Många hinder innan elbilar kör i WRC, Kanarieöarna nu bekräftade för WRC 2025, Kovolainen tvingas till paus efter hjärtproblem, dubbelkris i Boden och i Ryd laddas för ny succé!
Läste en intressant artikel hos DirtFish om elektrifiering och rally där det de senaste månaderna skett en mindre omsvängning efter WRC:s beslut att plocka bort hybrid. Inte helel direkt men ändå en början på det som FIA menade var framtiden. Nu är det dock dags för omtänk både där och hos flera biltillverkare som bromsat planerna på mer elbilar när försäljningen dalar. Detta hänger direkt ihop med FIA:s önskemål, ”vi bör följa tillverkarnas tankar” som då för fyra år sedan pekade mot el som det allena saligörandet.
Nu verkar det som att World Motorsport Council med Dave Richards i spetsen funderat ett varv till. I ett pressmeddelande förklaras att man inte spikar ett datum för el i WRC, mer en ambition att anpassa sporten till framtidens teknik. En teknik som då även inbegriper vätgas och annat som vissa fabrikanter jobbar parallellt med vid sidan av el. Detta har då gett DirtFish anledning att undersöka om det ens är möjligt att köra WRC med elbilar där man kom fram till att största problemet för WRC är batteriräckvidden. I ett rally med långa transportsträckor och flera specialsträckor är det svårt att ladda batterier under de korta serviceuppehållen.
På Nya Zeeland har Hayden Paddon utvecklat en Hyundai Kona EV för rally med lyckats resultat men då har han bara kört korta sträckor med bilen, långtifrån WRC-mässiga. Lösningen ska då vara antingen korta rallyna, byta batterier på serviceuppehållen alternativt att invänta bättre ladd och batterikapacitet. Inget av förslagen lär föranleda ovationer från någon, utom möjligtvis det sista med nya batterier som experter tror kan finnas på marknaden efter 2030. Ändå lär det krävas att teamen tar med sig stora och då säkert dieseldrivna laddningsstationer, för att kunna ladda i ”bushen”. Inte bara detta reser frågetecken, även säkerheten efter branden på Lydden Hill är under noggrann uppsikt. Slutsatsen är enkel, säkerheten får aldrig äventyras och som Richards konstaterar, hur mycket tillverkare än vill ha elbilar i motorsport så måste denna var så nära hundra procent man kan komma. Detta kommer med största säkerhet kräva så omfattande tester att det krävs många år innan den första el-WCR:n är startklar.
En annan parameter nog så viktig ,vilket också märkts i World RX är vad rallyfansen säger. Richards konstaterar.
– Några saker överraskade oss lite, rallyfans var till exempel inte alls intresserade av el. De var inte heller intresserade av kortare rallyn…
Den f.d Subaru co-drivern var inte heller pigg på att gå tvärs mot de som i slutändan gör WRC möjligt (fans) och betalar för att kolla sporten. Han hoppas dock att en omsvängning kan bli möjlig i takt med att elbilar i vanlig trafik blir vanligare. Min slutsats efter att ha läst hela artikeln, är att det inte blir elbilar i WRC ”i denne kungens tid” som jag brukar säga…
*
FIA:s kvarnar brukar mala ganska sakta och därför blev jag väldigt förvånad över att det som kom som het nyhet i förra veckan, blir verklighet redan 2025. Pratar om WRC på Kanarieöarna och idag presenterades svenskarnas semesterö som nytt VM-resmål 2025 och 2026.
– Att ta med ”Rally Islas Canarias” i WRC har varit belöningen för oss efter många års arbete. Ett mål som önskats av flera generationer och som nu tillsammans med WRC Promotorn blivit verklighet, förklarade German Morales, VD för arrangören Club Deportivo Todo Sport.
Priset Spanien får betala för detta är att tidigare WRC-tävlingen ”Rally Cataluñya” inte kan göra comeback förrän tidigast 2027. Jona Siebel bas för WRC Promotorn tror också att det populära turistmålet kan vara värd för ett framgångsrikt WRC-evenemang som stämmer överens med deras strategi att ERC-tävlingar ska utgöra grunden för att därefter få arrangera WRC.
–”Rally Islas Canarias” följer därmed Lettland och Polen som först varit med i ERC-kalendern och nu i WRC.
Nu väntar besked om huruvida Saudiarabien, Irland och Paraguay även de ska få plats i VM-kalendern 2025 och om någon av dessa lyckas trycka sig in, då kommer nästa fråga, vem ska lämna? Planen är fortfarande 14 tävlingar så någon måste offras…
*
En som varit både flitig och framgångsrik i rallyn borta i Japan är f.d Formel1-föraren Heikki Kovolainen. Planen var att inleda i Japanska Mästerskapet med en ny Skoda Fabia RS Rally2, men det satte oväntade hjärtproblem stopp för. Något som uppdagades vid en rutinkontroll av 42-åringen och innebär att rallyplanerna lagts på is. 2025 hoppas han dock var ”fit for fight” igen och därför då kunna sätta sig i Skodan igen.
Det var tack vare en finsk vän som är läkare som hjärtfelet hittades efter en noggrann röntgen. Felet är en onormal utbuktning av aorta och som om den brister, kan bli väldigt allvarligt för att inte säga livshotande. Nu överväger Kovolainen operation och som det ser ut nu, tror han att det blir så. En dröm förklarar han vore att få köra Ouninpohja, det om något måste hjälpa till att bli frisk…
*
För en skåning finns inpräntat en sanning att det i Norrland alltid är snö bortsett från någon månad mitt i sommaren. Men så är det inte och nu lever NMS-Bodens ”Rally Bothnia Fritid” den 17 mars farligt berättar Hans Aldenlöv.
– Vägen har tinat upp så det är rent grusföre långa bitar. För att vi ska kunna köra på söndag, så krävs det en heroisk insatts men det innebär också att fler måste anmäla sig, får vi inga fler anmälda så blir det ingen tävling!
Dubbelkris alltså…
*
Inget av dessa problem lär Ryds MK behöva fundera på när det den 27 april är dags för andra deltävlingen i Bilsport Rallycup plus premiär för Rallyklassikerna och i helt nya ”Rally RM Historic”. I fjol var det lite av nystart för klubben som fyller 70 år och där då ”Vilda Ryd Racet” ingår i firandet. Som vanligt när det är BRC så är det onotat och tävlingsledningen erbjuder en åter en utslagsgivande bana som delvis för tiden tillbaka till rallyts rötter med förbindelsevägar som är mindre, smalare och något lägre vägkvalité än vad övriga rallyt har att erbjuda.
För mig som var med när ”rötterna” var det som gällde, är det bara att gratulera till att inte Ryds-folket anammar de allt populärare sträckorna som för tankarna till dragracing. Nu blir det färre men längre sträckor och då på totalt 39 kilometer säger Bangruppen med Fredrik Thuresson, Gustav Johansson och Anna Johansson i spetsen.
– Vi har varit lyhörda från de tävlande från förra årets tävling och tagit till oss både positiv feedback och där de tävlande tyckte att det fanns lite utvecklingspotential.
Gruppen har tänkt till och då gjort lite förändringar mot 2023 som blir ”lite mittemellan” men ändå erbjuder hållbarhet.
-Det kommer bli en utslagsgivande tävling där vi valt att återanvända delar av fjolårets tävling, men majoriteten av tävlingen blir helt eller delvis nya vägar.
Ryds MK tackar speciellt Göran Söderström och Söderströms Åkeri AB som har hjälpt till att grusa upp vissa delar av de så viktiga förbindelsevägarna.
– En av många parametrar som gör det möjligt för oss i Ryds Motorklubb att arrangera en tävling är våra fantastiska samarbetspartners/sponsorer som stöttar oss i evenemanget, utan dessa hade det inte varit möjligt att driva runt rallytävlingen, förklarar gruppen.
Huvudsponsorn Sparbanken Eken som även fanns med ifjol är så klart en viktig hörnpelare men även viktiga är sträcksponsorerna One Nordic AB, ICA Nära Ryd, MPM Industriprodukter AB och Gräventreprenad i Björkebråten AB.
– Vi vill även lyfta fram alla tillmötesgående markägare, boende och sommargäster längs med sträckorna, samt Tingsryds kommun, som givit oss sitt medgivande så vi har möjlighet att genomföra tävlingen. Så vi ser fram emot en underbar lördag i Ryd med omnejd lördagen den 27 april, hälsar tävlingsledaren Gert Bengtsson.
Han heter Heikki Kovalainen 🙂