Loeb klar för WRC come back, VW-teamet showade för fansen, STCC-finalen på Knutstorp och tips till Roland på en Renault 16!
I dag släppte Citroén Racing nyheten att Sebastien Loeb gör tillfällig WRC-come back i samband med premiären Rally Monte Carlo, en tävling han vunnit sju gånger. Tyvärr blir det nog bara ”tillfällig” annars hade helt klart VM-serien blivit betydligt mer spännande än årets där Ogier varit alltför vass. Visst pressade Latvala mot slutet men hade fransmannen haft fullt fokus genom hela säsongen hade guldet varit klart betydligt tidigare.
Hade förmånen att vara på plats när Loeb tog sin näst senaste WRC-seger i Monte Carlo 2013, den allra senaste kom som bekant i Argentina samma år. I uselt väder utklassade han som vanligt de flesta och på Col de Turini där bilden är tagen sladdade han omkring något mer kontrollerat än resten av fältet.
Tror faktiskt att det hade blivit ganska jämnt mellan honom, Ogier och Latvala över en full säsong. Den bästa föraren (Loeb) i näst bästa bilen (Citroén), mot bästa bilen (VW) och de näst bästa chaufförerna (Ogier/Latvala) hade onekligen gett krydda åt WRC.
Blir lite konfunderad när Citroén skriver att Loeb, som vanligt med Daniel Elena vid sin sida är nominerad att ta ”Märkes-poäng” för nya DS-teamet ihop med Kris Meeke, var passar då Mads Östberg in i den här bilden? Loeb berättar att han inte tvekade en enda sekund när han fick erbjudandet att köra rally igen.
– För mig och Daniel är Monte Carlo ett av våra favoritrallyn. De vackra sträckorna och ”the tricky” däckvalet gör att vi knappt kan vänta att få uppleva det igen.
– Uppenbart kommer det att blir en tuff utmaning, jag har inte kört rally på över ett år…
En liten uppvärmning får Loeb redan i helgen när han på hemmaplan ska köra Rallye du Var ihop med frun Severinne vid notblocket.
– En chans för mig att komma tillbaka i DS3 WRC:n och vi har dessutom lyckats hitta lite luckor i mitt program så jag kan få testa ihop med resten av teamet.
*
Volkswagen Motorsport firade sitt succéår på hemmaplan inför tusentals åskådare ii förra veckan. Ogier, Latvala och Mikkelsen showade med WRC-Polon på en slinga inte långt från VW-fabriken och de allra lyckligaste vann åkturer med stjärnorna.
– Fantastiskt sätt att avsluta säsongen, konstaterade Ogier.
– Fansen har gett oss sina hjärtan under året. Utan dom hade vi inte kunnat visa ett sådant här överlägset team resultat som i år!
*
Annars finns knappast tid för att ”showa” hos WRC-teamen, 2015-års premiär är inte mer än knappt två månader bort. Testperioden nu är intensiv och för några av teamen innebar det att ingenjörer och mekaniker flög direkt från Rally Wales GB till de olika testområdena istället för att ta omvägen över ”homebase”. Efterson premiären körs på asfalt prioriterar vissa team att först testa på asfalt och då är Frankrike populärt. Citroén drog som bekant till Portugal medan Hyundai och VW valt att testa på hemliga ställen. En anonym källa menade att något större julfirande inte väntade.
– Ena dagen asfalt i Frankrike och nästa på väg till Sverige för snötest.
– Har vi tur blir det ungefär tio dagars ledighet fram till Monte Carlo i slutet av januari…
*
Sju tävlingar kommer att köras i STCC 2015 och då med enbart finalen i Skåne. Först den 25-26 september får vi chansen att se STCC då det på Ring Knutstorp endast körs en deltävling 2015. Premiär blir nya STCC Volvo Race på Skövde flygfält den 8-9 maj. Annars är det kul att att Kanonloppet på Gelleråsen återigen finns med i kalendern
– Kanonloppet är en institution i svensk banracing och det är en tävling som självklart ska vara med i kalendern för landets högsta racingserie, säger Jonas Lundin, VD för STCC.
– Gelleråsen är populär både bland deltagare och publik och vi ser verkligen fram emot att få komma tillbaka.
Karlskoga Motorstadion AB som äger och driver bananläggningen ser fram emot att återuppta samarbetet med STCC.
– Vi har hittat gemensam grund att stå på och nu ser vi fram emot att få arrangera ett Kanonlopp med högklassiga och stora startfält nästa år, säger Mike Luff, ägare och VD för Karlskoga Motorstadion.
– Vi siktar på att skapa Sveriges största banracingevenemang där publiken kommer att bjudas på bra racing och ett spännande och välfyllt evenemangsområde.
STCC-kalendern 2015
8-9/5 STCC Volvo Race Skövde
29-30/5 Anderstorp Raceway
5-6/6 Göteborg City Race
10-11/7 Västkustloppet – Falkenberg
14-15/8 Kanonloppet – Gelleråsen
11-12/9 Solvalla
25-26/9 Ring Knutstorp
*
Lite i skymundan kördes det lördags Bilorientering i trakterna av Kristianstad när Kristianstads MK och Arlövs MC samkörde ”O-Knuten” med utgångspunkt från Önnestad. Eldsjälen Ingvar Hansson, Arlöv berättar.
– Tjugosex startande är nog årets rekord, konstaterar han nöjt.
– Dimman på Nävlingeåsen och en knixig O-sträcka på Karpalund, var det som avgjorde den annars ganska lätta rundan.
Bäst lyckades i Klass 2 A, SMK Kristianstads Christer Nilsson/Raymond Eriksson. I Klass 2B hittade Folke Ringberg/Gerth Sällström, Nybro bäst i dimman. I Klass ABC var det ”2XNilsson”, alltså Rune och Andreas Nilsson från Hässleholm som höll för favoritrycket.
*
För några veckor sedan efterlyste det franska Renaultteamet kartläsare till det historiska Monte Carlo-Rallyt. Tipsade Roland om möjligheten, men det föll på att man måste äga eller ha ägt en Renault 16 som teamet skulle köra med. Nu har ju aldrig Roland varit mycket för det franska och på Blocket fanns då ingen ”sexton” till salu. Detta har dock ändrats och Anders Martinsson från Kristianstad tipsar. ”För ett litet tag sedan hittade du ingen Renault 16 till salu på Blocket men nu är där en. Det var ju till Monte Carlo Rallyt 2015 som du skrev om den 25/10. Du kan ju tipsa Roland:)
Fast färgen gillar du väl inget vidare…”.
En spygrön Renault 16, för mig går den fetbort men Roland kanske gillar färgen? Han har faktiskt ägt en mörkgrön Opel Rekord (dessutom en guldfärgad Rally Kadett…) i mitten av sjuttiotalet plus en grön Golf i modern tid. Så visst har han grönt i generna…
*
Kom in i SVT:s Agenda i går och fick se miljöpartikeln Karin Svensson Smith försvara beslutet att låta oss skattebetalare pröjsa fyra miljoner om dagen för att man lyckats förhala ”Förbifart Stockholm”. Dock måste hon ha drabbats av julfeeling i förtid eller kanske en millisekunds sunt förnuft när hon tidigare p å dagen förkunnat att det inte var läge att höja bensinskatten. Någon i hennes omgivning hade plötsligt insett och berättat detta för Karin att det finns människor utanför Tullarna/Lund som även de behöver förflytta sig och då är oftast bilen enda alternativet. Därför slår också höjd bensinskatt extremt orättvist mot ”alla oss lantisar” som inte förstått att man ska flytta till stan för att kunna slänga sig på bussar och annat kollektivåkande. Så stort tack för detta Karin!