Mäkinen testar WRC-Yarisen själv, R5-Hyundai på gång, svenskar i helgens BRC, Røkland kör Fiestaa i Sørlandet och polisanmälan gjord!
Verkar som Tommi Mäkinen tröttnat på att jaga chaufför till Toyotas nya WRC-Yaris och istället tagit saken i egna händer. Testerna görs i trakterna av ”the homebase” och sker så hemligt det nu kan bli med en vrålande rallybil i skogen. Finska Ilta Sanomat har grävt i saken och då fått det bekräftat att de första testmilen nu körts av ”chefen själv”. Fortfarande är projektet i lite av förstadie och man undersöker med olika leverantörer för att få till en riktig vinnarbil. Dock menar Mäkinen att den först byggda bilen som han testat levererar redan, även om där fortfarande finns mycket att utveckla. Den f.d världsmästaren måste nog ”speeda” upp lite, bara nio månader till WRC-premiären 2017.
*
Andra som testar är Hyundai Motorsport, nu inne i slutfasen av nya i20 R5 som genomgått tre dagars intensiv asfalttest i Italien söder om Turin. Fortfarande jobbar man mot att få bilen homologerad i sommar för leverans till kunder sensommar/tidig höst.
Kevin Abbring är den som står för det mesta körandet och avverkade 90 mil SS på de tre dagarna. Mil som visar att nya ”Fiesta/Skoda-killern” är både snabb och tillförlitlig vilket chefen för det hela Andrea Adamo menar är ett absolut villkor om bilen ska gå att sälja och att därför testerna är viktiga.
– En bil som är byggd för att kunna tävla på alla underlag över hela världen kräver tester på alla typer av väg.
Så var det med det…
*
Än har man bara sett nya i20 R5 i sin prickiga kostym men så ska det inte se ut när den presenteras offentligt. Därför vill Hyundai ha hjälp med att designa nya bilen och har också utlyst en tävling på sin hemsida. Känner du att du är rätt man för detta så tveka inte utan hjälp Adamo att få stil på nykomlingen.
*
Inte bara i Sverige det är ”aprilväder” med sol, regn, hagel och även snö. Kolla på bilden som är tagen i onsdags på ”El Condor” som var power stage på YPF Rally Argentina. Kanske snart lämpligt att lägga snö-WRC där istället för i Värmland…
*
I helgen är det start för tredje omgången av Brittiska Rallymästerskapet, Pirelli Carlisle Rally. Tävlingen körs i de fruktade Kielderskogarna utan för Carlisle, välkända från RAC-Rallyt på sin tid. På plats finns Fredrik Åhlin för att öka på poängskörden som blev skral efter den avancerade häckklippningen på Irland, noll poäng.
– Jag har absolut ingen aning om vad som väntar mig men kommer självklart att titta på en hel del rallyfilmer från tidigare år för att kunna förbereda mig så som mycket som möjligt, avslöjar han.
Teamchefen Martin Wilkinson har fortsatt stort förtroende för värmlänningen som varit i ledningen i de två första deltävlingarna innan saker och ting spökat till det.
– Jag är övertygad om att karaktären på grussträckorna kommer att passa hans körstil, menar Wilkinson.
Rallyt är tufft, sju sträckor på elva mil och dessutom ett minimum av servicetillfällen (här är inte service en lika helig ko som i Sverige där det helst borde vara service efter varje sträcka, så man får tillfälle att sparka lite däck och snacka skit…).
Förutsättningen för Fredrik och Morten Abrahamsen till höger i Fiestan är att ta sig till mål men samtidigt också försöka ”pusha”.
– Målet är att inte bara vara i ledningen utan se till att vi får hela paketet i mål detta rally, menar Fredrik och avslutar med
.
– Vi siktar absolut på ännu en podiumplats!
*
Totalt är där runt 60 anmälda och av dessa tre svenskar förutom Åhlin, även Mattias Adielsson/Andreas Johansson och Robert Blomberg/Lars Andersson (bilden). Adielsson kör precis som Åhlin i det ”riktiga” BRC medan Blomberg kör i den nationella delen med R5-Miragen.
För Kungsörsboende Mattias är det ny start i Vauxhall Motorsport Junior Rally Team och att jaga mästerskapsledaren Robert Duggan.
– Skönt att få komma till grusunderlag nu efter asfalten på Irland. Vi har kört lite grus hemma och kommer köra ett kortare test innan tävlingen för att hitta de rätta inställningarna på bilen, berättar Mattias.
Två tidigare pallplatser gör gott för självförtroendet berättar Mattias och lovar.
– Vi siktar inte lägre den här gången!
– Det känns som att det nu är dags för oss att kliva fram och visa hur fort vi kan åka, avslutar Mattias.
Blomberg/Andersson hade det motigt på Irland, bland annat blev Mitsubishin trehjulig ett tag och nu är det nya tag från Trollhätte-gänget. Norrmannen Sindre Furuseth är också en som kommer att tackla ”the Kielder Forest”, den här gången med Roger Eilertsen vid sin sida.
*
Samtidigt på Sindres hemmaplan körs Rally Sörland utanför Kristiansand med åtta grussträckor på totalt 12,5 mil.
Inget snack utan att M-Sport ”äger” R5-marknaden och av de åtta R5-bilarna som är anmälda är samtliga Fiesta. Storfavorit är nyligen från Argentina hemkomna Mads Østberg/Ola Fløene som sätter sig i Adapta-Fiestan. Tufft motstånd kommer från ”svensksmittade” Anders Grøndal/Miriam Walfridsson och Eyvind Brynhildsen med Anders Frediksson vid nothäftet. Frank Tore Larsen litar på inhemsk kartis, Torstein Eriksen.
I 2WD-klassen är det Steve Røkland, även han med svensk kartläsare, Patrik Barth som är megafavorit som klassledare i NM. Rullningen efter att ha tappet hjul är nu förhoppningsvis glömd. Dock fick parets Peugeot 208 R2 så stora skador att ny kaross bedömdes bli ett billigare alternativ än att rikta skrotet. Nu jobbas det för fullt för att få bilen tävlingsklar.
– Mycket jobb och kostnader för oss men jag mycket bra mekaniker som fixar bilen. För mig gäller det att jobba med ekonomin med mina fantastiska samarbetspartner, förklarar Steve.
Tre raka NM-vinster har Steve i ryggen och hoppas nu på en fjärde även om nu inte hans egen bil blir färdig. Istället lånar Rolf Møller Motorsport ut sin Fiesta till Rally Sörland berättar Steve.
– Första gången med Fiesta sedan 2011 då jag blev norsk mästare och även detta i Rally Sørland. Hade varit kul att upprepa den bedriften!
I Kristiansand kör även Jacob Jansson/Stefan Gustavsson, R2-Fiesta och Dennis Rådström/Filip Wernefur i en likadan bil. Två svenska 940:er finns också i listan, Martin Norenby/Erik Gustafsson och Simon Andersson/Urban Fröjd. Tävlingen körs över en dag nu på lördag med första start klockan 09.00.
*
I år blir det lite ”fågel eller fisk” över STCC som har premiär i helgen. Omskrivne Björn Wirdheim verkar ha dålig koll på sin kalender, stack till Japan för GT-körning istället för till Skövde och STCC. Prins Carl Philip får man väl ändå anse ha goda skäl att avstå då pappa kungen fyller 70. Vad jag förstår är det nu bara tio bilar på startlinjen och bland dessa Richard Göransson som gör sin 14:e säsong i ”Kungaklassen”. Detta har gett fyra guld och därför är målsättningen att bli historisk genom att ta ett femte…
– Det är med premiärnerver jag åker till Skövde. Nu finns alla förutsättningar på plats för att vara först till 5, menar Richard.
– Vi kommer till Skövde med två mycket bra testdagar i ryggen på Ring Knutstorp med en tid som är bättre än mitt tidigare kvalrekord på den banan…
*
Då har det otäcka sabotaget på SS7 Ubbaboda i Silverkongen blivit polisanmält via en privatperson. Något som ordförande i Kristianstad MK Ulrika Ladubo tycker är jättebra. I klubben håller man på med en egen undersökning i syfte att få fram så mycket information som möjligt om händelsen.
– Även om det troligen blir svårt att hitta den skyldige är det viktigt att saken kommer till polisens kännedom, menar Ulrika.
– För oss som arrangör är det jättetråkigt att sådant här händer, men samtidigt är det skönt att det inte skedde någon olycka så att det uppstod personskada!
Kan väl påpekas att om någon har uppgifter att lämna om händelsen går det bra att ringa polisen eller Ulrika direkt.