Lukyanuk började C3-karriären som vanligt, Adielsson hoppas på rysk draghjälp, nya Opel Corsa R2 klar 2021, Malm kollar intresse för VOC i Europa och lite racingnews!

Som någon konstaterade   på Twitter efter att Alexey Lukyanuk för första gången testat sin nya Citroën C3 R5 på azoriskt grus.

Ny bil, men samma resultat!

Det twittraren menade var att regerande ERC-mästaren lyckades modifiera bakvagnen på bilen nästan direkt. Höger bakhjul fick en konstig vinkel plus en knäckt bromsskiva var vad Lukyanuk lyckades åstadkomma på den hala sträckan. Tog dock inte så långt stund innan han var på väg igen för ny testrunda.

Mattias Adielsson som tävlar för samma team Sainteloc Racing får nu extra mycket strålkastarljus på sig i och med samröret med ”The Camp”. ERC-News uppmärksammar detta och menar att Lukyanuk kan bli en effektiv hjälp för Mattias i jakten på guld i juniorernas R5-klass.

Mycket spännande med en kille som Alexey som teamkompis. Gör allting mycket intressantare för mig eftersom han har den ”pace” som krävs för att bli europamästare, berättar Mattias.

För mig blir detta till stor hjälp när vi testar, jag ser hur han kör och kan lära mig mycket. ” It will be great fun.”.

Reken är nu i full gång och efter första dagen konstaterade Jim Hjerpe som sköter noterna i Sindre Furuseths bil.

Sträckorna är mycket utmanande och tekniskt krävande, så korrekta noter har nog aldrig varit viktigare.

*

Vet inte om riktigt hela rallyvärlden håller andan inför detta att Opel snart ska presentera en efterföljare till extremt framgångsrika Opel Adam R2 men att många gör det känns självklart. Tidigare har mer illvilliga källor förklarat att Opels saga som rallybil var slut i och med att Peugeot tog över ledarskapet, men för några veckor sedan sipprade det ut annan positivare information som hävdade motsatsen. Nu har ännu mer information nått mina öron och detta direkt inifrån Opel-hjärtat. Härifrån bekräftas att det blir en ny R2-bil men nu byggda på helt nya Opel Corsa och den blir klar för säsongen 2021. Inte nog med detta utan det planeras även för en ny bil för ADAC Opel Rallye Cup där man tävlat och fortsatt tävlar med Adam i cuputförande. Detta betydde 1400 kubiksmotor men riktig växellåda och bromsar, alltså en bil mellan R1 och R2-klasserna.

Mycket talar också för att R2-Corsan blir lik kusin Peugeot då båda bilarna delar bottenplatta plus en del annat. Ryktas även om 17-tums hjul som tillåter större bromsar. Vad för motor som hamnar i Corsan är mer oklart men att det blir en som håller jämna steg med både Ford och Peugeot är ingen vild gissning… 

*

Förr var Volvo Originals internationella serie Nordic West Euro Cup något som lockade många svenskar att prova på att åka utomlands, framförallt i Tyskland och Holland. Sedan några år har serien tagit ”time out” men nu vill skåningen Ted Malm blåsa nytt liv i den. Ted skriver: INTRESSEKOLL!!! VOC. Jag håller på att dra i möjligheterna för att få ihop så att det blir en säsong nästa år med NORDIC WEST EURO CUP för VOC. Tanken är lite såsom det var förr då vi var ett 20 tal bilar som kånkade norra Europa runt och hade vansinnigt roligt på dessa utlands tävlingar. Jag skriver för att höra lite hur intresset är ute i landet för en sådan Cup nästa år och hur många tävlingar man vill få till. Kontakt är redan skapad med ett antal arrangörer och intresset finns i de olika länderna att vi kommer och kör. Även fått till reducerade startavgifter m.m. Men innan jag fortsätter för långt vill jag kolla av intresset helt enkelt.”

Själv föregår Ted och fru Katharina med gott exempel och tänker sig köra österrikiska Rally Weiz i sommar. En tävling som ingår i det nationella mästerskapet plus de bägge FIA-mästerskapen European Trophy och Historic European Championship. En tuff ersättare för Ted och Katharina som från början egentligen tänkt åka Slottssprinten med sin VOC-240.

Deltagande bygger helt och hållet på att ha skoj och få ett trevligt minne för livet ihop med våra servicekillar, menar Katharina.

*

Det fylls på med förare i V8 Thunder Cars, i fredags blev det klart med William Nilsson i Memphis Racing och i dag presenterar Bryntesson Motorsport f.d Legends-föraren Mikael Karlsson som ny förare i en av teamets Ford Mustanger. Att det blev V8 Thunder Cars för Mikaels del har sin naturliga förklaring. I jobbet på AB Allsson Fryslager har Mikael den regerande mästaren i V8 Thunder Cars, Emil Persson, som anställd. Istället för att träffas på kontoret ska de nu tävla mot varandra i en av Sveriges tuffaste racingklasser.

Det ska bli kul att köra mot Emil, vi klickar verkligen och trivs med varandra, säger Mikael.

Emil är en av Sveriges bästa förare och vi ska försöka pusha varandra till bättre resultat.

*

En som kikar utomlands är regerande brittiske F3-mästaren Linus Lundqvist som i år tänker sig att köra Euroformula Open. Den 19-årige Tyresö-föraren har förlängt sitt kontrakt med det brittiska teamet Double R Racing som han tävlat för med stor framgång i England de senaste två åren. Nu får han för första gången i karriären bekanta sig med de riktigt stora racerbanorna ute i Europa.

Jag är väldigt glad att ha den här satsningen på plats och att få fortsätta jobba med Double R Racing under ytterligare en säsong, säger Linus.

Vi arbetar enormt bra tillsammans och ambitionen är att ta vid på samma nivå som gav oss F3-titeln i England förra året. Det här blir första gången jag tävlar på de stora banorna ute i Europa, och jag ser verkligen fram emot det. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *