Loeb till Toyotas WRC-Yaris (?), Emil B ”högvilt”, franskt i Vimmerby och USA-äventyr med en ”Korvette”…

BloggMagdaBörjar med att önska alla en god fortsättning på det nya året och så klart tack för alla nyårshälsningar. Twitter, Facebook och mejlkorgen var sprängfyllda med mer eller mindre fantasifulla hälsningar, väljer ett ur högen och det blir min klubbkompis, duktiga rallycrosstjejen Magda Andersson som får representera er alla.

*
Nyårsafton kom ett rykte i svang som gjorde gällande att Sebastien Loeb är på väg att lockas över till Finland och Tommi Mäkinens WRC-projekt för Toyota. Om ryktet är sant är lite oklart men sant är åtminstone att där funnits kontakter mellan Frankrike och Finland i saken.

Sebastien Loeb vinner första WRC-tävlingen Rally Monte Carlo 2013 i sin Citroén.
När Kris Meeke skrev på för Citroën fick Mäkinen ett bakslag och i dagsläget är det enbart Mikko Hirvonen och Juho Hänninen som är inblandade i utvecklingen av nya Yarisen. För Toyota vore det så klart ett jättekap inte minst PR-mässigt att få över den niofaldiga världsmästaren till teamet. Men även som ”testpilot” skulle så klart Loebs erfarenheter vara snudd på ovärderliga. Det hävdas att Loebs tester varit en starkt bidragande orsak till att såväl Xsara, C4 och DS 3 var snudd på oslagbara innan Volkswagen klev in på scen.
Uppenbart skildes inte Loeb och Citroën på ett sätt som inte föll honom helt i smaken och ryktet säger då att ett engagemang med Toyota skulle kunna bli ett sätt att visa vad ”Vinkel-topparna” nu går miste om. Just nu är han och Daniel Elena fullt upptagna med Dakarrallyt för Peugeot men när detta väl är avslutat är det dags ”big decisions”…

*
Ingen tvekan utan att självförtroendet växt hos Kris Meeke efter sitt treårs kontrakt med Citroën. Nu har han allt på plats för att peta ner Sebastien Ogier från tronen säger han i en brittisk intervju och lägger till.
När vi kommer till start 2017, har jag inga som helst tvivel utan att vi är redo att ta oss an Volkswagen!
Han menar också att VW hade maximal tur med sitt intåg i WRC, Citroën skiftade fokus från rally till WTCC, Hyundai var alltför färska och Ford var då inte direkt någon vinnarbil. Samtidigt lämnade Sebastien Loeb sporten och Meeke erkänner han själv var alltför orutinerad för att kunna vinna VM-rallyn. Nu ska det dock bli ändring, menar Meeke.
Har alltid vetat vad både jag och teamet kan. Det har tagit litet tid men nu har jag fått det jag alltid önskat!

*
BloggEmilFortfarande är det tyst kring Emil Bergkvist och Jocke Sjöbergs planer för säsongen och även här florerar flera olika rykten, de flesta av dessa säger att det blir 4WD för ERC:s succépar. Jag väljer att avvakta och inte blåsa på ryktesfloran, men att svenskarna kan betecknas som högvilt i rallyvärlden är ingen överdrift…

*
ERC blir intressant i år och riktigt vem som kan utpekas som favorit är lite svårt så här en månad innan premiären. Hade inte fjolårs tvåan Craig Breen fått ihop en Citroënsatsning i WRC hade annars haft honom som favorit. Trots en hel del strul med den nya R5-Peggan var han med i guldjakten ända in på sluttampen, det skilde till slut 45 poäng till vinnaren Kajetan Kajetanowicz. Men Breen blev seriens ”ERC Asphalt Master” och lyckads sätta 39 sträcksegrar under året, bara Kajto var värre med 45. Polacken ser inte ut att få ihop en WRC2-säsong och stannar då troligen kvar i ERC för att försöka försvara sin titel.

*
BloggAlpineEricsson Motorsport inventerar just nu rallyåkarnas planer för året och idag var det Vimmerbys Kjell Franssons tur. För Bygg-Kjell blir det den gula VW 1303:an som ska tjänstgöra precis som de två senaste åren. Men hemma i garaget har han ett minst sagt spännande projekt på gång, en Renault Alpine A310 (bilen på bilden är inte Kjells). A310-modellen tillverkades fram till 1984 men blev aldrig riktigt så framgångsrik som A110. En bil som Ove ”Påven” Andersson tog till seger i Monte-Carlo Rallyt 1971. Kjells Alpine blir så klart en Appendix K-bil och med en så duktig chaufför bakom ratten, även en vinnare i Historiska rallycupen!

*
BloggRadioEnergiknippet Sebastian Bourghardt som även är med i Rallyradion lanserar nu vad jag vet den första ”podden” för rallyfansen, Rally Live Podcast #. I det första avsnittet av Rally Live Podcast pratar man med Erik Telehagen, Fredrik Åhlin och Christer Carlsson, co-driver till Niklas Hägg, om deras planer för säsongen 2016. Även Kalle Andersson, tävlingsledare för SM-premiären Rally Bilmetro får berätta om förutsättningarna för den stundande tävlingen. Kalle berättar även mer om den spektakulära publiksträckan som kommer att köras på Gävle Travbana.
Länk till avsnittet: https://soundcloud.com/rallyradion/1-silly-season-med-rallyradion
Sebastian har även en vädjan.
Rally Lives Podcast är ett ideellt projekt med många omkostnader så som telefonräkningar, teknik och framförallt uppladdning av avsnitt. Därför vore det tacksamt om du som lyssnare ville bidra med en slant genom att gå in på: www.patreon.com/rallyradion.

*

Tony Hildingsson, Sölvesborg och Joakim Nilsson, Yngsjö jobbar som mekaniker hos Mattias Ekström i hans rallycrossteam EKS.

I morgon lördag är det dags för ny Motorlördag i Kristianstadsbladet. Den här gången berättar Joakim Nilsson, Yngsjö och Tony Hildingsson, Sölvesborg om sina spännande jobb som mekaniker i Mattias Ekströms rallycrossteam, EKS. BloggMotorDessutom så klart även min ”Motorlistan” med rubrikerna, Sebastian Persson- Ford Sverige-Karlstad Kommun samt den lite mindre smickrande ”Motorstopp”.

*
BloggCorvette1Året är 1979, platsen är Beaufort South Carolina, USA. Bilen en Chevrolet Corvette Sting Ray, årsmodell 1968 om jag inte minns fel. I bilen Roland Brorsson och undertecknad och vi är på väg att känna lite på den amerikanske versionen av Opel. Bakgrunden var att vår USA-värd var kollega till Corvette-ägaren och vi var ditbjudna på lite ” beer, drinks and barbecue”. Nu var det så att Corvette-ägaren inte ägnat eftermiddagen åt att köra med sin ögonsten utan istället provsmakat kvällens drinkmeny. När vi anlände vid den klassiska drinktiden ”five a clock” var han alltså tämligen dragen om man säger. När han då fick reda på att vi var bilintresserade var han så klart tvungen att visa oss garageinnehållet. Vi blev så klart imponerade över muskelmaskinen som dessutom hade trimmats lite extra. Vår hänförelse gjorde ägaren lite fartblind, halvpackad som han var.
Take her for a ride, let her show you what she ´s got under the hood, sluddrade han fram.
En uppmaning som vi inte behövde höra två gånger och några kvarter bort fanns en stor tom parkering utanför ett stängt varuhus. Där kördes ett improviserat RS-prov med oss skiftande bakom den jättelika träratten och med massor av bränt gummi som bevis på att hon verkligen fick visa vad som ”fanns under huven”. Allt gick konstigt nog bra, vi körde inte på någonting och ingen tuggummituggande polis dök heller upp under vår lagvidriga buskörning (mitt minne säger att Roland var den som busade mest). BloggCorvette2
Hemma hos ägaren kördes bilen in i garaget och barbecuen tog sin början med allt vad det innebar. Värdinnan för detta hade svenskt släktskap, hon visste att vi älskar grillad korv och till detta öser vi på med massor av lingonsylt. Stolt visade hon upp korvarna innan grillningen, ljusgråa tjocka saker som låg i någon sorts vätska, vilket fick det till att vända sig i magen på mig direkt. Fick för skams skull ta en korv när den legat på grillen och försökte lura mig själv genom att dölja köttslamsan under ett täcke av lingonsylt. Den lätte gick jag dock inte själv på utan fyra femtedelar av måltiden hamnade lite i smyg i häcken runt huset. Roland däremot tuggade glatt på skiten.
Förbannat god korv, några sådana burkar måste vi ta med oss hem, förklarade den mänsklige soptunnan mellan tuggorna.
Varken korven eller ”Korvetten” glömmer jag så länge jag lever…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *