Loeb klar för Hyundai, Sordo får backa, Huttunen blåst på WRC-test, Hansen gör comeback i World RX(?) och Rally Gotland startar om!
Då fanns där sanning i Autosports avslöjande igår, det blir Hyundai och WRC för Sebastien Loeb och Daniel Elena 2019. Det som många menade var helt otänkbart, att den franska rallyikonen skulle välja något annat än Citroên kom helt på skam. Loebs möjliga känslor för franska bilar fick istället stå tillbaka för verkligheten vilken visade sig bestå av en koreansk bil med tysk bas.
Nu skrev Loeb ett tvåårskontrakt för att köra utvalda tävlingar med Michele Nandan. Mot alla odds förväntas också debuten ske redan i Rallye Monte Carlo. Då har Loeb och Elena precis avslutat Dakarrallyt med en Peugeot som har målgång den 17:e januari för att sedan påbörja Monte exakt en vecka senare. Detta betyder också att testtiden för paret blir minimal innan ”the flag drops” i Gap den 25:e. Träningen börjar redan på tisdagen den 22:a så det blir onekligen tajt. Med detta är också chansen stor att vi kan få se Loeb i Rally Sweden.
Med sex tävlingar på programmet är det en fördubbling mot vad Loeb haft i år hos Citroên där han avslutade med seger i Rally de Espana. Dagens nyhet innebär också återverkningar hos både Dani Sordo och än mer för Hayden Paddon. Sordo var lovad tio tävlingar 2019 men får nu krypa ner till åtta, ändå en mer än i år. Dessutom blir det nog ett kärt återseende då Loeb och Sordo körde tillsammans för Citroên 20017–10. I pressmeddelandet märks inget av Andreas Mikkelsens klena resultat under 2018 utan han presteras istället för full säsong i likhet med Thierry Neuville.
Mer osäkert är det för Paddon som även avslöjat att han inte tänker försvara sitt guld från mästerskapet hemma på Nya Zeeland. Istället finns andra planer men vad de är oklart. Kanske det blir så att han får kliva ner till WRC2 Pro och där ersätta dagens förare Jari Huttunen. Att finnen ligger lite pyrt till är ingen hemlighet och i går var det planerat att han skulle fått känna på WRC-versionen av den bil som han kört i WRC2 under året. Detta blev dock inställt med kort varsel, säkerligen med dagens besked som orsak. Huttunens manager Marcus Grönholm konstaterade också lite torrt att framtiden ser lite osäker ut för ERC-vinnaren i 2WD 2017.
– Skulle aldrig gett Loebs telefonnummer till Hyundai-bossarna!
Sebastian Loeb är dock nöjdare över tvåårs kontraktet.
– Jag är glad över att jag och Daniel ska köra sex tävlingar för Hyundai Motorsport under 2019, förklarade han.
Han avslöjar också att segern i Spanien gav honom en ny rallykick och menar också att Hyundai är ett väldigt bra och proffsigt team (något annat var väl knappast att vänta…). Loeb avslutar.
– Hyundai är en bevisad rallyvinnare och vi vet att vi kan vara uppe och fajtas med de allra bästa så 2019 ser ut att bli en spännande säsong.
Michele Nandan är upphetsad över att ha fått en förare med 79 WRC-segrar in i sitt team och menar att detta var väldigt viktig för Hyundai.
– Att få till ett tvåårs kontrakt med en förare som Sebastien visar att vi är ett attraktivt dem i WRC, menar Nandan.
– Uppenbarligen är vårt mål att vinna guld i både Förar och Märkes-VM och vi har nu ett paket för att göra så!
*
Med dagens besked så är det nu fyra av årets WRC-chaufförer som står utan ratt för 2019. Mads Østberg, Craig Breen, Elfyn Evans och Hayden Paddon, tyvärr ser det inte särskilt ljust ut för någon av de fyra. Skulle jag våga mig på en gissning så är inte mörkret kompakt för Paddon och möjligen finns där ljusningar för Evans som andre man vid sidan av Teemu Sunninen. För Østberg och Breen tror jag i bästa fall på WRC2 Pro 2019, vilket i mina ögon inte är någon katastrof. Rent sportsligt är det till och med frågan om det inte kan vara ett snäpp upp…
*
Med detta i tankar är det enkelt att slira över till World RX där det idag kom uppgifter att Team Peugeot Hansen jobbar för att starta upp igen.
– Tog inte många minuter efter Peugeots beslut innan jag började fundera på olika möjligheter, berättar Kennet Hansen för motorsport.com.
Redan före beslutet hade ”the hans family” skissat på ett sidoprojekt under eget namn för 2019 vilket nu ”speedats” upp. Så klart både fru Susann och sönerna Timmy och Kevin involverade.
– Målet är att starta i World RX men med så här kort tid blir det inte enkelt, men vi försöker i alla fall, konstaterar Kenneth.
Just nu diskuteras om det är möjligt att överta fabriksteamets Peugeot 208 Supercars och som Kenneth så klokt resonerar.
– Måste vara bättre att ha bilarna på banan än stående hemma i garaget…
*
World RX-teamet ES Motorsport lockar med en extra stor morot 2019, de förare och team med nya Skoda Fabia WRX som lyckas komma på pallen vid årets slut får 500 000 euro i bonus. ES-ägaren Ernestas Stapokus med ett förflutet som förare i Euro RX vill öka pulsen med sitt erbjudande och locka fler att köa Skoda.
– Detta är verkligen riktigt snabb bil oc jag har njutit av att köra den varje kilometer, menar testpiloten Kevin Abbring, tidigare rallyåkare hos Hyundai.
*
I år ställdes populära Rally Gotland in delvis på grund av funktionärsbrist men till 2019 blir det rally igen berättar Gotlands MF:s ordförande Jörgen Hellström. Tävlingen körs den 26-27 april och får säkert hemmaåkaren Johan Holmberg i startlistan men det innebär även krock med Sydsvenska Rallycupen som samtidigt kör i Älmhult med ”Silverratten”.