Maja åker SM med Adielsson, J-WRC-vinnare Pajari kan vinna även ERC, nyheter i ”Rally-EM” 2022 och är 72 SM-medaljer i rally tillräckligt eller behövs fler?

Ibland eller ganska ofta blandar folk ihop hur jag ser ut med hur mina hjärnceller jobbar och ofta så blir detta fel. Redan när Mattias Adielsson berättade att där skulle in ny notkraft i hans Fiesta misstänkte jag att detta kunde sammanfalla med att Team Nybes Maja Bengtsson skulle lämna Jonas Kruse och hade hittat ny högerstol. Min slutsats var helt rätt och nästa säsong är det hon och Mattias som kamperar ihop. 

Nu är det fokus på Rally-SM där vi kommer köra full säsong. Men sedan väntar det även några intressanta starter utöver det och det ska bli otroligt kul att se vad vi kan åstadkomma tillsamman.

Foto. Adielsson Motorsport

Kruse får nu leta ny kartis till Toyotan och det är med saknad hon lämnar platsen vid sida av SVT:s expertkommentator.

– Det har varit otroligt roligt att få åka med Jonas. Han har varit en stor mentor till mig och lärt mig väldigt mycket och kommer att fortsätta att stötta mig i min karriär, vilket jag är väldigt tacksam för.

Redan för två år sedan gjordes upp en plan för Majas utveckling och nu tar hon nästa steg, kanske mot en framtid som proffs.

För två år sedan satt jag och Jonas och satte upp en plan, vilket var att åka två år med honom för att sedan ta nästa steg. Nu känner jag att jag har den erfarenheten för att ta nästa kliv tack vare alla som hjälpt mig på vägen.

En annan pusselbit har varit året i WRC2 med Tom Kristensson där hon ingått i hans ”gravel crew”, men även att hon under året provat många olika förare.

Detta har gjort att jag har skapat rutin för hur just de vill ha sina noter för att kunna prestera säkert och i topp när det gäller.

Mattias har Maja dock bara åkt test med i sommar men känslan då var bra, menar hon.

 -Vi hade ett väldigt bra samspel i bilen, och jag trivs väldigt bra tillsammans med Mattias och teamet!

*

Foto: Junior-WRC

I fjol vann Tom Kristensson Junior-WRC och att det skulle innebära ett gigantiskt steg för honom från den lilla Rally4-Fiestan till  till WRC2 och Rally2-versionen förstod nog de allra flesta och så klart även Tom själv. Tyvärr fanns det inte utrymme för ”mellanlandning” utan det var först med WRC2 han kunde utnyttja de fem fria starterna och de 200 Pirelli-däcken. Ett faktum som gjorde att lite mindre tuffa  WRC3 föll bort då kostnaderna där troligen blivit om inte högre, så ändå jämförbara i slutändan.  Nu har även FIA och M-Sport Poland accepterat detta steg och årets junior-vinnare Sami Pajari kan välja på att köra som Tom till nästa år eller kliva ner ett snäpp till ”nya WRC3” och då köra helt gratis i fem deltävlingar med polackernas Fiesta Rally3. En bil med 4WD som är klart vassare än den bil Pajari kört i år, men ändå inte lika vass som en Rally2-Fiesta precis en sådan mellanlandning som känns naturlig/nödvändig inför framtiden.

Foto. ERC.com

Pajari har också haft en helt annan uppbackning än den Tom genom eget och sina kompisar kunnat åstadkomma under VM-åren. 2020 när Tom blev världsmästare körde han totalt sex tävlingar, fyra i J-WRC (tre segrar) och två i SM men detta med en Grupp H Corolla. Pajari däremot har i år mixat J-WRC med ERC 3 Junior vilket gett totalt 13 tävlingar och av dessa är alla körda med Rally4-Fiesta utom en då han testade en Rally3-bil. Som all vet så är det genom mycket SS-mil som förare och co-drivers utvecklas och blir snabbare vilket också Pajari och Marko Salminen är bevis för. VM:et är klart och på Gran Canaria om två veckor har de båda stor chans att köra hem även EM-titeln för juniorer. Den ende som kan hota är fransmannen Jean-Baptiste Franceschi som har 13 poäng färre, 154 mot 141. Till skillnad från Pajari som vann premiären och senast i Ungern har inte Francheschi lyckats vinna någon deltävling, alltså en hel del talar för ”The doubble”. Skulle så bli fallet är det inte omöjligt att prispaketet utvidgas, avslöjar M-Sport Polands Maciej Woda till Dirtfish.

Foto:M-Sport Poland

Självklart måste juniorvinnaren i VM få lov ta sig vidare i karriären. Nu får vi se hur det går på Kanarieöarna efter det kan vi lägga upp planer om allt går bra!

Woda är även nöjd med hur blott 19-årige Pajari hanterat sin säsong.

Sami är otroligt snabb även om han har haft sina upp- och nedgångar men totalt sett är han en stark förare!

*

 Att M-Sport Poland får ökat intresse för ERC kan hänga ihop med att serien till nästa år får tätare koppling till WRC då dess promotor även tar över ”Rally-EM”. En konkret nyhet blir att även ERC får ”power stage-poäng” men också större möjlighet för fansen i Europa att följa tävlingarna live precis som med ”WRC-live” men under ”ERC All Live”. Ett trumfkort för ERC är också att det bara här kommer att finnas en klass för Rally4-bilar då J-WRC går över till Rally3-Fiesta från nästa säsong. Ett faktum som borde göra att fler juniorer kikar på EM som språngbräda inför framtiden.

Foto. ERC.com

Även på däcksidan blir skillnad då Pirelli fortsatt är ensam leverantör till WRC medan det i ERC precis som nu är fritt fram för andra däckfabrikat. Kalendern för 2022 är också klar även om man inte satt datum och ERC kommer att köras i  nio ”länder”, Polen, Lettland, Italien, Tjeckien, Azorerna, Portugal, Ungern och Kanarieöarna. I år fick Belgien och Ypres Rally WRC-status och redan har de belgiska fansen högljutt protesterat över att inte samma status ges till klassikern 2022. Många har också gett upp hoppet om ERC, men då är man nog lite före enligt rykten då just Ypres nämns som det nionde rallyt och då i mitten av juli som vanligt. Promotorns viktigaste mål 2022 blir ändå att se till att de bägge serie inte inte kolliderar som varit fallet i år  där både WRC och ERC-finalerna körs samma helg. Tidigare krockade också ”Fafe med Rally Finland vilket så klart är allt annat än bra.

*

I går fick jag alltid lika läsvärda Bilsport Rally&Racing i brevlådan. Om Jonas Kruse som presenteras i ett  intressant ”mammutreportage” ursäktar, så var det ändå redaktör Mikael Johanssons ”ledare” med rubriken ”Fullständig inflation i SM-tävlingar” som fick mig att stanna upp. Att det handlar om rally förstår nog alla och där Mikael lyfter fram att det 2021 ska delas ut 72 SM-medaljer vid prisgalan längre fram. Ja du läser rätt, 72 medaljer när alla klasser summeras och även kartläsarna självklart uppmärksammas, då blir det så här många. Att denna uppsjö medaljörer urholkar statusen är något som Mikael vill sätta fokus på och även att det 2022 läggs till ytterligare 24 medaljörer när SM-veckornas två ”Sprint-SM” har körts. Att SM-tävlingarna nu är så många innebär även ett svårt pussel för arrangörerna och det konstateras, ” Därmed återstår 38 helger att arrangera tävlingar på, varav SM-tävlingar i rally kommer att uppta hälften av dessa. SM-rally varannan vecka.”. Av detta drar i frågan väl insatte Mikael slutsatsen, att 2022 blir ”mustigt”. En slutsats som jag tror delas av många i sporten. Ändå kan jag tycka att det är svårt att kritisera promotorns ambition även om jag håller med Mikael i stort i sett allt han skriver. Att ha en ambition att locka fler rallyåkare att prova SM i ett enklare format (läs billigare) som Grus-SM är i teorin lockande. Att sedan serien fick uppleva att rallyåkarna nobbade är svårt att lasta SRM (Svenska Rally Mästerskapet) för. Däremot måste det vara skäl för ett rejält omtag till nästa år och kanske ifrågasätta om detta är en serie som ska ha SM-status, RM vore kanske bättre? Lite annorlunda tycker jag med Asfalt-SM eftersom de som föredrar detta underlag tidigare inte haft något mästerskap att köra. Till en början hyste jag hopp när ”SM-veckan Sommar” kördes på asfalt, men tyvärr dröjde det inte många år förrän man slarvigt och oövertänkt övergick till grus och så var den sagan slut. I sammanhanget är det oerhört svårt att förstå att det ska delas ut separata SM-medaljer för denna tävling. För sporten och statusens skull borde denna ingå i Asfalt SM även om SVT:s önskan/krav enligt SBF är att det ska koras SM-vinnare i direktsändning. På något sätt borde man kunna lösa detta så att även SVT blir nöjda och än viktigare att det är SM-medaljer att vara stolt över. Mikael avslutar med samma tanke som jag presenterat  flera gånger i Motorbloggen att göra DM-tävlingarna till kval inför en en enda stor och pampig SM-final där medaljerna fördelas. Tänker då speciellt på Asfalt SM som kunde ha sin SM-final inför SVT:s kameror, något jag tror lyft rejält.

Foto: Tommy Svensson

Det dröjde inte länge förrän det började kommenteras på olika FB-trådar och där en hel del inte såg några problem med många SM-klasser. Tvärtom var en åsikt, att det borde finnas SM att köra på alla olika kostnadsnivåer och lyfte fram nya ”Standard” som ett jättebra nytt grepp. Visst är det ett sympatiskt och kanske typiskt svenskt drag, att ”alla ska med” och det måste vara rättvist i alla lägen. Det sistnämnda bedömer jag dock som helt omöjlig att införliva med sport överhuvdtaget, finns alltid någon som kommer kläm av olika orsaker.

Foto: Tommy Svensson

Men det sympatiska kan jag hålla med om, men först den dag ansvariga från SBF, promotor, arrangörer och minst tävlande klart deklarerar att rally kör vi för vårt eget nöjes skull och inte för att media och publik ska uppmärksamma sporten. Alla som är intresserad av frågan bör noga läsa Redaktör Johanssons inlägg och själv bilda sig en uppfattning. Jag har min uppfattning redan klar!  

*

Då rundar jag av den första novemberveckan med en bild på vad deltagarna i morgondagens ”Novemberskölden” har att vänta sig efter målgång. Men även Kristian Lindbergs stämningsfulla bild på denna vita lätt pimpade Opel Kadett Super troligen från 1965 av dekalen på dörren att döma, bidrar till höstmys.

Foto: Kristian Lindberg

Hur som helst så är det jobbhelg som väntar efter kvällens dokumentation av först ”Trazan och Banarne” på Arenan och därifrån  direkt till Lill Lindfors konsert. Med tre fotbollsmatcher plus en i handboll blir det i morgon inte utrymme för någon Motorbloggen men förhoppningsvis är det lugnare på söndag, så trevlig helg tillönskas ni alla!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *