Loeb tog första RX-segern, Lukyanuk siktar på ERC-guld, Tom på plats men inte bilen, Polo-testare i svår krasch och Simrishamnsmixen ställs in!
Sebastien Loeb hade bättre lycka i säsongsöppningen av Brittiska Mästerskapet i Rallycross än vid sin WRC-comeback i Mexiko. Det blev dubbelseger för nya Peugeot-teamet med Loeb som etta och Timmy Hansen på andra plats.
För första gången på Silverstone, annars är det tradition att mästerskapet drar igång på Lydden Hill. Föga överraskande var det de tre anmälda World RX-förarna som dominerade. Den tredje Andreas Bakkerud kompletterade i sitt första race för nya arbetsgivaren EKS och var den som inledde bäst.
Men när det väl blev final hade Loeb pole och lät aldrig Timmy Hansen sticka upp och i mål skilde strax över tre sekunder. Trea slutade så Bakkerud medan fjärde platsen i det åtta bilar stora finalheatet, togs av en ”Weng-Mitsubishi Mirage” körd av Julian Godfrey.
*
En av Fredrik Åhlin och Jocke Sjöbergs mest svårtuggade motståndare i ERC-premiären på Azorerna är utan tvekan ryssen Alexey Lukyanuk. I fjol slutade ryssen fyra, 72 poäng bak vinnaren Kajetan Kajetanowicz med Bruno Magalhaes och Bryan Bouffier mellan sig och ”Kajto”. Ett resultat som Alexey inte alls var nöjd med även om han hade en strulig säsong med bland annat den tragiska testolyckan där föraren i den mötande bilen omkom och han själv fick tillbringa flera veckor på sjukhus.
I år är planen att köra alla åtta deltävlingarna med sin nya R5-Fiesta och med hård uppbackning av tjeckiska flygplanstillverkaren ROKO och Russian Performance Motorsport. Inte för inte är ryssen lite av EM-seriens kraschkung men kanske kan den stämpeln slipas bort när han i år har en ny ingenjör med WRC-erfarenhet som framförallt ska jobba med Fiestans set up.
– Vi har nu avslutat tester i Italien och jag är mycket nöjd med de framsteg vi hittat. Nu kan jag knappat vänta på att få känna på bilen på riktiga sträckor, berättar 37-åringen.
I fjol ledde Lukyanuk på Azorerna fram till att han åkte av och bröt men trots detta älskar han de tuffa sträckorna på ön. Nu vill ryssen visa att han kan köra både fort och säkert, lyckas kombinationen är nog en seger fullt möjlig.
*
På plats i Ponta Delgado är nu även Tom Kristensson/Henrik Appelskog och så även Toms mentor Christer Håkansson. Dessvärre är trion lite ensamma där långt ute i Atlanten.
– Färjan är försenad så än har den inte kommit hit med resten av Opel-teamet, berättar Tom.
– Hoppas att den kommer under dagen så att vi kan köra de första grustesterna i morgon måndag…
Detta är lite av Toms största irritationsmoment att han inte fått känna på den nya Opel Adam R2 på grus. Inte ens hemma i Skåne har det gått att ordna grustest med den egna R2-Adam, vintern har satt stopp för att ens tänka tanken.
*
Nya teamkompisen i ADAC Opel Rallye Junior Team från Lettland, Mārtiņš Sesks är i samma båt plus att han aldrig ens kört R2-Opel tidigare. Nu gör 18-åringen debut på de erkänt svårkörda sträckorna på Azorerna och nervös är bara förnamnet avslöjar Mārtiņš.
– Klart jag är nervös, har så här långt bara kört tio mil totalt med min nya Opel, men faktiskt tror jag ändå att jag vänjer mig ganska snabbt både med bil och sträckor…
Målsättningen är också därefter.
– Att njuta av körningen, komma i mål och ta lite ”good points” i ERC Junior U27 championship!
*
Då fick Volkswagen Motorsport ett kraftigt avbräck i utvecklingen av nya Polo GTI R5 då en av de viktigaste ”testpiloterna”, 58-årige österrikaren Raimund Baumschlager i fredags kraschade illa i Rebenland Rallye. Tävlingen ingick i Österrikiska Mästerskapet och det var på sträcka sex som Baumschlager tappade kontrollen över sin Skoda Fabia R5. Som vanligt är man beredd att säga, var det oerhört lömska förhållanden med delvis frosthala och leriga asfaltsträckor. Enligt media på plats åkte Skodan avvägen i en hastighet runt 130 km/t och kraschade ut bland stora träd. Smällen blev kraftig och både föraren och co-driver Pirmin Winklhofer togs till sjukhus. Kartläsaren kunde dock lämna sjukhuset tämligen omgående medan Baumschlager ligger kvar med befarade ryggskador. Mycket talar nu för att ”Polo-testaren” tvingas till en längre time out vilket kan sinka den planerade tävlingspremiären i ADAC Rallye Deutschland. Baumschlager hälsar dock från sjuksängen att han jobbar på comeback men det kan ta lite tid och att hans planerade medverkan vid testerna i Mexiko inte längre är aktuell.
Obekräftade rykten säger att fransmannen och M-Sport-föraren Eric Camilli ska byta jobb och bli den som ersätter.
*
Då kom beskedet som många fruktat i förmiddags, det blir ingen SSRC-premiär den 7 april då Simrishamnsmixen ställs in.
– Vi vågar inte chansa på att snön smälter bort så att tjälen släpper och vägarna hinner torka upp, berättar tävlingsledare Johan Engström i Simrishamns MK.
– I princip är bara sträckan ute på de öppna fälten vid Spjustorp i sådant skick att man kunnat köra. Allt annat inne i skogen är fortfarande mer eller mindre snötäckt. Om vädret hade ändrats till det optimala med sol, många plusgrader och lite vind redan i dag så kanske det hade kunnat gå att köra, konstaterar Engström.
– Men tråkigt nog säger väderleksrapporten framöver något helt annat, minusgrader om nätterna är inget bra…
Att chansa menar Engström hade varit helt fel och att klubben kanske då hade fått stå för svåra och dyra vägskador. Väldigt tråkigt så klart och det är inte mer än fem år sedan vintern senast dj-lades med Österlen, även då fick man ställa in ”Mixen”. Någon alternativ plan finns inte menar Engström.
– Nej det är inställt och vi får återkomma 2019!
Han uppmanar nu alla (över 170 fanns i listan) som anmält sig och betalat att hålla utkik efter mail från Resultatservice.
– I detta står hur man ska agera för att kunna få sina pengar återbetalda.
Inte bara Simrishamnsmixen ställs in utan nu meddelar Tjörns MF att även Motor-Events Sprinten som skulle körts på lördag, är inställd,
– På grund av rådande väderlek är Motor-Eventsprinten inställd, hälsar tävlingsledare Anders Larsson.
Det blir dock TUSS-besiktning som planerat på fredag klockan 18.00. Här finns plats för fler enligt Larsson.
*
Som jag skrev i går så var det kalas för legendariska SMK Hörby-kassören Bertil Gunnarsson i går kväll. Fyller man år så ska man så klart ha present och jag kan inte garantera det, men frågan är om inte nyblivna 70-åringen blev allra gladast över det av mig och Roland Brorsson signerade fotot av Silver-Kadetten. Tyckte mig till och med se en liten tår i ögonvrån hos Saab/KIA-fantasten när han packade upp den fina presenten.
Att Robin Svensson är en hejare på att köra asfalt med sin när den väl fungerar, vassa Peugeot Super 1600 är välkänt. Men att han även är ett potentiellt namn för Christer Björkman och Melodifestivalen 2019 visste åtminstone inte jag. Men när Robin tog scenen i besittning, med komp av kvällens duktiga band Trippz och greppade sångmicken med ”När en flicka talar skånska” och lät välljud fylla lokalen då var verkligen inget öga torrt. Stor underhållning menar jag, fantastisk sångare tyckte Roland och vi fick medhåll från alla hörn. Robin lycka till med sångkarriären…