Loeb punkade, Ogier upp i Mexiko-ledning, Tidemand utökar försprånget, Röjsel värd större uppgifter, WRC-Grahn vann i Lima och R Sport Sweden förklarar…

Inga träd växer till himlen vilket Sebastien Loeb fick erfara efter att han trots sina nio raka VM-titlar ändå sensationellt gått upp i ledning i sin WRC-comeback i Rally Guanajuato Mexico. En ledning han höll till sträcka 14 där han olyckligt nog körde punktering, tappade två minuter med hjulbyte och rasade ner till femte plats. Vid nattuppehållet i fredags erkände Loeb utan omsvep att han var förvånad över att kunna vara med i toppstriden med tanke på att det var sex år sedan han senast körde i Mexiko. Men punkteringen satte stopp för drömmen att vinna i återkomsten och efteråt bannade han sig själva för att stanna och byta hjul på sträckan.
Vi hade tappat mycket mindre tid om vi fortsatt köra med punktering, konstaterade Loeb besviket.
Att det blev ett felaktigt beslut menade C3 WRC-föraren berodde på att han inte riktigt visst hur de moderna rallydäcken klarade av att köras utan luft. Efter detta gick luften inte bara ur däcket utan även hos Loeb och Daniel Elena som nu mer eller mindre gett upp med tre sträckor kvar att köra idag.
Att tävla utan att vara med i toppstriden är frustrerande så nu ska vi bara ta oss i mål och ”enjoy driving the car as much as possible.”

*

Istället var lördagen Sebastien Ogiers stora dag och där han och Nicolas Ingrassia startade som femma och halv minuten från ledning. När man rullade in till service i går kväll var detta bytt till ledning och halv minuten drygt ner till tvåan Kris Meeke.
Startpositionen idag var lite bättre i morse och när vi körde andra ”loopen” fanns ingen grus att städa bort vilket var stor skillnad, menade Ogier.
Vi ville verkligen ”push” för ledning och det kan jag erkänna, det gick på gränsen mest hela tiden…
Även Dani Sordo fick punktering på samma sträcka som Loeb men i hans fall försvann bara halvminuten men med fler sträckor kvar innan service och utan reservhjul valde Sordo att ”back off”. Med bara tio sekunder upp till Meeke är det andra platsen som lockar.
Vi måste fortsätta att fokusera, inte göra några misstag så får vi se vad som händer, summerade Sordo.

*

Inför dagens avslutande 46 kilometer sträckor ser toppen ut så här.
1 Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta WRC) 3:25:03.1
2 Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) + 35.9
3 Sordo / Del Barrio (Hyundai i20 WRC) + 46.8
4 Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) + 1:28.4
5 Loeb / Elena (Citroën C3 WRC) + 2:19.7
6 Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) + 4:44.6

*
I WRC2 fortsätte den svensk/tjeckiska dominansen med Pontus Tidemand/Jonas Andersson och Skoda Fabia. Nu har gapet till tvåan, Gus Greensmith ökat till fem och en halv minut med tre sträckor kvar.
Den största utmaningen idag var faktiskt att hitta balansen mellan att köra kontrollerat och samtidigt inte slå av på tempot, berättar Pontus.
– Rallybilen är gjord för att gå snabbt och den blir mer svårkörd när man tar det lugnare. Så vi har försökt hålla ett relativt högt tempo och kört vårt eget race helt enkelt.
Sista sträckan startar klockan 19.18 svensk tid och i SVT sänds ett timslångt sammandrag med start klockan 22.30.

*
Det finns onekligen många unga rallytalanger i vårt land som skulle förtjäna betydligt större utmaningar än de som finns att erbjuda på hemmaplan. En sådan är definitivt dalmasen Daniel Röjsel som i senaste SM-tävlingen gjorde sin blott andra start med en 4WD-bil och ändå var uppe och utmanade sina mer ”fyrkrafsvana” konkurrenter. I helgens LBC-Rushen i Lima var det däremot återigen FWD som gällde för Daniel och Nicklas Edvardsson och då så klart den vassa Opel Corsa Maxi 6 Kit Car.
Just Lima finns för alltid inskrivet i Daniels CW då han totalsegrade här 2017 och detta i den allra första tävlingen med en Fiesta som drev i alla fyra hörnen. Nu kunde ingen så klart förvänta sig att Daniel och Nicklas skulle utmana om totalseger med nästan 30 4WD-åkare i startlistan. Istället var målet seger i klassen för framhjulsdrivna bilar och den målsättningen höll, plus att man även blev 13:e totalt bland 220 startande.
Jättenöjda med tävlingen, förklarade Daniel lite ödmjukt efter vinsten.
Det är så häftigt att vi har kunnat sätta så bra tider jämfört med konkurrenterna men jag tror att jag har fördel av att ha åkt racing tidigare. Gäller att åka med precision och med så lite sladd som möjligt på de breda Limavägarna för att hålla farten uppe.
Men det var nära att 22-åringen inte kommit i mål när det vid målet på sträcka två plötsligt kom oljud i bilen.
Drivaxeln vänster fram hade lossnat från växellådan, berättar Daniel.
Som tur var lyckades vi efter mycket om och men få tillbaka några av bultarna så att vi kunde fortsätta till servicen Med lite tur och stort teamwork kunde vi fortsätta utan tidstillägg.
Fyra sträcksegrar av fem möjliga talar sitt tydliga språk och tvåan syskonparet från arrangörsklubben, Andreas och Therese Levin fick se sig slagna med 20,1 sekunder. Snabbe Toyota-åkaren Oscar Sundell slutade trea men runt minuten efter Daniel. Att det var högt tempo i Corsan skriver kartläsare Nicklas under på.
Daniel visar gång på gång vilken stor talang han är och att hoppa mellan olika bilar och ändå prestera på topp är så himla bra, menar Nicklas.
Att sätta sådana tider i Lima med en liten 1,6 liters motor är riktigt stort!
Nog skulle Daniel och Nicklas vara värd chansen att pröva vingarna i större sammanhang, typ J-WRC/ERC, Brittiska Mästerskapet eller varför inte börja i tyska Adam-Cup.

*
I klassen för ”bakhjulsladdare” var det paret Emil Karlsson/Jessica Larsson som än en gång visade att man troligen är landets snabbaste Volvo-åkare för tillfället. Klassen dominerades som vanligt av Volvo i diverse utföranden men ändå var det en Ford som slutade tvåa innehållande Tomas Pettersson/Maria Björk Svensson. Upp till vinnar-940:an hade Tomas en halv minut medan det ner till trean Pontus Lönnström var tajtare, elva sekunder skilde.
Tunt med skåningar i Dalarna men på sjätte plats slutade även här en Ford i händerna på Vansbros Lasse Israelsson som hade satt hässleholmaren Björn Johnsson till att sköta noterna.

*
Andra raka segern i 1300 Rallycup blev det för Ola Strömberg/Britt-Marie Åhlund bland de 23 ”Sukkorna”. Tvåa slutade Robert Andersson och som trea, B-föraren William Binbach.
I hemmatävlingen Rally Sweden Historic rasade motorn för Arne Rådström/Thomas Nilsson men med ny rova under 240-huven var paret ”unstopable” i Appendix K. 31:a totalt och att dessutom åka ifrån Lars-Ove ”Biffen” Olsson i sin Ascona 400 vittnar om kapaciteten bakom ratten hos MK Ratten-föraren.

*
Bara 16 sekunder skilde mellan dagens totalsegrare Fredrik Grahn/Martin Holmdal, WRC-Focus och fyran Martin Lundquist/Christian Segerström, Mitsubishi. Mellan de hår båda trängde sig tvåan Jerker Axelsson/Mattias Andersson som gjorde Skoda-debut och trean Patrik Åkerman/Jonas Magner, Mitsubishi sig in. Att Jerkers debut gav mersmak är nog ingen större överdrift då segern bara var 5,7 sekunder bort.
Med i toppkvartetten hade säkerligen även Kjell Sandberg med Växjös norrlänning Stefan Ahl i högerstolen varit om inte sträcka ett hade räknats. Här tappade ”Kjelle” drygt halvminuten och nu blev det istället en femte plats. Placeringen precis före R Sport Swedens Johnny Andersson/Christer Carlsson som hade Rally Sweden tempo kvar i kroppen och trots minimal 4WD-rutin bara var minuten bak vinnaren.

*
Då blev det en naturlig övergång till nästa ämne med Johnny Andersson och R Sport Sweden. Det var många ögonbryn som höjdes när J-SM-ledaren Jari Liiten och kartläsare Mikael Kjellgren i förra veckan gick ut med beskedet att samarbetet med nybildade R-Sport Sweden var avbrutet med omedelbar verkan. Något direkt skäl till varför man tagit beslutet angavs inte, bara ”Förhandlingarna med att fortsätta med samma bil och upplägg som tidigare, har inte gått så som vi önskat”.
Nyfiken som jag är (lite av en förutsättning om man jobbar i mediabranschen) ställde jag en fråga till teamchef  Andersson, vad har hänt i R Sport Sweden och varför Liiten valt att lämna?
Något som jag är lite förvånad över men det är hans eget beslut, förklarar Johnny och fortsätter.
Vi hade ett kontrakt som löpte över vintersäsongen och att vi inte skulle förlänga detta har vi inte pratat om.
Johnny säger också att Liiten uppenbarligen inte varit nöjd med hans insats men ställer sig samtidigt lite frågande till vad man egentligen förväntat sig.
Jag har försökt hjälpa till så gott jag har kunnat med dom förutsättningar som fanns. Teamet är nystartat och har naturligt vis inte samma resurser som ett etablerat team, menar Johnny och tillägger.
Inte lätt att vara teamchef, samtidigt bygga upp en ny verksamhet, tävla själv och dessutom ta hand om två juniorer. Detta visste jag också men hade hoppas på mer hjälp utifrån.
Nu fortsätter R Sport Sweden enligt Johnny att fortsätta stödja Pontus Åhman i SM-klassen Otrimmat 2WD. Om luckan efter Liiten ska fyllas med någon ny junior är ännu inte klart men där finns intressanta namn avslöjar Johnny.
Har några som jag skulle vilja hjälpa eller så vi hyr ut bilen.
Tanken hos Johnny är fortsatt att han vill hjälpa till och göra gott för rallysporten. Att han tror på sin idé är också uppenbart.
Tror att sporten behöver detta så att fler vågar satsa framöver och att rallysporten därmed kan bli större i Sverige, menar Johnny och avslutar med.
Jag önskar Jari och Mikael lycka till i framtiden!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *