Loeb till Hyundai (?), är nya WRC2 Pro fågel eller fisk, kaos i World RX, Jesper H. fint nominerad och SMK:are prisades.

Enligt uppgift skriver Sebastien Loeb på för Hyundai i morgon torsdag. Dock är detta obekräftat men Autosport brukar ha koll på vad man skriver så något är absolut på gång. Att Alzenau-teamet snackat med Loeb har man redan bekräftat men samtidigt mer eller mindre ihärdigt, förnekat att man är nära att ”close a deal” med fransmannen. Någon kommentar har inte heller givits mer än att team manager Alain Penasse bekräftar att samtal förs med Rally de Espana-vinnaren.

Starten med PH Sports Peugeot i Dakarrallyt gör att något start i Rallye Monte Carlo hur som helst inte är möjlig för Loeb. Här har också Penasse bekräftat att det blir Thierry Neuville, Dani Sordo och Andreas Mikkelsen som kör teamets tre i20 Coupé WRC. Artikelförfattaren spekulerar också i att med Loeb teamet blir det svårt för Hayden Paddon att få till mer än strötävlingar under 2019. I artikeln bygger man vidare på att ett kontrakt med Hyundai även skulle innebära en öppning för Loeb i World RX. Detta som teamkompis med Niclas Grönholm då pappa Marcus team GRX, här kör med Hyundai Supercar.

*

Med en dryg månad kvar till WRC-premiären i Monte Carlo är det fortfarande ovisst om nya WRC2 Pro blir fågel eller fisk. Har förstått att FIA går i väntans tider i frågan och vad jag erfarit är det så att det är Skoda som har bollen. Kommer dom att köra här under Skoda Motorsports namn med Jan Kopecky och Kalle Rovanperä är chansen också stor att övriga fabrikanter med R5-bilar på programmet hänger på. Citroën behöver ju matcha fram nya C3 R5 och likaså Hyundai med sin i20 R5 för att inte helt försvinna när nu Volkswagen lanserat nya Polon. 

Problemet som jag ser det är att ingen av de två haft förare som varit tillräckligt vassa för att utmana Skoda-gänget. Stephane Lefebvre hos Citroên är visserligen snabb men detta paras tyvärr med en viss instabilitet vilket ”Vinkel-mekanikerna” kan vittna om under året som gått.  Även Jari Huttunen hos Hyundai är snabb men här verkar det vara annat som spökar. Med en andraplats hemma i Finland som klart bästa resultat var finnen aldrig något hot mot Kopecky, Tidemand eller Rovanperä. 

Därmed behöver alltså båda två stärka upp om man har för avsikt att slåss om segrar i WRC2 Pro. Ett namn som så klart vore superhett för de båda är Pontus Tidemand som inte andats ett enda ord om hur 2019 kommer att se ut. Har surrat lite om att Hyundai skulle vara en ny tänkbar arbetsgivare, men än så länge enbart surr…

*

För World RX-fixarna är det så långtifrån julfrid man kan komma och de värsta pessimisterna menar att det inte blir någon VM-serie alls 2019. Det som än så länge håller skutan flytande är att Volkswagen fortfarande inte gett något besked om man följer Peugeot, Audi och OMSE:s exempel och tar ”time out” i väntan på ”EWRX” som ska lanseras 2021. 

Vi ska till Volkswagen Motorsport för att se om vi kan fortsätta nästa år eller inte. Allt är kaos och upp-och-ner för oss just nu, säger Volkswagens teamchef Pernilla Solberg till Sportradion.

Enligt Pernilla är det helt avgörande om FIA kommer till skott och beslutar att det blir elbilar i rallycross 2021.

Alla bilmärken vet att det är nästa väg att gå. Hur mycket vi än tycker om riktiga bensinmotorer, så är framtiden elektrisk. Det är det bilfabrikerna vill satsa på, och göra reklam för. 

En som inte har några planer på att lägga ner är tysken Timo Scheider med All-Inkl.com Muennich Motorsport. För hans del är det World RX som är målet och nu gör han som alla andra i branschen, väntar. Dock ingen ko på isen hos honom, full säsong med BMW i DTM borde hålla honom sysselsatt ett tag…

*

För sjunde året ska ”Årets Eventskåning” delas ut och dom som gör detta är ”Event in Skåne”. Glädajne nog finns eldsjälen hos Kristianstad Karting klubb, Jesper Håkansson bland dom fyra som nominerats till utmärkelsen. Jespers engagemang i klubben och dess EM och VM-tävlingar är grunden för nomineringen.  Karting-profilen utmanas av Lotta Nordmark (VitNord), Mats Gunnarsson/Jonas Johansson (Torsjö Live) och så Mats Linde/Thomas Jönsson (FIFH Malmö). Du kan rösta fram till den 16 januari och för oss som hellre hör på motorbrum än musiken från Torsjö Live så är Jespers seger redan i princip klar, eller? Här kan du rösta: https://www.eventinskane.com/arets-eventskaning

*

I går var det årets höjdpunkt i SMK Hörby vid sidan av våra tävlingar, Lucia och prisutdelning för runt hundra personer. Efter de fina och stämningsfulla luciasångerna var det dags för prisutdelning där klubbens bäst placerade fick njuta ännu en gång av sina framgångar. Dessutom utsågs ett antal ”Årets”, i tur och ordning, förare blev Tom Kristensson, Co-driver gick till Julia Thulin, ”Rookie”  blev Victor Hansen, funktionären  hette Mats Gleerup, ungdom var Karl-Johan Ingesson och så utsågs ERC-tvåan Tom Kristensson ganska naturligt till  Årets SMK:are. Allra tyngsta utmärkelsen, Årets Prestation gick till Jörgen Jönsson som åkt som co-driver till Mats Andersson, Eslöv i tre WRC-tävlingar, dessutom kommit i mål i alla tre.

Som avslutning fick Victor Hansen, Pontus Berglund och Karl-Johan Ingesson ta emot stipendier av Marie Nilsson från ”Dan Nilssons Minnesfond”. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *