Loeb gör rally comeback, ingen Opelstart för Emil i Uppsala, Lina ”tvåhjulade” till seger och Tidemand/Sandström laddade för Italien!

Nu gör Sebastien Loeb rallycomeback dock inte på WRC-nivå utan han nöjer sig med att åka finalen i Franska Rallymästerskapet, Rally du Var i slutet av november. Den som hoppas på en riktig comeback kan sluta hoppas, detta är ett ”one night stand” för Sebastien. Även framöver är det WTCC som gäller för den niofaldige världsmästaren och med fyra av tolv deltävlingar kvar ligger han på en tredje plats. Framför finns där två andra ”vinkel-förare”, José Lopez och Yvan Muller.
Daniel Elena får stanna hemma och istället hoppar fru Loeb, Séverine in till höger i WRC-Cittran. Så klart inte första gången Loeb deltar i Rally du Var var 2009 och då blev det seger med en (bilden) WEB_SPORTCitroén C4 WRC. Är det lite för optimistiskt att tor att segern kommer att upprepas fem år senare?

*
Klart sedan en tid tillbaka är att Monte Carlo Rallyt flyttar fram en vecka mot tidigare år. Säkerligen ett svårt beslut att fatta för traditionstyngda fransmän som normalt sett går sin egen väg. När den chocken lagt sig kommer nästa, kanske världens mest klassiska specialsträcka BloggColCol de Turini kommer att avgöras helt i dagsljus 2015. Detta som en följd av delvis ändrad bansträckning och att fransmännen nu följer samma upplägg som övriga WRC-tävlingar med power stage och målgång runt lunch på söndagen.
Något som legat i vågskålen när man ändrat upplägg är att de två senaste åren har man tvingats stryka både en och två sträckor på grund av urusla väderförhållanden. Därför satsar man på säkra kort, att stryka livesända power stage skulle så klart inte vara populärt.

*
Det blir ingen start för Emil Bergkvist med någon Opel Adam-bil i SM-finalen Rally Uppsala. Emil har jobbat stenhårt på att få ihop en start med en R2-variant av en Adam men tvingas nu ge upp tanken. Nu är det inte bilbrist utan pengabrist som är skälet till den uteblivna Opel-starten.
Det är med stor smärta vi tar det här beslutet, för vi hade verkligen velat visa den svenska rallypubliken vad Opel Adam R2 är kapabel till, menar Emil besviket.
Men nu är det som det är och vi börjar jobba på plan B i stället, vad det blir är inte helt spikat ännu.

*
När Eslövs Mk körde sin RS-tävling i våras blev det knas med startordningen, man följde enligt Tävlingsinbjudan inte den av Södra BF beslutade. Dock rättade man till felet i ett PM innan start. Tyvärr blev det samma knas igen till RS-finalen, ”Kanonen” den 19 oktober men den här gången var man snabbare att rätta till felet. Tonny Jönsson i tävlingsledningen skriver: Hej Tommy
Tänka sig, det smög in sig ett fel även i Kanonen-inbjudan när det gäller startordningen (B C A). Jag har pratat med Lars Gren om detta så när han lottar blir det enligt följande:
Ungdomar
C B A D4
C B A D3
C B A D2
C B A D1
Sparar det bästa till sist. Eller!!!
Med vänlig hälsning
Tonny
Eslövs MK”.
Alltid kul när man följer parollen ”gör om, gör rätt”, det blir en ”likes” på detta Tonny/Eslövs MK!

*
Ingen har väl missat min åsikt att det behövs fler tjejer i motorsporten och därför blir jag lite nedstämd när jag noterar det klena intresset för tjejernas eget ”SM”, Tjej-RM. Skam att säga, men jag har inte ens lyckats hitta poängställningen för mästerskapet. I helgen som gick kördes en deltävling i samband med Rönne MK:s Rejmesvängen och där Ydres Golfåkerska Lina Jonasson vann. BloggLinaEn lite turlig seger kan jag nog tycka att döma av bilden på den stegrande Golfen. Tvåa var Lina Björklund, Rättvik, dalkullan var endast 1,6 sekunder bak namnen från Ydre. Trea slutade Lena Sandelius, Göteborgs MF välkänd för oss här nere med flera starter i Lille Mats Rallysprint med sin röda 940. Lena var väldigt nära toppduon, 1,9 bak vinnande Jonasson. Fyra eller sist, kom Linda Sjölin, Flen med sin Opel.

*
Kommande helg är det lite lugnare på motorfronten, i min värld är det Rallycross-VM i Italien som är hetast och kanske allra varmast är EKS RX-teamet. I den tionde VM-rundan i Franciacorta får EKS ordinarie förareBloggPONTUS Pontus Tidemand sällskap av wild card-föraren Edward Sandström, som kör sitt tredje lopp för säsongen. Banan är helt ny för RX, vilket innebär att alla har samma grundförutsättningar, så det gäller lära sig och anpassa sig snabbt.
Jag ser verkligen framemot Franciacorta och det beror inte bara på den underbara italienska maten som vår kock Jonas kommer att servera, säger Pontus Tidemand med ett skratt.
Efter tre finaler i rad och mitt bästa resultat hittills när jag blev fyra nu senast i Tyskland, är målet för Italien pallen och att gå för seger.
Edward Sandström verkar inte nöja sig med en pallplats, han vill högre.
Mitt mål är att vinna även om jag vet att det är en svår uppgift. Bra starter och full attack genom alla heat och finaler.
– Jag vet att jag har farten och att jag kan klara av det!

*
Med STCC nerpackat fokuserar Richard Göransson även han på Rallycross VM och byter sin Superlite-Fiesta mot en Supercar-variant för Olsbergsteamet. VM-premiären kittlar.
Det här ska bli fruktansvärt kul, säger Richard
En rejäl utmaning och jag kommer att ställas mot världens bästa rallycrossförare. Det blir väldigt viktigt att hålla fokus och självklart kommer det att bli tufft men framför allt kommer det bli riktigt kul!
Teamets två ordinarie förare Renis Nitiss och Andreas Bakkerud ligger trea och fyra totalt i mästerskapet. Richard vill hålla ner sina förväntningar men sticker inte under stol med att han ett ambitiöst mål i det 40 bilar stora startfältet.
Mitt mål är att avancera vidare till semifinal, det vill säga vara bland de 12 bästa efter de fyra kvalomgångarna. I konkurrens med 40 förare och världseliten i rallycross är det ett stentufft mål.

*
Med STCC 2014 i historieboken är det dags att blicka framåt och första nyheten blev att Anderstorp Raceway återkommer i serien till nästa år, den 29-30 maj är datumet.
Anderstorp Raceway är en del av svensk motorsporthistoria och det känns oerhört bra att vi nu är tillbaka för första gången sedan 2007 och att vi gör det med en lokal näringslivspartner i Affärsracet, säger STCC:s VD Jonas Lundin.
Det gör att vi förankrar tävlingen i regionen och att de affärsintressen som är engagerade i STCC får ett utbyte med det lokala näringslivet.
Affärsracet som arrangeras av Gislaved näringsliv AB vartannat år lockar cirka 6 000 besökare och 300 utställare. Det är en av Sveriges största mötesplatser för innovation och entreprenörskap i industritäta Business Gnosjöregionen.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *