Kalle upplevde ”hal dag”, Veiby/Andersson värmer upp i franska grusmästerskapet, fyra Puma Rally1 i Monte (?), Adielsson byter kartis, 70-års kalas i Nässjö och SMK Hörby lockade lovlediga.
Kalle Rovanperä fick en tuff inledning på sin ”PET” alltså förberedande testerna till ACI Rally Monza där den regnvåta och skitiga sträcka krävde sin tribut i form av en avåkning. Ingen större dramatik även om bilderna visar att det blev en hygglig träff höger fram på Kalles Yaris.
Mekanikerna fick ordning på bilen efter en stund och sedan fortsatte Kalle att testa ihop med Jonne Halttunen.
– Idag var det riktigt halt, förklarade WRC-fyran och Greklands-vinnaren på Instagram.
Fortfarande har Kalle och Jonne möjlighet att bli tre i WRC och därmed skulle man fullända 2021 som Toyotas år där Sebastien Ogier och Elfyn Evans redan är klara för de två översta platserna. Upp till trean Thierry Neuville skiljer 19 poäng så utan problem i #11 Hyundai i20 WRC Coupé lär det bli svårt att skapa en japansk VM-trippel.
*
Även Ola Christian Veiby och Jonas Andersson börjar jobba mot Monza och återstarten av WRC-åkandet efter den tunga avstängningen i samband med Portugal. Redan har det testats under dåliga vädret förhållande, regn, lera och därmed hala förutsättningar vilket parets Hyundai och mekanikerna bar också synliga spår av ”mud”.
– ”Pretty cool, första dagen på grus med Hyundai i20 WRC och ”a great day” med stora framsteg, förklarade Veiby i en testpaus.
Före Monza så väntar redan nästa helg, Rallye Terre de Vaucluse 12-14 november ingående i franska grusmästerskapet. Här har Veiby chans att få en bra måttstock då det finns ytterligare fyra WRC-bilar anmälda. Dock är alla av äldre årgång än hans Hyundai och även förarna är inte riktigt jämförbara med norrmannen, så när som hemmahoppet med WRC-erfarenhet Stéphane Lefevbre som här sitter i en Citroën DS3 WRC.
*
Ott Tänaks plötsliga avhopp från Monza blev utan tvekan gårdagens snackis och det surrades kraftitg om det var med sanningen överensstämmande att det var ”familjeskäl” som gjorde att Teemu Suninen fick förtroendet att ersätta. När Dirtfish samtidigt avslöjar att M-Sport Ford eventuellt planerar för fyra Puma Rally1 i 22-premiären Rally Monte Carlo fick de som ser konspirationer överallt, vatten på kvarnen.
Om avslöjandet är korrekt så skulle dessa fyra bilar skickas direkt från Monte till Umeå och Rally Sweden men inte alls säkert att det blir med samma chaufförer. Klart är att Craig Breen kör Puma och nästan klart är att även Adrien Fourmaux gör så med stöd av Red Bull, sedan är det mer dimmigt. Sebastien Loeb nämns som en man för Monte men absolut inte för ”Svenska”. Där skulle då enligt ”källor” hans Puma köras som ”kundbil” och ett scenario som skissas är att Loeb och Gus Greensmith delar på en Puma under året. Känns inte helt osannolikt och om man dessutom har livlig fantasi, skulle Tänak kunna vara den förare som vid sidan av Breen får full säsong. Fast då krävs mycket livlig fantasi och mer troligt är nog ändå att Greensmiths välfyllda plånbok ger honom samma sits som i år och att det blir olika chaufförer som byter av i Loebs Puma…
*
Att siktet var inställt på SM-guld med en M-Sport-backad Ford Fiesta Rally2 för Mattias Adielsson var nog något som ingen missade. Men klen poängskörd i den värmländska premiären (17 poäng mindre än PG Andersson) visade sig sedan vara omöjligt att köra in och när serien var slut skilde 18 poäng till PG. Ett silver är dock inte att förakta och placeringarna efter Kil blev 2-2-3 för Mattias och co-driver Andreas Johansson.
Nu skiljs dock deras vägar efter att ha delat bil i sex år både här hemma och ute i Europa. En delning som sker i samförstånd berättar Mattias.
-Vi har upplevt så mycket under den här tiden, ett flertal mästerskapsmedaljer både i Sverige och utomlands som vi båda är stolta över!
Vilka planer göteborgaren har för 2022 förväntas bli offentliga inom kort och då troligen även vem som läser noterna.
*
Ibland är saker och ting lite konstiga för igår fick jag en fråga om jag visste hur det gick eller vad som hänt med av Ola Strömberg nystartade ”Svenska Rallysportförbundet”? Mitt svar var att jag inte hade full koll men som man sa förr, ”som ett brev på posten” såg jag i mitt flöde att föreningen lever och fortsatt kämpar för ”att skapa förutsättningar för ett enklare och billigare sätt att kunna utöva rallytävlande både för arrangörer och aktiva”. Du som är intresserad och vill stötta samma tankar kan gå in på hemsidan ”svenskarallysportförbundet.se”.
*
På lördag körs en av landets mest anrika tävlingar, Nässjö MK:s ”Novemberskölden” i år som final för Bilsport Rallycup med nästan 180 deltagare. En tävling som startades av rallyprofilen Jan Bonvings pappa Elving redan 1951, alltså är det 70 årsjubileum på lördag. Jan berättar stolt
–Än en gång blir det Novemberkölden där första rallyt kördes 1951 med min far som tävlingsledare och redan året därpå blev det SM-tävling som det sedan var sex år i rad.
Vandringspriset ”Novemberskölden” är numera ständigt vandrande och är den tredje versionen sedan -51. Första versionen gick från 1951-1982 när Björn ”Nalle” Johansson tog hem det för alltid. Sköld nummer två vandrade bara i åtta år innan det var Audi-föraren Esa Kotolas tur att placera det i sitt prisskåp hemma i Vetlanda. Numera är det alltså omöjligt att köra hem ”Sköld 3” men om samma regler gällt som tidigare hade hemmaföraren Johan Axelsson (bilden) haft det hemma hos sig redan nu. Johan vann tävlingen 2009-2014-2019 medan senaste vinnare var Victor Karlsson, Vimmerby.
*
Idag hade SMK Hörby öppet i klubbhuset för att locka lovlediga och motorintresserade att prova klubbens nyinköpt e-sport rigg. Relativt stort intresse och extra glädjande att en del även tagit med sig föräldrar för att prova på specialsträckorna i Dirt Rally 2.0.
Inte utan stolthet som Felix Nilsson, Roland Brorsson och Bertil Gunnarsson kunde konstatera att SMK Hörby var en av två ”idrottsföreningar” (Hörby Brottarklubb var den andra) som engagerade sig för de lovlediga.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.