Loeb leder WRC i Grekland, Solberg tryckte upp det mesta, Sandell fick åka hem och nya VOC-fälgen presenterad!
Än så länge ser mitt tips till WRC och Rally Grekland ut att var lika uselt som vägarna. Efter de sju första sträckorna leder Loeb ( har jag som femma) knappt tio sekunder före Latvala (utanför toppfem eller brutit). Trea är Hirvonen och Solberg ligger fyra efter en lite ”scary” upplevelse på sträcka sex. Forden fick en rejäl omgång och det mesta som kunde tryckas upp undertill trycktes upp, plus punktering. Men ”the guys” gjorde enligt Petter ett strålande jobb och nu är Forden i fin form igen om än inte så snygg på undersidan…
Pontus Tidemand inledde WRC-Academy klassen med att vara snabbast på första sträckan men sedan har det gått lite grus i maskineriet. Ligger nu trea, nästan minuten efter ledande Evans. Olyckspåse och otursförföljd är sannerligen Fredrik Åhlin Kottulinsky. Direkt på sträcka ett försvann oljetrycket på Fiestan och Fredrik fick parkera. Vad som var fel har jag ingen aning om, men oljetrycksbortfall brukar betyda allvarliga saker. Men servicekillarna fixade felet och fredagen har inneburit stadiga topptider för Fredrik. Tyvärr hänger tidstillägget från torsdagen kvar och gör att han just nu är han näst sist i klassen.
Det blev inget Rally Croatia för Patrik Sandell och Maria Andersson. Efter en veckas förberedelser på plats var det mesta under kontroll en liten men ganska viktig detalj saknades förstås, en Skoda Fabia S2000. Vad jag förstår så gör den så fortfarande och därför blev det heller ingen start för Patrik.
— Det känns jättesurt att inte få köra rallyt, nu när vi har varit här hela veckan och förberett oss!
Något besked om vad som hänt eller var bilen finns har ännu inte lämnats.
Kartingåkarna har stortävlingen Tom Trana Trophy i Göteborg att se framemot i helgen. På plats finns både Niklas Olofsson och Noah Milell som genrepar inför SM!
Idag presenterade Volvo Originalbasen Roger Fransson den nya ”tillåtna” fälgen i VOC. Frågan har stötts och blötts länge om det ska vara tillåtet med andra fälgar än Volvos egna? Nu kom svaret att Speedline Corse från och med nu är tillåten, men bara en speciell modell som dessutom enbart kan köpas genom VOC-kanalen. Priset är satt till 1300 kronor inklusive moms. Med andra ord har himmelriket öppnat sig för oss VOC-åkare, aldrig mer en punktering, aldrig mer en krökt fälg. Slut med sömnlösa nätter över var och hur i h-e man ska hitta de extremt sällsynta och synnerligen värdefulla originalfälgarna. För mig känns det väldigt bra att ha drygt trettio ”guldklimpar” hemma i garaget…
Mer VOC, på lördag är det dags för Götenerundan och Svergie-Serien. För några år sedan drällde det av skåningar i startlistan men nu är de nästan lika sällsynta som en raggare i Miljöpartiet. Raggaren i detta fallet är Hörbyföraren Ola Wingren med Silver-Grisen som i sammanhanget nämns med stor respekt. I förhandssnacket utnämns han till förste utmanare till toppduon i B-klassen Pär Nordahl och Alexander Cruse.
Hoppas att det går bättre i Götene för Ola än i torsdagens tipspromenad i motorklubben. Ola även där lite av självutnämnd favorit, placerade sig på undre halvan med sina åtta rätt av tretton möjliga. Samma antal som Todde Johansson som dessutom hade tjuvtränat helgen före. Paret föll på superenkla frågar, till exempel som vilken bil Delecour gjorde come back i på Korsika och vad för bil Anders Kulläng körde i Svenska Rallyt som avslutning på karriären. Alla, utom Ola och Todde tydligen vet ju att svaren är Renault respektive BMW. I bland blir man nästan lite skrämd av okunskap…
Kartingåkarna har stortävlingen Tom Tran Trophy i Göteborg att se framemot i helgen. På plats finns både Niklas Olofsson och Noah Milell som genrepar inför SM!
Ett tips, har ni inget för er i helgen så är det i Hässleholm eller Bromölla ni ska vara. I Hässleholm är det Power Meet med runt tusentalet amerikaner i utställningskick. På kvällens efterföljande cruising har man som åskådare en fantastisk möjlighet att komma nära den moderna ”raggarkulturen”…
Men allra häftigast blir det utanför Bellas Place i Bromölla sent på lördagseftermiddag. Då kör hot rod gänget Flying Grinders ( flygande vinkelsliparna) i gång sitt årliga Dead End Race. Här körs det med hotroddar på en grusslinga, man ”burnar” mot varandra lite som ombytt dragkamp och så ställer man ut sin roddar allt medan femtiotals rocken öser ur högtalarna. Kort sagt, häftigare kan det inte bli om man gillar bilar vill säga. Antar att miljöpartikeln Karin Svensson Smith har en annan uppfattning…
Hej!
Du har fel enligt den här länken, hen säger att otur inte existerar.
Om man skall uttrycka sig modernt.
Men jag håller med dig, jag börjar nästan bli religiös.
Det måste finnas någon där uppe som straffar svenska förare!
Mvh Anders
Hej!
Glömde visst länken!
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/rally/article14438692.ab
Mvh Anders
Hej.
Jag är skeptisk till Fredriks analys. Visst finns otur, jag drabbas dagligen så jag vet vad jag snackar om!
MVH
Tommy
Hej Tommy!
Det är jag med!
Men vi behöver mer gamla förare som har varit stjärnor att promota(är detså det heter) våra yngre förmågor.
Det är inte säkert att de skall dra hela lasset men vi behöver deras glans i stjärnstatusen.
För att få fram nya De STIG !!!!!
De som drar lasset kan vara eko och it doers om vi förstår vad jag menar.
Mvh Anders
Men Tommy, vem var det som vann tipsrundan? Du brukar ju skriva ut när du själv vinner…. 😉
Hej.
Glömde…
Vann gjorde berömde, nästan med ikonstatus bland Södras tekniker Tommy Book. Även han föll på ”förskolestatus-frågorna” med Renault och BMW.
MVH
Tommy