Fem Puma Rally1 till WRC i Grekland, gör som gåsen, Roger Engström ny ”top dog” i WRC, Rebecka har lämnat oss, ny kartläsare hos Team NYBE och PG en av handfull ”Svenska-förare” i Lima!
Greken Jourdan Serderidis uppges nu vara klar för två tävlingar med M-Sport Ford och Puma Rally1. Debut i Safarirally den 23 juni och så nästa gång i Grekland med ”Acropolisrally” som för hans del lite oturligt kolliderar med TV-Svängen den 10 september.
Detta betyder att M-Sport Ford troligen har fem bilar i Grekland, Craig Breen-Gus Greensmith-Adrien Fourmaux-Pierre-Louis Loubet-Jourdan Serderidis.
*
Jag vill tacka för all ”pepp” efter gårdagens lilla betraktelse över olika besynnerligheter bland läsarna av Motorbloggen. Ibland blir det bara lite för mycket även om jag normalt sett gör som gåsen, skakar av mig skiten. Foto: Tommy Svensson
Vill även poängtera att det inte är från människor inblandade i Rally Sweden som uppmaningen att var mer positiv kommer, inte heller från folk inom ”Svensk Bilsport”. Så är det inte, utan detta är helt vanliga bloggläsares synpunkt…
*
På tal om Svensk Bilsport eller som jag föredrar det mer lätthanterliga, ”SBF”, dök där plötsligt upp en stor nyhet. Att vår egen ordförande Roger Engström numera är ”top dog” i både FIA och ”World Rally Championship Commission”. En utnämning som gått helt under min radar men som ett brev på posten dök den samtidigt även upp på förbundets hemsida. Riktigt vad befattningen innebär är för mig som gräsrot på bilsportängen oklart, men att den småländska rösten nu har lite att säga till om i WRC är uppenbart.
– Jag känner mig verkligen hedrad, berättar Engström.
– Dels att ha uppmärksammats för mitt arbete här hemma i Sverige, men även för utnämningen. Det är en verklig utmaning vilken blir spännande och det blir ett intressant arbete som nu väntar.
Med sin långa bakgrund i sporten vilket inte minst denna drygt 20-åriga bild visar med Filemon Racing Team där Roger sitter längst fram och så nära Opel-loggan han kan. Kan tänka mig att de finns en del som förväntar sig att Engström nu ska jobba för att göra speciellt rally, lika ”folkligt” som för 20-30 år sedan, en tuff uppgift.
– Ja, jag har många år i bilsporten, både som förare inom Rally och också med några få inhopp som kartläsare samt som domare inom Rally i drygt 30 år. Så det har blivit en hel del rally, men jag har även tävlat i Racing som förare under många år och utöver det haft flera olika ideella poster inom Svensk Bilsport på klubb, distrikt och även på central nivå.
Första möte med Engström på plats blir i mitten av mars. Sedan tidigare har Sverige redan en ”President” i FIA, Lars Pettersson som har uppdraget inom Dragracing Commission. Totalt sitter nu tolv svenskar med i någon av FIA:s Commissions. I slutet av förra året valdes Svensk Bilsports Generalsekreterare till Vice President med ansvar för Europa. Anna Nordkvist är nu extra nöjd med att få in än fler från SBF hos FIA.
– Med detta kommer vi ytterligare stärka Svensk Bilsports internationella inflytande, menar hon.
Gick igenom alla posterna hos FIA och såg då att Anna inte är ensam om då hon är en av totalt sju ”vicepresidenter”, dock är hon ensam kvinna i gänget. Anna ska tillsammans med spanjoren Manuel Avino företräda Europa när FIA samlas för möte.
Svenskar inom FIA Commissions
WORLD RALLY CHAMPIONSHIP COMMISSION: Roger Engström – President
RALLY COMMISSION: Janne Ryd
TOURING CAR COMMISSION: Claes Elofsson
HISTORIC MOTOR SPORT COMMISSION: Erik Uppsäll
OFF-ROAD COMMISSION: Morgan Östlund
DRAG RACING COMMISSION: Lars Pettersson – President
ELECTRIC AND NEW ENERGY CHAMPIONSHIPS COMMISSION: Mikael Norén
CIRCUITS COMMISSION: Fredrik Sjöqvist
HOMOLOGATION REGULATIONS COMMISSION: Erik Emanuelsson
WOMEN IN MOTOR SPORT COMMISSION: Pier Stefansson
CIK – INTERNATIONAL KARTING COMMISSION: Johnny Mislijevic
CLOSED ROAD COMMISSION: Susanne Kottulinsky
DRIVERS COMMISSION: Kenneth Hansen
*
I dag kom det tråkiga beskedet att Rebecka Gabrielsson, medlem i förbundets Valberedning har gått bort efter en kort tids sjukdom. Under många år var Linköpins-boende Rebecka verksam inom bilsporten bland annat som medlem i Racingutskottet.
– Det var alltid en positiv glöd i allt hon företog sig. Hon tänkte många gånger utanför ’boxen’, som gav idéer/tankar, vilka bar frukt efter givande och tagande i alla diskussioner, minns Claes G. Elofsson, Racingutskottets ordförande.
Rebecka blev 49 år.
*
Förändringar i Team NYBE annonserades idag när 30-årige Lucas Karlsson från Nyköping hoppar in till höger om Chribbe Haglund i NYBE-Skodan.
– Lucas är en grym co-driver som fångat teamets, och framförallt Haglunds, intresse och man gör sin första tävling tillsammans i LBC-ruschen i Lima under helgen. En bra plats att lära känna varandra inför framtida utmaningar, bland annat SSR som nu är tre månader bort, förklaras det från teamet.
Detta innebär att Micke Kjellgren lämnar teamet och mer spännande är också att den Fiesta R5 som Jonas Kruse körde i Boden annonserats ut. Vad som ska ersätta i NYBE-garaget är inte berättat…
*
På tal om LBC-Ruschen i Lima så har man där faktiskt även fått så många återbud att tävlingsledare Sune Rickardsson nu slipper att gallra. Nu är man nere på fortsatt fantastiska antalet 195 ekipage och bland dessa en handfull som tar kommande helg som shake down inför Rally Sweden. Bland dessa finns SM-ledaren PG Andersson/Anders Fredriksson som från Åhuskärr tar upp GN Motorsports Ford Fiesta Rally2 till Dalarna.
– LBC-Ruschen blir en viktig genomkörare med sina tio mil SS där kommer att ha möjlighet att slipa på både noter och tävlingsmoment, förklarar PG.
Att motståndet blir tufft i den 40 bilar stora 4WD-klassen är solklart, inte minst från till Rally Sweden och M-Sport Ford WRC2 anmälde, Mattias Adielsson/David Arhusiander.
– Planen är att hitta bra inställningar både för bilen och körmässigt så att vi kan hantera spåren under Rally Sweden på bästa sätt, menar P-G.
Speciellt kul är det med de två anmälda från Nordirland, Joshua McErlean och William Creigthon som stannar till på sin väg mot Umeå.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.