Luddiga Norge-resultat men Levin leder inför VEC-finalen, tidknas i Eskilstuna där Haglund vann, SM-vinnare snabb i Dalsland, snabba östgötar i BRC, Stefan K. fick revansch i hemmabacken, Ola N.dominerade på Rudskogen och synd om Klara i Portugal!
Börjar idag med att resultatgivningen från norska Rally Hedemarken verkar vara en dj-la soppa. Normalt är fantastiskt pålitliga eWRC min huvudkälla för resultat utanför Sveriges gränser och därför var det också hit jag sökte mig för Volvo Euro Cup i helgen. Enligt detta var Stein Frederic Akre vinnare före Gustav Johansson/Carloline Gassner. Tog dock inte lång tid förrän jag blev upplyst att så var inte alls fallet utan Akre fick 30 sekunders tidstillägg vilket förde ner honom till andra plats med Henrik Levin som trea.
De 30 sekunderna fanns inte när jag skrev så därför blev det Akre som stod som vinnare. I dag har jag på Facebook noterat att inte heller detta stämmer utan nu anges Akre som bruten medan plötsligt Tim Lagerstam står som tvåa med Levin på tredje plats. Om detta verkligen stämmer är för mig oklart och inte utan att jag ångrar att jag överhuvdtaget beblandade mig med att skriva om tävlingen…
VEC-General Ted Malm (trea i helgen) försöker förklara vad som skett.
– Skälet till att allt varit upp och ner avseende resultaten är för att ewrc på något vis fått fel startnr på fel personer!
Inför finalen i Danmark den 4-5 november är det SMK Hörbys Henrik Levin som leder VEC på 549 poäng och så Tim Lagerstam sex poäng bakom.
Trea och 159 poäng efter ”Levinarna” är Patrik Jonsson medan helgens segrare inte har något alls med toppstriden att göra. Med över 300 poäng att köra in ser det mörkt ut för en topplacering för Gustav. I C-klassen kan Ted Malm själv se sig som vinnare av cupen då han har 215 tillgod på tvåan Anja Friesen.
*
Mer klart är det från Svenska Rallycupen i Eskilstuna och ”EMK-Kannan” kan Pierre Skytt berätta.
”Att Finess EMK Kannan skulle bjuda på snabba vägar och en lång tävling var det inget tvivel om. Snabbt blev det och vagnsmaterialet fick verkligen sträcka ut på dom sex hårda och fina sträckorna. Totalen på 240 km tyckte många var lite väl långt men att anpassa en bansträckning efter boende och markägares önskemål/krav så var det tvunget att dra runt och ändra i originalplanen. Efter målgång blev en del kritik mot EMK efter då man som tävlande uppfattade att det haltade med tider, från start och vid sträckmålen. Väntetider för att boende skulle ut och in på sträckorna.
Vinnare i APP K Kjell Fransson tyckte både det svängde och att det fanns många lurigheter utmed bansträckningen, att det blev några uppehåll och drog ut på tiden tog Kjell med en klackspark
– Det är sånt som händer, menade Kjell.
Byggkjell med co-driver Peter Fransson som inledningsvis utmanades av Porscharna, Hemmasonen och MSR-vinnaren Per Göthberg som inledde starkt, även Johan Oscarsson i sin Porsche visade att takterna sitter i. Nu fick båda dessa herrar stanna i förtid med diverse tekniska motgångar. Även Biffen fick lov att bryta. Även om Kjell hade motstånd i dagens tvåa SMK Södermanlands Antti Johannesson med Ida Lidebjer i högerstolen 23 sekunder efter, klarade han segern.
– Otroligt fina vägar, och många lurigheter, tyckte en glad Kjell, som nu laddar för Marknadsnatta i oktober.
Topptrion i totalen körde verkligen för publiken. En show värd att se alla dagar i veckan. Kalle Gustafsson med Magnus Nilsson var under fredagskvällen i Eskilstuna för att besiktiga. Kalle hade målet klart, att han skulle vinna. Men när han vid målgång kommenterade dagen blev det en ödmjukare inställning.
– Jag får ändra till att vi siktar på topp två, sa den alltid lika trevliga Kalle, som verkligen visade på en fin åkning.
Jari Saarinen hade med sig Jon Stigh för dagen och laddade friskt med sin Hyundai. En satsning som resulterade i en tredjeplats.
– Det är alltid fina vägar i Eskilstuna, då får man ta att åka lite mer transport, sa den alltid lika positiva och tävlingsinriktade Jari efter målgång.
Vinnare i de flesta av SRCs tävlingar så även i Eskilstuna 2022 blev SMK Nyköpings Christoffer Haglund med klubbkamraten Lucas Karlsson i sin Polo R5. Rent visuellt kan man säga att ”Cribbe” åkte på mer attack och utnyttjade vägens bredd till fullo, något som verkade vara vinnande.
– Toppenvägar men synd med tidsstrulet, menade Cribbe vid målgång.
Hos de övriga 4 hjuligarna blev Katrinehoms Fredrik Eriksson med Håkan Lundqvist vinnare i sin Mitsubishi.
– Det går att åka fortare med den här bilen, menade Fredrik som tyckte om vägarna han också.
Patrik Åkerman från Ljusdal i VW Golf med Mikael Johansson vann A-2wd efter en fin insats 14 sekunder före MK Rattens Andre Nygren och Emil Olsson i sin BMW bjöd på de mest välljudande showen för dagen. Trea i denna trimmade klass blev Emil Lennartsson MK Speed med Mikael Pettersson vid sin sida i Volvo 940. I B 2WD blev Mathias Savela Stockholm med Madelene Buskas Gotland vinnare i sin Volvo 940. Patrik Fredriksson Fryksdalens MK knep segern i VOC. I ekonomiklassen kom det att bli lika jämt och trevligt som vanligt. Topptrion här laddade friskt med sina Golfar och alla instämde i kören om fina vägar. Vinnaren Jonas Lindfors ordförande i Eskilstuna MK var lite väl partisk i detta uttalande men njöt av striden i klassen. Magnus Hansen Götene MK med Jonna Olsson i högerstolen blev trea men prisade Eskilstunas vägar och den jämna kamp motståndarna 2an Jimmy Alfredsson, Johanna Hellkvist Örebro ställde upp på.
– Det är så roligt när det är tiondelar som man strider om, sa Jonas och Magnus i kör efter målgång.
Imponerande åkning bjöd dom fyra Ungdomarna på. Liam Berg, Hugo Kahnborg, Rasmus Gårdman och Ville Larsson bjöd alla på en riktigt fin show i skogen. Det bådar gott för framtiden.”
*
I Dalsland jubilerade Dals MK med ”Dalslandstjuren” (Dalslands landskapsvapen har en tjur, troligen därför rallyt heter Dalslandstjuren har en mer kulturellt bevandrad kamrat förklarat för mig).
Här visade 4WD-vinnaren i Asfalt SM, Stenungsunds Mattias Olsson för dagen med hemmakartläsare Joakim Johannesson att han även kan hantera R5 Skodan på grus. Uppvaktade hårt gjorde märkeskollegan med C-licens, Tomas Söderberg/Roger Dahlberg, Falköping men ändå skilde 19 sekunder i mål. Tredjeplats totalt blev det medan 2WD-vinnaren Kristian Johansson/Fredrik Livh, Borås MK smet emellan. Tung klasseger i B2WD blev det för femman totalt Joel Norqvist/Lars Andersson från Trollhättan. Dåligt med skåningar i startlistan och enda namnet var SMK Hörbys kartläsare Erika Ledin. Hon läste noterna åt Sotenäs-föraren Thomas Sjöberg och även om samarbetet fungerade bra tog det roliga slut med en smäll berättar Söderberg.
– Erika fungerade kanon och leverade perfekta noter och efter fyra sträckor var vi 3’a i klassen, och 9’a totalt. På sista sträckan kom vi ur spår och hamnade ute i rullgruset och ni ser hur det gick!
Söderberg berättar att Erika blev ”öm och blåslagen” medan det för honom själv blev tolv timmar på akuten med ett brutet finger och knogar som flyttat på sig. Även Volvo 940:an lär behöva ett besök på ”bilakuten”…
*
I Ydre kördes nästs sista deltävlingen i Bilsport Rallycup, ”Klappjakten”. Östgöten Magnus Johansson med Andreas Johansson i 240:an var snabbast här och hade 16 sekunder tillgodo på länskollegan Henrik Gustavsson/Emanuel Andersson med sin ovanliga Mercedes 190. Tufft bakom där cupledaren David ”Plombo” Lindström/Jessica Svensson kom in som trea en enda sekund efter. Tre sekunder ytterligare behövde Växjös Janne Kristiansson/Niklas Johansson för att ta sig runt de fyra sträckorna. I B Trimmat var det Anton Måhagen/Joel Tapper, Åtvidaberg som var snabbast och detta med en tid som gav andra platsen totalt. Foto: Privat
Måste berömma Lunds Terese Lennartsson som lät sin Kadett GSi agera skogsmaskin i TV-Svängen förra helgen. Nu är ”Tessan” seg så hon kom till Ydre med reserv-Kadetten och med Johan Kastenman som kartläsare vilket gav sjätte plats i klassen. Lite i skymundan placerade sig en av min ungdoms hjältar som fyra i C-klassen. Norrköpings vilde VW-åkare på 70-talet Evert Harrström/Janne Pennycook men nu med Opel Kadett 2,0 E.
*
Med ålderns rätt kräver Stefan Kristensson lite längre startsträcka än ”ungtupparna” och idag visade han var skåpet skulle stå i Back SM och Minnesbergsbacken.
Då fick till och med Tom Kristensson ge sig och hans lånade Hyundai R5 räckte inte till mot fullblodet Fiesta WRC, 23-tiondelar skilde mellan skåningarna. En bit över sekunden efter kom så PG Andersson med Fiesta Rally2.
SMK Hörbys Joacim Kristiansson lyckades inte dubbla segerraden utan fick nöja sig med tredje plats idag med sin röda Opel Corsa. Istället blev det dubbelt Gävle i topp med Mikael Lundberg, Golf överst på prispallen med Rikard Berglund på nästa steg.
*
I Norge och på Rudskogen Motorsenter var det Skåne som ägde i Porsche Carrera Cup Scandinavia när Ola Nilsson körd hem samtliga tre heat. Med detta ryckte han upp till andra plats inför finalen på Mantorp och har bara Lukas Sundahl 13 poäng före sig.
–Det kan svänga snabbt, men ärligt talat trodde jag inte på den här utvecklingen när jag åkte hit. Då kändes det som om det var ett för stort, poängmässigt avstånd upp till Lukas, medger Nilsson.
Ola som precis fyllt 35 år dominerade kvalet och säkrade där pole position i samtliga tre race.
– Från första ruta fick jag till två bra starter och en lite sämre, men lyckades komma igenom första kurvan som etta i alla tre race.
Det var i det sista heatet han inte fick till det till hundra procent och utmanades av Lukas Sundahl från ruta två. Smålänningen försökte gå om på innern men där stängde Nilsson dörren. – Jag stängde absolut, men när han vek in och bakom så var det fortfarande plats på insidan, så jag hade inte stängt luckan helt och hållet, säger han. Lukas Sundahl delade inte riktigt den uppfattningen. Han tyckte att Nilsson borde haft bättre koll i backspegeln… * Kollade på World RX i går och nu är jag så klart part i målet ,men lite sur blev jag över hur tufft Niclas Grönholm uppvaktade sin kompis i CE Dealer Team Klara Andersson i semifinalen. Klara höll andra platsen med Niclas i backspegeln men helt ärligt kändes det som att han var lite snabbare än SMK Hörby-tjejen som förtjänstfullt täckte upp alla luckor. Till slut blev där ändå en antydan och där såg han sin chans men det enda som hände var att finnländaren knäckte bakhjulet på sin bil och att Klara tappade sin position till Gustav Bergström. Fanns nog lite att snacka om efteråt kan jag tänka… Istället var det återigen Johan Kristoffersson som visade varför han är världens bästa RX-förare. Storslam för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS då Ole Christian Veiby slutade tvåa medan Timmy Hansen, Peugeot körde in som trea. Alla KMS-förare i final där Gustav Bergström slutade femma. Idag fortsätter man på Montalegre och bara att hålla tummarna för Klara!!!! * Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com |