Magda klar för Euro RX med Peugeot, Østberg fortsätter i WRC med Citroën, Global Rallycross hårt skuldsatta och Ekström tar farväl av DTM!

Hade ju bestämt att jag i dag inte skulle hinna med någon Motorbloggen men när nyheten att min klubbkompis i SMK Hörby Magda Andersson skrivit kontrakt för fyra tävlingar i Euro RX var jag tvungen att ompröva. Kort efter detta beslut kom så nästa nyhet som inte kan vänta, Mads Østberg kör Citroën i WRC-tävlingarna i Portugal och Sardinien.
Efter att man skickat tillbaka den Supercar Polo Magda Andersson körde hos Marklund Motorsport i fjol såg det väldigt mörkt ut för 2018 och pappa Håkan var realist.
I år blir det ett mellanår för Magda, som ett litet familjeteam orkar man helt enkelt inte fixa den budget som krävs, förklarade Håkan i mars och istället skulle man fokusera på lillasyster Klaras J-SM tävlande.
Men i dag kom kom så nyheten att Magda ska köra för det franska teamet ”DA Racing” som tidigare bland annat dominerat Andros Trophy Champions men även kört i Euro RX med föraren ‘JB’ Dubourg. Teamet kör med Peugeot 208 WRX och premiär för Magda i DA Racings-bil blir på banan i Mettet i Belgien.
Jag är jätteglad att bli en del av DA Racing i de kommande fyra EM-tävlingarna, kommenterar Magda sin idag plötsliga kursändring från studier till ratten i en Supercar.
Trodde länge att det inte skulle bli något tävlande i år så när DA Racing kom med sitt erbjudande tvekade jag inte en sekund.
Magda berättar i pressmeddelandet att hon aldrig jobbat i med ett franskt team men ser framemot att få göra det. Däremot har hon stor erfarenhet av de franska fansen som hon träffat på banan i Lohéac. Fans som tagit Löberödstjejen till sina franska hjärtan och nu längtar hon att återigen få träffa dom i september när det åter är dags för Loheac.
Målsättningen är så klart att ha kul i min 208 WRX som utvecklats under vintern, berättar Magda.
Efter min första säsong i Supercar är jag nu angelägen att komma tillbaka och sätta så snabba varvtider som bara möjligt!
Magdas comeback till Euro RX väckte stor glädje hos alla medier som rapporterar om rallycross på toppnivå. Till exempel mitt Twitter-flöde dränktes mer eller mindre av den glada nyheten plus att även fransmannen och vinnaren av Supercar Lites Cyril Raymond är även han klar för Euro RX.
Måste erkänna att jag aldrig förstått detta att inte Magda skulle vara given en plats i Euro RX. Jag menar att hon har allt en teamchef kan begära, ung, snabb, utvecklingsbar plus att 19-åringen kan föra sig i vilka sammanhang som helst. Som ren bonus får nu DA Racing även den positiva faktor som en kvinnlig förare utgör i den här mansdominerade sporten. Bara att gratulera fransmännen och även Magda så klart, samtidigt skickar jag en fribiljett till skamvrån för övriga…

*
Över till WRC där Adapta idag avslöjade att Mads Østberg/Torstein Eriksen fortsätter med Citroën i kommande grusrallyn, Vodafone Rallye de Portugal och Rally Italia de Sardegna.
– Väldigt glad för den här möjligheten och redan i morgon ansluter jag till teamet för två-dagars test i Portugal, berättar Mads.
Norrmannen förklarar även att han hoppas kunna öka tempot nu med erfarenhet av nya C3 WRC från Rally Sweden.
Här levererade vi ”top pace” trots ett minimum av förberedelse!
Nu stannar det inte med detta, för Mads utan förklarar även att han har mer spännande saker på gång men vilka kommer inte att avslöjas förrän om några veckor.
Nu måste vi först sätta fullt fokus på Portugal och Sardinien!
Att Mads valde Portugal är inte så förvånande , det var ju här 2012 som han tog sitt livs första och hitintills enda WRC-seger. En seger som togs i par med Jonas Andersson och detta i en M-Sport Fiesta.

*
Om Magda svarar för dagens glada RX-nyhet så svarar amerikanska Red Bull Global Rallycross för motsatsen. Enligt källor ”over there” är det hela havet stormar kring serien där bland annat Patrik Sandell, Oliver och Sebastian Eriksson kört i några år. Har lite svårt att få grepp om vad som händer det är inte helt lätt erkänner jag, men så mycket är klart att RB-GRC efterlämnar en mängd obetalda räkningar hos olika arrangörer. Räkningar som uppgår till flera miljoner svenska kronor, dessutom är detta ingen större överraskning enligt en av fordringsägarna.
Serien har ett rykte om att inte betala sina räkningar plus att man försöker utnyttja mindre arrangörer!
Ägaren till serien Colin Dyne har gått under jorden och svarar varken på telefon eller mail dessutom lär samtliga planerade tävlingar för 2018 ha stängt ner på Facebook. Med detta i vetskap lär istället nystartade American Rallycross Championship bli den dominerande serien i USA.

*
I en specialdesignad Audi RS 5 DTM ska Mattias Ekström ta ett som det beskrivs, ”ta ett känslosamt avsedd av DTM efter 17 år”. I Audin ska Mattias inleda DTM-premiären på Hockenheim den 5-6 maj. Det är hans egen idé att säga farväl till sina racingfans på ett speciellt sätt berättar Dieter Gass, Head of Audi Motorsport.
Mattias kommer att köra utom tävlan i de två första racen med en sjunde Audi i blå/gul specialdesign och med ”#AdjöMattias” på bilen.
Nu kommer inte Mattias att utmana resten av DTM-gänget då han kommer dit utan förberedelser eller tester men att den svenske DTM-veteranen kommer att pysa runt banan tror inte Gass.
Knappast, Mattias kommer garanterat att leva upp till sitt motto ‘Go hard or go home’!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *