M-Sport tar Ford till hjälp för att få Tänak, Budar självkritisk efter Tyskland, Hirvonen kör R5-Fiesta och snart är KAK över 60-gränsen!

Att Ott Tänak är ett jagat byte för alla fyraWR C-team behöver man inte ha fått Nobelpris för att räkna ut. På väg mot sitt och Toyotas första VM-guld under ledning av Tommi Mäkinen surrar ryktena kring de estniska rallyikonen. Allra mest angelägen verkar Malcolm Wilson vara som flera gånger förklarat hur gärna han återigen vill se Tänak i en av teamets Fiestor. Nu avslöjar Autosport att Wilson lobbar stenhårt för att öka Fords intresse i rally och då i synnerhet M-Sports verksamhet med målet att få ”hem” Tänak till Cumbria. Ingen hemlighet att Wilson driver WRC:s ”fattigaste” team (allt är som bekant relativt) och att han i dagsläget skulle ha deg tillräckligt för att betala en övergång, är nog helt uteslutet. Därför behöver han mer euro från Ford för att drömmen ska gå i uppfyllelse. I förlängningen skulle ett ökat intresse från ”The Blue Oval” även ge större möjlighet utveckla en ny vinnande WRC-bil för reglementet 2022. 

Tommi Mäkinen sitter dock lugnt i båten och på hans agerande verkar det som att han är tämligen säker på att hans guldkalv stannar. Han drar paralleller med sin egen tid hos Mitsubishi som inbringade fyra VM-titlar och där han lockades med guld och gröna skogar från dåtidens VM-konkurrenter. Men Mäkinen föll aldrig för lockelsen utan menade då att hans största chanser för fortsatt framgång var att stanna i en omgivning där han kände sig trygg. Nu använder han exakt samma argument när Tänak kommer och snackar om ”grönare gräs” o.s.v. Mitt tips är därmed att Tänak fortsätter vara en del av Toyota Gazoo Racing även efter guldfirandet i Rally Australia och Coffs Harbour!

På Twitter började det idag surrar lite oroande och absolut igen bekräftade rykten kring Citroën, att säsongen 2019 skulle vara den sista i WRC. Märk väl rykten som ingen riktigt vet hur dom uppstått och som jag sätter väldigt lite tilltro till. Anledningen skulle så klart vare besvikelse över de uteblivna framgångarna och och detta att man från franskt håll haft en prognos att säsongen skulle avslutas bättre än den började. Nu blev detta nästan omöjligt att uppfylla då det blev två segrar av tre möjliga i säsongsöppningen medan mitten däremot varit betydligt sämre än någon i teamet kunnat förutse. Ytterst ansvarige, Pierre Budar är också tämligen rak med att hålla med om att resultaten inte alls är vad han hade hoppats. I Tyskland var Ogier och delvis även Lappi missbelåtna med sina bilar vilket överraskade Budar.

Vi trodde att vi hittat problemen för att vi underpresterade på Korsika och hade nu gjort stora förändringar för den här asfalttävlingen.

Jag hade hoppats att vi skulle vara med i toppen, men sanningen blev att så var inte alls fallet!

Budar menar att man trots allt var närmare pallen än på Korsika tack vare förbättringarna som gjorts men konstaterar han.

  Fortfarande för långt borta för att vara ”satisfied”!

En orsak till misslyckandet menade han var att den enda dag som Ogier kunde testa förändringarna i Spanien, ja då ösregnade det. När det så istället blev varmt och torrt i Moseldalen var den dagen helt utan värde. Dessutom ådrog sig Ogier två punkteringar på Baumholder när dom fortfarande hade korn på pallen. Budar är väldigt snabb att berömma de två som ska göra jobbet på sträckorna.

Dom jobbade verkligen hårt för att få ut maximum av från bilarna, trots omständigheterna. Därför kom också de små misstagen när man försökte kompensera bilens mindre goda uppförande… 

Budar är dock inte mannen som ger upp men erkänner att läget i tabellen inte ser så bra ut för tillfället, men att mycket kan hända på resterande fyra tävlingar.

Nu har vi en test inför Turkiet och vi kommer sedan att slåss till sista sträckan av säsongen med hjälp av vår beslutsamhet och passion!

*

Oliver Solberg kör i helgen både Estländska och Lettiska Mästerskapet med ”Lõuna-Eesti Ralli/ South Estonian Rally”. Inför detta konstaterade han att det inte var riktigt lika tufft motstånd om senast i Rally Estonia men då hade nog inte ”Petters gutt” kollat in startlistan. Han och Aaron Johnston går ut som bil nummer två med sin R5-Polo och före sig har han ingen mindre än Mikko Hirvonen som kör en av Markko Märtins Ford Fiesta R5.

Faktiskt R5-premiär för M-Sport stjärnan som körde sin sista WRC-säsong 2014. Han och Jarmo Lethinen avslutade då karriären med en andra plats i Wales Rally GB. Efter detta har det blivit några starter med såväl Mini WRC som Skoda Fabia Proto för att inte tala om hans eget ”toy”, en Ford Escort MK2. Så nog kan Oliver se fram emot lite motstånd…

*

När detta skrivs återstår en knapp timma av anmälningstiden till Karlskronapokalen den 7 september, ingående i Södras ”Öppna Sprint-DM”. Som det är nu saknas tre bilar till den magiska gränsen på 60 anmälda för att Karlskrona AK ska fullfölja sitt 50-årsjubileum. Frågorna är två, kommer där tre bilar till? Om inte, kör man ändå? I morgon lär vi få besked!  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *