Loeb körde hem ROC, Asunmaa vann Riihimäki, Veiby körde hem Finnskog, Reiersen bästa 2WD, vårtecken i Skåne, vad håller jag med?, mycket vinter väntar i Umeå, oklarheter om Hennings rullning och ”Moppe-Danne” vidare i Mello.

Idag bjöds på något helt annat i Piteå och Race Of Champions än gårdagen som faktiskt inte fick igång mig alls. En alldeles för kort och knixig bana framkallad av snöovädret under natten till lördagen men som sedan heroiskt grävdes fram på morgonen, den banan bidrog till känslan av ”skidskytte” alltså lite av hittepå. I dag däremot var körsträckan dubbelt så lång och med detta kom även bilarna upp lite mer i hastighet vilket helt klart bidrog till att ge en helt annan känsla hemma i tv-soffan. Att ROC är ett perfekt sätt att sälja in bilsport för ”Svensson” är odiskutabelt och till detta bidrar så klart SVT:s heltäckande bevakning i helgen.

Foto: ROC

Att ingen svensk kom till final var ganska oväntat och kanske kan man hålla med firma Kruse&Ejeborg att semifinalen mellan Mattias Ekström och Sebastien Loeb var den moraliska finalen. Här tog sig Loeb vidare och hade då att möta Sebastian Vettel vilken gav tufft motstånd. Med siffrorna 3-1 blev det till slut en fjärde ROC-titel för Loeb som satte ytterligare ett bomärke i minnesmärket över världens bästa förare. 2:a i Dakar, 1:a i Monte och så idag en prestigefylld viktoria i ROC, en resultatserie som jag inte tror ens monsieur Loeb själv hade förväntat sig. Vädret i Piteå visade sig från den vresiga sidan i dag och då tänker främst på de tappra funktionärer och all publik som stod i det som via tv verkade vara en mindre snöstorm. Lite av bragdguld även här…

*

Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen lyckades inte upprepa segern från finska mästerskapspremiären, istället blev det snöskottning på sista sträckan i Riihimäki-Ralli. En felaktig not skickade Skodan djupt in i en snövall och bäddade för seger åt Teemu Asunmaa/Ville Mannisenmäki.

Foto: Asunmaa Racing

Nu hade det nog ändå inte hjälpt då Emil bara var trea inför den avgörande sträckan och att köra in halvminuten på 12 kilometer hade nog varit omöjligt. Ny trea blev Juha Salo/Mikko Markkula och först att bryta Skoda-dominansen blev J-WRC-aktuella Sami Pajari/Enni Mälkönen som med sin Fiesta R5 av första årgångarna slutade fyra i genrepet inför Rally Sweden. 

Foto: M-Sport Poland

RX-föraren Niclas Grönholm med välkände Antti Linnaketo vid sin sida tog sin Skoda till en sjunde plats totalt. Att Rally3-Fiesta är konkurenskraftig kom där ett nytt bevis på då även en annan av Junior-WRC favoriterna, Lauri Joona/Tuuka Shemeikka blev sist in på topp-tio. Trots att rallyt avgjordes i höjd med Uppsala eller sju mil norr om Helsingfors var det riktig vinter som mötte de 145 anmälda. Av dessa nådde bara 99 målet och av dessa var österrikaren Gerald Rigier med Fiesta R5 som gjorde som Lindholm, skottade snö istället för att köra rally…

*

Den här gången lyckades Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen hela vägen med KMS Polo R5 och vann Rally Finnskog i trakterna kring Kongsvinger.

Foto: Team EVEN

Hetast utmanare var Marius Aasen/Marlene Engan Aasen men Skodan kom inte närmare än knappa halvminuten till Polon. Ny ”Folkvagn” som trea, estländaren Georg Linnamäe/James Morgan. Bästa svenskar blev Robert Blomberg som med sin gamle APRC-kartis Lars Andersson tog Skodan till åttonde plats totalt. Lite surt dock att tappa en placering på sista sträckan och med futtiga tre tiondels sekund. En ny stark prestation gjorde Isac Reiersen/Johan Johansson, bästa 2WD med Rally4-Fiestan.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Dessutom  då tvåan, Opel-åkaren Petter Fausko/Leif-Arne Neset var över två minuter långsammare.

*

Mitt i all vinter kom igår det första riktiga vårtecknet för rallyfolket nämligen Tävlingsinbjudan till premiären av Bilsport Rallycup, ”Rally Anderslöv” den 2 april. Trelleborgs MK med tävlingsledare Lasse Mattsson erbjuder då 100 kilometer totalt varav då 30 kilometer är specialsträcka. Tre sträckor som alla körs dubbelt är vad som väntar på Söderslätt.

Trelleborgarna behövde inte heller vänta länge innan det rasslade in anmälningar som nu är uppe i 26 bilar och där TMK satt en maxgräns på 120 ekipage. Allra mest åksugen var SMK Hörbys Håkan Bercic/Bjarne Eklundh som hängde på låset och då är det en Appendix K Volvo 240 som ska få känna på våren är det tänkt…

*

Dagen efter gruspremiären väntar samma sak för asfaltåkarna med SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint”. Tävlingen ingår i Södra BF:s öppna RS-DM och om allt faller på plats, även första deltävlingen i Asfaltcup som åter ska väckas till liv. Tävlingsinbjudan är på väg ut och det som inväntats är beslut om vilka DM-klasser som ska gälla under 2022. Igår blev detta klart, så nu lär det inte dröja länge innan det går att anmäla sig via Resultatservice.  

*

Ibland eller ganska ofta om jag ska vara ärlig, funderar jag på varför jag håller på med Motorbloggen? Trots allt spenderas många timmar framför datorn så gott som varje dag för att få ihop material att skriva om. Att detta är oavlönat är så att säga ”lite bonus” fast på fel sätt och mitt nuvarande mål att komma upp i 4000 inlägg, känns ibland avlägset . Återstår lite knappt 300 inlägg eller cirka ett år innan jag når målsättningen, får se hur det lyckas? Mina tvivel fick nytt syre i går när en Piteå-bo kände sig kränkt över att jag beskrev platsen för Race of Champions som ”lilla Piteå”. Den kränkte ställde frågan, ”Var går gränsen på lilla o stora (Piteå). Tänkte bara vi är väl ca: 40000 pers.”. Ber så klart om ursäkt för mitt olämpliga ordval men tanken var att belysa, att inom internationell bilsport är Piteå ett tämligen oskrivet kort. Tvivlar till exempel på att ”Team USA” eller den brittiska motsvarigheten hade en susning om var i världen Piteå fanns före ROC? Jag kan så klart ha fel och om nu ordet ”lilla” stör boende på orten, kan jag berätta att Piteå har 65 kommuner framför sig i tabellen över Sveriges Kommuner men också 224 bakom.

Enkelt att komma över på en annan konstighet och då gällande Rally Sweden. Sedan tidigt i höstas har jag fått mail där vissa bloggläsare påpekat det olämpliga med att lyfta fram ”negativa nyheter” kring flytten från Värmland. Då syftas det på att jag vidarförmedlat nyheter från lokala medier vilket dessa då uppfattar som onödigt att informera om. Istället hävdas att min uppgift är att enbart visa fram det positiva inte bara med flytten, utan även allt annat inom sporten. Än märkligare blir saken när jag känner igen vissa av dessa avsändare som även flitiga på Facebook. Där då med åsikterna att svensk media gör allt för att dölja tillståndet i landet på den politiska fronten. Ena minuten är ”mörka sanningen” helt i sin ordning och i den andra förkastligt, inte altid så lätt att hänga med i svängarna?

*

Ett försök att vara positiv kan kanske vara att rapportera om de fina vinterförutsättningar som kommer att möta deltagarna i Umeå den 24-27 februari. De närmaste tio dagarna pendlar temperaturen minus 2 till minus 13 grader och någon dag där snötäcket fylls på. För tillfället pekar SMHI:s snödjupskarta på 50-70 centimer snö i tävlingsområdet. Med andra ord så kan Arctic Lapland Rally i Rovaniemi få svårt att fortsatt hävda sig som vinterrallyt nummer ett…

*

Verkar vara svårt att få klarhet på vilken sträcka som Henning Solberg snöfyllde sin WRC Peugeot år 2006. Trodde att det var om det sades igår ”Lejen” men nu kommer där mothugg på detta från bland annat Jan Davidsson.” Hej Tommy. Ser att ni diskuterat Hennings rulltårta.  Det måste vara SS 11 Sundsjön, om det är 2006 års rally ni menar. Han gjorde väl en takläggning på just denna sträcka ett par hundra meter före vägen upp till utsiktstornet på Värmullsåsen. Har för mig att det är den som blivit populär på media. Gå in och kolla sträcktider, han tappade ca 1,40 på just SS 11 mot SS 8 (första vändan). Lejen däremot skiljer endast ca 9 sek båda varven. Är ju egentligen inget att tjafsa om, men lägger ett bidrag i ”tjafset”. Ha en bra dag. Mvh Jan”. To be continued…

*

Foto: Tommy Svensson

Avslutar med ett stort grattis till ”moppelovern” Danne Stråhed som trots ”experternas åsikter” ändå lyckades ta sig till semifinal i Mello med ”Hallaballo”. Överhuvdtaget lite av Skånes kväll allt från programledare, pausnummer till Dannes välförtjänta framgång!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *