Loeb väljer först i WRC-finalen, Citroén lovar snart ett namn, Block kör med eld under fötterna och Motorbloggen ”all time high”!
Sen eftermiddag idag, eller exakt klockan 17.30 kliver Sebastien Loeb upp framför katedralen i Barcelona och väljer startposition i årets sista WRC-tävling, RallyRACC-Rally de Espana. Fransmannen gör detta i kraft att ha varit snabbast på dagens knappt tre kilometer långa shake down-sträcka på övervägande grus.
– Jag satsade inte speciellt hårt för att verkligen sätta snabbaste tid men ändå blev det så till slut, konstaterade Loeb ödmjukt.
Måste kännas tungt för de andra som säkerligen stod upp och körde medan Loeb var på väg till ”affären för att handla”…
Näst mest bråttom hade ryssen Novikov före Hirvonen, Latvalla och som femma Petter Solberg. Att välja startposition kan bli svårt menade Loeb då det är mestadels grus på fredagssträckorna. Grus som för tillfället dammar men lika fort kan bli halt av regn. Som sagt lite ”trycky”.
Är du intresserad av att följa hur notskrivare Arne Johansson jobbat med noterna till tävlingen kan du klicka in dig på följande länkar: http://www.rallyracc.com/2012/ingles/noticia1682.html plussa sedan på med http://jemba/.se/Downloads/RACC2012Stage1.exe Denna visar första sträckan som körs fredag och man bl. a. se den i både tävlingstempo eller i normal fart, hälsar Arne på Jemba.
Citroénbasen Yves Matton lovar på plats i Spanien att det inte dröjer länge innan man är beredd att avslöja namnet på Loebs ersättare enligt wrc.com.
– My decision will be at the end of this rally or very early in the days following Spain.
– I am closer and closer to the final decision but it’s a bit like a puzzle and you need to put all the things in place, menar Matton.
Karusellen snurrar för fullt för Andreas Mikkelsen och nu blir det ändå Ola Flöene som tar hand om noterna i Spanien. I början av veckan meddelade VW Motorsport att Mikkelsen fick ny co-driver till finalen, finnen Mikko Markkula som förberedelse till nästa års WRC-inträde. Nu har Mikko blivit sjuk och Ola blixtinkallats vilket Mikko uppskattar på Twitter.
– Big thanks to Ola as he steps in for a sick Mikko Markkula in the co-driver seat!
Lite konstigt tycker jag detta känns. Om Ola blivit sidsteppad hade jag i hans kläder bara sagt, ni kan…. och så något med peppar. Nu ställer han istället upp och räddar showen vilket måste betyda att det är hans eget val att bryta samarbetet som jag ser det.
PG Andersson och Emil Axelsson är klara med ”reccien” och alla tester inför morgondagens start. Så här säger PG själv inför finalen som avgör om det blir SWRC-guld till värmlänningen.
– Rallyt är till största delen ett asfaltrally, men på fredag går det mestadels på grus. Sträckorna är mycket snabba, uppblandat med lite knixighet. Den långa sträckan har en 6-7 lång asfaltdel som är helt galet krokig!
Idag har man även klarat av shakedown-sträckan.
– Kändes mycket bra, även om vi inte fick någon tidsmässigt kanonbra tid. På andra varvet hade vi en smygpunka och på sista varvet kom vi ikapp en bil som rullat vilket endast gav sjätte bästa tid.
En epok går i graven i Spanien när Ford gör sin sista WRC-tävling och tävlingsbasen Gerard Quinn var snudd på rörd vid det avslutande pressjippot inför finalen. Han tackade speciellt M-Sport och Malcolm Wilson för deras fina jobb under de sexton år som de ändå tämligen framgångsrikt fört ”The blue oval” fanan runt jordklotet. Quinn förstod att Fords avhopp innebar ett stort avbräck både för M-Sport, WRC plus inte minst alla besvikna Fordfans. Han hoppades också att märket snart skulle göra come back vilket ändå måste kännas trösterikt i ett blå/vitt Fordgarage i nordväst Skåne…
Ingen hemlighet att Ken Block tillhör Motorbloggens favoriter och efter att ha sett in-car filmen från Global Rallycross i Las Vegas klättrar han ännu ett steg uppåt. Block leder racet i Monster-Fiestan när det plötsligt börjar ryka i kupén vilket inte bekymrar ett enda dugg. En halvminut senare börjar där slå upp lågor i höjd med Blocks gasfot, inte så stora, men ändock öppen eld och fortfarande ingen reaktion från Gymkhana-kungen. Precis som eld brukar så tilltar även denna och plötsligt börjar saker och ting smälta ner kring Blocks fötter medan han i sin tur är helt fokuserad på att vinna heatet. Till slut kommer äntligen målflaggan och Block, dessutom utan direkt panik kan ta sig ur bilen innan någon rådig släcker elden med hjälp av eldsläckare. Snacka om att det brinner under fötterna…
Sedan är det min tur att bli rörd och det är vår webbansvarige Mikael Hallquist som är orsak till detta. I går presenterade han nämligen ”bloggstatistiken” för de senaste sex veckorna och det var ”all time high” för Motorbloggen som under perioden noterade 12 443 unika besök/vecka. En enastående siffra och mot övriga sportbloggarna helt outstanding. Fotbollsbloggen hade under motsvarande tid 9573 som högsta besöksifrra, Handbollsbloggen 3944, Hockeybloggen 1145 och så till sist Golfbloggen med 250. En statistiker skulle säkert med detta underlag kunna bevisa att motorsport är det som folk vill läsa om och jag ser ingen som helst anledning att säga emot!
Tack ska ni alla tolvtusen läsare ha som tycker det är värt besväret att lägga de här minuterna på mina enkla rader. Tack!
Mycket underhållande och intressant läsning här på din sida, kommer fortsätta att följa din sida lääänge till..
Mvh Tobbe
Underhållande läsning
Hej Rallytobbe, Himmerroffe och Peder.
Tack!
MVH
Tommy
dagens bästa läsning
Grattis Tommy, helt Din förtjänst!
Hej.
Den var oväntad men mycket tack!
MVH
Tommy