Diego från Paraguay kör det mesta i WRC, Evans först ”off road” vid Monte-test och Sesks konfirmerad för Rally1 med M-Sport.

En som verkligen kan snacka om ”full säsong” är paraguayanen Diego Domínguez som i år planerar att köra WRC2/WRC3 och Junior WRC. Detta innebär att 24-åringen köra samtliga tävlingar i WRC förutom ”Rally Estonia”. I fjol vann han WRC3-klassen och ett av målen är att försvara titeln, men så klart gärna även ta två nya.

Foto: Junior WRC

Att detta är en enorm utmaning är Diego fullt klar över och speciellt tänker han på ”Rallye Monte Carlo”, där han debuterar. En debut som blev klar för bara tre veckor sedan och där han kör med Fiesta Rally3 som även är enhetsbil i Junior WRC för att senare i WRC2, köra Toyota Yaris GR Rally2. I ”Rally Sweden” blir det Junior WRC och första starten med Toyotan blir i Safari. Diegos stora förebild är Oliver Solberg och när han bytte till Toyota var han inte sen att hänga på ”japanska vågen”. 

När vi nu kör med samma bilar blir Oliver ett riktigt bra riktmärke för oss, konstaterar Diego.

*

I tisdags inledde Kalle Rovanperä testerna inför ”Rallye Monte Carlo” i Franska Alperna med delvis snö på asfalten. Sébastien Ogier följde sedan upp testerna dagen efter men då med i stort sett bar asfalt, något som irriterade och han konstaterade efteråt.

 – Kommer nog till Monte sämre förberedd än någonsin tidigare…

Han syftade på att han inte fått känna på Yarisen utan hybrid under ”riktiga förhållande” och även hur de nya Hankook-däcken fungerar under normalt ”Monte-väder”, det vill säga, torr/blöt asfalt, snö, slask och förrädisk is.  

I går var det Elfyn Evans tur och troligen blev han först ”off road” detta år. I en vänster gick han med  Scott Martin lite för brett och hamnade i ett djupt dike med bakändan högt upp. Bilen och besättningen klarade sig bra från ”incidenten” vilket både Sami Pajari och Takamoto Katsuta var tacksamma över.  De stod nämligen i tur att testa då TGR bara har en Yaris tillgänglig för ändamålet. Thierry Neuville och Hyundai inledde testerna i onsdags för att igår överlämna bilen til Ott Tänak.

*

Igår blev det av M-Sport bekräftat Martins Sesks blir en del av teamet i år, dock med begränsat program. Det var i senaste avsnittet i ”More than machine” som Richard Millener släppte nyheten som är ett resultat av att ”Road Safety Culture” går in och stöttar.

Debut blir i ”Rally Sweden” och där Sesks kan ha riktigt bra chans på pallen och jag spår att han där blir bäst av Puma-åkarna. Varken Greogire Munster eller Josh McErlean lär vara snabbare och definitivt inte Jourdan Serderidis.  Nu vill jag inte blir betraktad som ”fest-förstörare” men jag har lite svårt att förstå vitsen med enstaka inhopp, sedan spelar det ingen roll om det är WRC/ERC eller SM. Visst är det bra skyltfönster men handen på hjärtat, för hur många leder det mot nya höjder? Tror mycket mer på att köra full säsong i WRC2 eller andra serier och där försöka vinna än att sladda runt i enstaka tävlingar som enligt mig, kostar mycket mer än det smakar…  

*

Detta var allt för idag och i morgon väntar den första av flera födelsedagar hos ”The Svenssons” i januari vilket går ut över Motorbloggen. Går allt som tänkt ses vi på söndag, trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *