Loeb och Elena går skilda vägar efter 23 år, Rally Finland hoppas på statligt stöd, även Block kör Skoda, lugnt efter RU-analys, två välkända motornamn har lämnat, Hörby en positiv kommun, fel Tom K. och TV3 borde läsa på!

Gårdagens snackis, chock, superskräll kalla det vad du vill, men att Sebastien Loeb skulle skiljas från sin ständige co-driver Daniel Elena efter att i 23 år delat bil, var där nog ingen i rallyvärlden såg komma. Men så blev det, men viktigt att poängtera  är att detta inte var Loebs beslut utan hans ökenteam, Prodrive.

Foto: Tommy Svensson

Via flera kanaler förklarade Elena att Prodrive inte längre ansåg honom tillräckligt kompetent längre för kartläsarjobbet efter ett par felnavigeringar under årets Dakarally. Elena medgav att han i likhet med många andra, hade lite svårigheter med den nya digitaliserade roadbooken som gjorde att de i en början körde fel. Men att paret inte lyckades bättre än man gjorde berodde enligt  Elena, mer på tekniska problem och att Prodrive ”inte lyckats bygga någon vinnarbil” trots att förarna gjorde dom uppmärksamma på bristerna plus att det var allmänt rörigt i teamet.

”They never listened”, kontrade Elenea på anklagelserna att det saknades motivation i Loebs högerstol.

Foto: Tommy Svensson

Ändå måste man berömma den från Prodrive som fick det oangenäma beslutet för en stor del mod, att ifrågasätta en kartläsare som lotsat sin chaufför till nio VM-titlar, 79 WRC-vinster och två pallplatser i Dakar är bevis på att modet fanns eller kanske var det mer dumhet? Nu vill Loeb väldigt gärna få fler chanser att vinna Dakar och väljer därför att svälja stoltheten och acceptera vad Prodrive beslutat. Elena har också förklarat att han inte har några ”hard feelings” mot sin mångårige vän och utesluter inte att dom båda kör fler rallyn ihop i en framtid , men då utanför Prodrive. Vad gäller att inte ha  ”hårda känslor” får jag en känsla av att detta inte gäller Elenas omdöme om Prodrives styrelseordförande och grundare Dave Richards…

*

Nu kom där in en ny spelare i frågan om sommar eller vinterrally i Finland framöver för tro det eller ej om fyra månader är det dags för WRC Rally Finland,  och den stora frågan är om det då blir som i Rovaniemi utan publik. I fjol stängde som bekant AKK Sports ner med motiveringen att ett rally utan publik skulle innebära en brakförlust. I stället tog Rally Estonia över och en förklaring till att detta gick att genomföra, var att estniska staten bidrog med 2,5 miljoner euro eller runda slängar lika med 25 miljoner kronor i bidrag. Så viktigt tyckte Estland det var att få ett VM till landet men riktigt lika högt prioriterade inte då den finska regeringen samma fråga. rallit.fi har ställt frågan till förbundets vd Riku Bitter om det är möjligt att köra utan åskådare i juli vilket han menar blir väldigt svårt.

Foto: Toyota Gazoo racing

Han drar paralleller till Rally Sweden att dom precis som Finland är helt beroende av publikintäkter för att kunna köra rallyt. Något som också gjorde att det ställdes in i Värmland. I år tittar AKK Sports på hur Estland tänker hantera publik där det planeras för totalt 50 000 människor på pandemisäkert avstånd längs sträckorna. Nu är inte myndigheternas syn på Covid-19 lika i länderna och i Finland är man mer restriktiv. Istället ser Bitter på möjligheten att rallyt kan få någon form av Corona-stöd från regeringen, något som redan antytts från Helsingfors. Ett klartecken för rallyt behöver komma inom en inte alltför avlägsen framtid.

*

Inge missade väl Skodas slogan för några år sedan, ”Alla borde köra Skoda”? En som inte gjorde så, var helt klart mångsysslaren på fyra hjul amerikanen Ken Block. Efter många år med intimt samarbete med Ford både i sina Gylmkhana-filmer och inte minst i rally och rallycross byter nu Block till Skoda.

Foto: Ken Block

I sin 10:e start i ”Rally In The 100 Acre Wood” sätter han och Alessandro Gelsonimo sig i en  Skoda Fabia EVO2 för att försöka ta en åttonde seger i rallyt som ingår i Amerikanska Mästerskapet. Nu är inte bilen helt ny utan har tidigare körts av regerande ARA-mästaren Barry McKenna i WRC Rally Mexico men även i handfull deltävlingar i ARA-mästerskapet.  Mot sig i den ”öppna Klassen” har Block  i sin ”plustrimmade” R5-Fabia även Subarus båda ”Factory drivers” Travis Pastrana och Brandon Semenuk plus bilägare McKenna som här kör en Ford Fiesta. Rallyt som körs i helgen är som allt annat publikfritt.

*

Foto: Skoda Motorsport

Mer Skoda och nu släpper Skoda Motorsport en jubileumsmodell, Skoda Fabia Rally2 Evo 120 för att hylla sitt 120:e år inom racing (då både cykel och bilar). 12 bilar byggs, alla i vitt att med gröna magnesiumfälgar och ”ligthpod” på huven. Vilket år kommer Volvo med något likande, i bästa fall om 30-40 år är min gissning…

*

Vet inte om det var chocken eller om det kanske ändå är så att de allra flesta både förstår och håller med Rallyutskottet i gårdagens analys av läget, rally vs. Covid-19. Att det var därför det var väldigt få kommentarer på FB och de få jag hittade, gjorde i stort sett alla tummen upp för detta efterlängtade klarläggande.  En del har lyft fram SVEMO som det ”goda exemplet” som i stort sett kört på som vanligt med Enduro och som dom hävdar, ”anpassat RF-reglerna efter sin sport”. Detta fick avgående styrelsemedlemmen i SBF, ”Peggen” Andersson att kommentera deras agerande med följande, ”Jag har kollat lite och det stämmer att just Enduro, i SVEMO, bryter mot de regler som är satta! Det är mer personer än organisationen som sätter sig över regelverket! Sista ordet är nog inte sagt i det här. Samtidigt så förs det en dialog, med några förbund, som också har samma typ av struktur på sina sporter, och RF för att få en annan syn, och regelverk, på våra sporter.”. Blir intressant att se om RF också reagerar?

*

 

Foto: BBC

Har varit två dagar med tråkigheter inom motorsport, tänker på profiler som gått bort. Först lämnade legenden inom motorsport när det kommer till kommentatorsrollen, britten Murray Walker. Under många år från början av 50-talet och framåt var han en mycket uppskattad röst i synnerhet på Formel 1. Inte bara kunnig och påläst, dessutom med ett stort och klurigt ordförråd som roade även de icke motorfrälsta. Så uppskattad var Walker att han belönades av Drottning Elisabeth med Brittiska Imperieorden. Walker blev 97 år.

*

I går avled ”Die Königin von Nürburgring” Sabine Schmitz efter en tre år lång kamp mot cancer. Sabine var förutom skicklig racerförare med många snabba varv på favoritbanan Nürburgring inte långt från hennes födelsestad Adenau även stor tv-personlighet i hemlandet.

Foto:ADAC

Hon var även en av de tyngsta profilerna i senaste versionen av Top Gear. Med ett förflutet hos både BMW och Porsche där hon minns främst för sina två segrar med BMW i 24 Horurs Nürburgring 1996 och -97. Sabine blev 51 år.

*

Av förklarliga skäl har jag svårt att uttala mig om hur det fungerar i andra kommuner än i min/vår hemkommun, Hörby. Men idag blev jag uppringd av kommunens Kultur-Fritid-Utbildningsförvaltning som ville kolla av läget med SMK Hörby om  hur vi klarat oss under pandemin. Tjejen som jag tyvärr missade namnet på, var uppriktigt intresserad när jag berättade om vår verklighet och ställde också mycket bra frågor om verksamheten. Att klubben tappat mycket intäkter när båda våra tävlingar i fjol fick ställas in var självklart något som jag lyfte fram. Likaså att det är också extremt ovisst om de ens går att genomföra i år och om inte, ännu större inkomstbortfall vilket så klart inte är något som gagnar verksamheten framöver. Klubben har även förlorat en hel del genom att våra ständigt återkommande hyresgäster av klubbhuset, också de uteblivit. Vi pratade även om övrig verksamhet som ligger nere, till exempel att klubbhuset är stängt och inte längre är öppet för fika på torsdagskvällar. Något som det varit sedan klubben bildades 1960 och som många medlemmar känner stor saknad över. Likaså att vår ungdomssatsning med nyinköpt esportanläggning ligger på is i väntan på mer normala tider.

Nu är inte SMK Hörby på något vis unika i situationen och det finns säkert åtskilliga klubbar som drabbats både hårdare och mildare än vi. Men det jag ville lyfta fram var att man verkligen är angelägna att alla föreningar i Hörby Kommun ska må så bra som det överhuvdtaget är möjligt nu när Covid-19 är lös. Vill även med detta bringa lite balans i allt ”skitsnack”, oftast helt omotiverat och i flera fall ren lögn som förekommit i riksmedia. Vi eller åtminstone de flesta av oss som bor och verkar här, känner inte alls igen oss i den bild som spridits. Tvärtom skulle jag vilja påstå…

*

Fick idag ett halvilsket mejl där avsändaren ifrågasatte hur jag som klubbkompis kunnat missa att driva om att Tom Kristensson redan var klar för Race of Champions i Piteå 2022? Där blev jag tagen på sängen och tänkte först, att det var klumpigt av Tom att inte informera, men sedan beslöt jag att kolla upp saken. Tog en stund men till slut hittade jag vad mejlkompisen avsåg i Bilsports webbtidning, under rubriken ”Tunga stjärnor till Race of Champions” kunde jag läsa att de som är klara för ROC är Petter och Oliver Solberg, Johan Kristoffersson och så fjärde namnet, Tom Kristensen. Men även om SMK Hörby-Tom är duktig som den juniorvärldsmästare han är så har han en bit fram till ”Kungen av le Mans” dansken med nästan samma namn, men med efternamnet enligt dansk stavning, Kristensen. Med nio segrare på Le Mans är han legenden som nu lagt hjälmen på hyllan till skillnad från sin skånske namne, så vem vet kanske i en framtid är dom lika kända båda två…

*

I TV3 körs ett program som heter ”Duellen” där ”Människa och maskin duellerar”. I går med repris i dag, är det Pontus Tidemand som ställs mot Alpinstjärnan Jens Byggmark i en skidbacke i Idre. Så långt inga problem, men när Tidemand i programtablån av TV3 utnämns till ”världsmästaren i rallycross” blir jag betänksam. Borde man inte ha bättre koll på TV3 än så här?

Foto: Tommy Svensson

Rätt är, att Pontus är dubbelvärldsmästare i rally, 2013 i J-WRC och 2017 i WRC2 med Skoda. Rallycross, ibland blir jag  bara så trött…. 

*

I morgon hoppas jag kunna berätta om en riktigt, riktigt  glad och efterlängtad rallynyhet. Dessvärre har jag även kännedom om en mindre glad nyhet, återstår att se om även detta släpps i morgon…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *