsson, RF SISU Skåne.

Trion kom fram till att följande var värda att prisas.

Årets Ungdom: Alva Green, Hässleholms MK (Kartläsare rally).

Årets Ledare: Isabell Malmberg, Kristianstad FRC (Folkrace)

Årets Klubb: Furulunds RCK ( Miniracing)

Årets Komet: Colin Nilsson, Simrishamns MK (Folkrace)

Årets Veteran: Ingvar Olsson, Hässleholms MK (Rally)

Foto. privat

Årets Funktionär: Lena Lönn, Hässleholms MK (Rally) (bilden)

Årets Team: Brink Motorsport, SMK Hörby (Racing)

Årets Eldsjäl: Patrik Persson, SMK Hörby (Rally)

Årets Arrangemang: SMK Helsingborg-Kristianstad FRC-Simrishamns MK-Tomelilla Mk (Folkrace)

Årets Bilsporttjej: Lina Persson, Simrishamns MK (Folkrace)

Årets Bilsportman: Rasmus Olsson, Karlskorna AK (Rallycross)

Special Award: Jenny Pålsson, Furulunds RCK (Folkrace)

*

I går var det premiär för det nya ”normala”, alltså sprinttävlingar. ”Ilsboracet” med 27 minuters körning och två sträckor två gånger, är kanske lite orättvist att kalla sprint. Här var Gävles Patrik Dybeck/David Arhusiander snabbast med Toyota Corolla. Detta halvminuten före Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors och Volvo. Trea bara 2,6 sekunder efter slutade Ljusdals Patrik Åkerman/Joakim Gevert. Intressant Volvo-debut gjorde Jari Liiten/Håkan Jakobsson, Sandviken och debuten slutade med en sjätte plats. Bästa 4WD blev Mitsubishi-åkande Tomas Bergman/Ida Lidebjer Granberg, SMK Hälsinge men med åtta 2WD-bilar före sig.

*

Sångens Motorstadion var det dock en ”riktig” sprint ”Hällerundan” och här var det körtid på totalt sju minuter.

Foto: privat

Allra kortast tid behövde en av landets absolut snabbaste 2WD-förare, Limas Andreas och kartläsardebuterande Theo Levin. Med sin välpreparerade Nissan Sunny var Andreas fyra sekunder snabbare än f.d SM-åkaren Kent Andersson/Johan Johansson, MK Tierp. Imponerande av ”Levinarna” att rå på en modern Ford Fiesta Rally2 med en lätt antik Nissan. Hade ”Limas snabbaste” valt att satsa på SM hade garanterat en medalj hängts runt halsen efter SSR-finalen, troligen dessutom i guld…

*  

Foto: SRT

Nya M-Sport-föraren Martins Sesks med Renars Francis vid notblocket hade inga som helst problem att köra hem lettiska ”Rally Aluksne”. Med en Skoda Fabia Proto var man 2.23,8 före Emil Blums/Eglitis Didzis med Mitsubishi som hade märkes-kollegan Ralfs Sirmacis/Armands Bite fem sekunder efter.

Foto: Okänd

En allvarlig olycka på tredje sträckan med en estländsk BMW-åkare la sordi på rallystämmningen. Skadeläget för kartläsaren är oklart efter att bilen i hög fart träffat ett träd i högerdörren… 

*

I NM-starten ”Sigdalsrally” visade Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgren att även med rödvit MRF-strajpning så gick deras Polo R5 lika snabbt som förut. Polon delade lika med sträcksegrar till nya Toyotan GR Yaris körd av Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud. Ändå blev det fördel Polo när allt var klart och detta med tre sekunder.

Foto: Larsen Motorsport

Henning Solberg/Ilka Minor lyckades knyta ihop säcken och fick hem Keane Motorsports Skoda lagom till start. Ingen sträckseger men ändå är gårdagens tredje plats, 13,6 sekunder efter Brynildsen ett bra utgångsläge i jakten på ett nytt ”NM-gull”. I rallyt gjorde 2WD-segermaskinen Steve Røkland/Marius Fuglerud debut med sin svenskbyggda Toyota Corolla. Efter två sträckor ledde Steve men sedan var det ”over and out” med kraftigt deformerad framdel som minne. Istället  var det en annan Toyota med Anders Kjaer/ Veronica Engan Gullbaeck som vann 2WD-klassen. En styv minut efter kom så Heine och Sunniva Rudi med sin Peugeot 206. Premiären blev en jobbig tävling för många och runt halva startfältet fick bryta. Allra först att göra så var Kolsvas Hannah Jakobsson/Magnus Nilsson när Fiestan vägrade att starta på morgonen. Broder Martin och Henrik Lund kom dock igång men längre ä till tredje sträckan kom man inte efter tekniskt strul. Kullings Victor Bergsander/Christoffer Lund kom över respittiden på sträcka sex och fick även dom ingen sluttid med Volvon. Bästa svensk och fyra otalt slutade Isac Reierssen/Stefan Gustavsson med JC Racetekniks Skoda och näst bäst blev blev Appendix K-Volvon innehållande smålänningarna Roger Berglund/Andeas Haraldsson, 22:a totalt och trea i klassen. En lättare avåkning med efterföljande kylarpoblem förstörde dagen och Fiesta Rally3-debuten för Adam Grahn/Maja Bengtsson. Ensam i klassen så där var segern ändå trygg och 25:a totalt blev dagens resultat. Tråkig avslutning då skåningen låg stabilt på Topp-10 fram till problemen dök upp.

Karl Peder Nordstrand/Johan Johanssons 2WD-start i NM kom helt av sig redan på första sträckan. En medtävlare stod efter en kurva plötsligt still på sträckan, dessutom utan någon triangel utställd. ”KP” klarade att undvika krock men hamnade med bilen i djupt in i snövallen. När så en tidigare avåkt R5-Fiesta också dök upp 20 sekunder senare och utan möjlighet att undvika de två redan parkerade bilarna, var det slutåkt…  

*

Foto. M-Sport

I Saudiarabien pågår Dakarrally för fullt och då fortsatt med Mattias Elström/Emil Bergkvist som trea med sin Ford Raptor. Dagens sträcka (SS7) slutade med en andra tid för svenskarna som nu har futtiga 21 sekunder till till tvåan Yazeed Al-Rajhi. Tio minuter längre fram ligger ledaren Henk Lategan med Toyota.

I går försvann Mini-föraren Guerlain Chicherit efter en tung krasch som innebar att han hamnade på sjukhus med oklart skadeläge.

*

I Dubai gjorde Kalle Rovanperä racingdebut för året med Dubai 24h och Proton Huber Competion som en av fem förare i en Porsche GT3. Teamet slutade på 17:e plats, 15 varv färre än vinnar-BMW:n men även femma i ”Pro-Am-klassen”.

*

Igår meddelade hustru Annica att i historiska bilsportkretsar välkända maken Tommy Sjödin gått bort. Sjödin som får klassas som ”ur-jämte” flyttade till Åhus för fyra år sedan och blev direkt medlem i Hässleholms MK. Han var även välkänd i Facebook-gruppen ”Historisk Bilsport” som han själva startade och ofta stack ut hakan i, vilket provocerade många. Åsikterna om hur bilsporten utvecklats gick ofta i motsatt riktning mot det som SBF-företrädare menade. 

Foto: Privat

Till Motorbloggen kom ofta mail från Sjödin där han luftade åsikter som jag inte alltid delade. Bland annat hade vi helt olika sätt att se på hur historiska rallybilar bör se ut. Han menade att det mesta borde vara fritt så länge bilen såg ut ungefär som originalet, medan jag tycker exakt tvärtom.  Med rötter i tävlande med Opel och dessutom ett stort hjärta för hundar (Westies)  så blev vi aldrig osams utan kunde oftast diskutera civiliserat. Nu har rösten från Jämtland tystnat för alltid och om bara någon dag skulle han ha fyllt 78 år. Motorbloggens tankar går närmast till familj och andra vänner.

*

Plötsligt händer det, i fredags kom ett mail från eldsjälen i Linköpings MS, Anders Wing som skrev. 

Bland Sven Fransson  bilder hittade jag denna bild. I startlistan till Bil Centrum pokalen 1973  står det på startnummer 77, Tommy Svensson SMK Hörby med en Saab V4 . Det är kanske du som är med på kortet?

Foto: Sven Fransson

Detta kan bekräftas och i min högerstol sitter Jan Malmgren från Höör men så klart medlem i samma klubb som jag. Min första tävling med ”övernattning” då vi och ett par andra från SMK Hörby valde att ligga över på ett vad jag minns, ganska sunkigt vandrarhem i Vetlanda. Ändå väl värt då den långa resan från Hörby innebar femte plats i B-Förare Grupp1 och näst bästa Saab i den 12 bilar stora klassen. Detta var när Småland ingick i Södra BF och vi tävlade om samma DM, så poängen var tunga. Före mig hade jag motorstarka Opel Rally Kadett, BMW 2002 och Opel Ascona medan Örkelljungas ursnabbe Saab-åkare Kenneth Hjalmarsson blev för mycket för MA22100. Tävlingen var även premiär för nystartade VW-Cupen som lockat 46 pilgröna ”Folkvagnar”. Tätt värre då segern delades mellan Kils Jan-Erik Lundgren och P-O Swanström MSK Hammaren som var en av få som både hade orangelack och körde med VW 1500 i motsats till övrigas VW1302S.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *