Loeb åtta i ”is-premiären”, Joki lite rallyfilosof och Bossing K. Opel-rullare…

BloggLoebDet blev ingen ” walk in the park” för WRC/WTCC-esset Sebastien Loeb när han gjorde debut i Andros Throphy i franska Val de Thoréns. En för Loeb blygsam åttonde plats blev resultatet med den specialbyggda Cittran. BloggMazdaVann gjorde Jean-Philipe Dayraut i en Mazda 3 före Franck Lagorce med Dacia och trea välkände Olivier Panis som körde en häftig Toyota Auris. Rallycrossåkaren Toomas Heikkinen, den andre föraren i Mazda France, hade även han problem på den tuffa isbanan och slutade sexa.

*
Såg i dag på Facebook att kämpen Harry Joki har drabbats av ett litet filosofiskt sinnelag så här dagar före jul. Efter alla år i rallysvängen har Harry börjat fundera på vad det är som gör att vissa förare verkar klara det mesta medan andra mer kan klassas som ”strulpellar”. Han skriver på FB,” Det finns en del rallyförare som reder ut det mesta, exempelvis Sebastian Loeb mm. Sedan finns det förare som krånglar till det helt i onödan. Vad är skillnaden mellan dessa två typer av förare?
Tänk efter och försök komma fram till hur du själv borde tänka när du hamnar i en krissituation.
Jag kommer att skriva en bok i detta ämne under 2015 som kommer att rikta sig mot rallyförare/kartläsare i första hand, men som även kan användas inom andra sporter.
Min grundtanke är att du som aktiv ska kunna få en egen teoretisk kunskap i hur du själv fungerar i krissituationer och hur du bör göra för att hantera och lösa upp kriser som dyker upp.
Jag brukar själv tänka att ”livet är för kort för att göra alla misstag själv”. Därav kan det vara klokt att lära sig av andras misstag. Hoppas arbetet med boken kan ta fart under Jul-helgerna, men jag har redan samlat på mig en hel del tankar i ämnet.”.
Vet inte var i filosofin South Swedish Rally 1987 passar in men där hade Harry verkligen otur. Redan på sträcka ett visade han var skåpet skulle stå och delade bästa sträcktid med slutlige segraren Torbjörn Edling i 4WD-Mazdan. Efter detta var Harry med den lilla 1600-Peugeoten aldrig sämre än fyra på någon sträcka och ledde klassen överlägset. Prutade dock aldrig på gasen för att köra på säkerhet och på näst sista sträckan brast en kulbult med en rejäl flygtur för Harry med kartläsare Kenneth Jönsson. Nu gav sig inte den f.d fältflygaren utan fick upp ”russinet” på vägen igen Bytte kulbult på servicen efter och linkade mot slutmålet i Kristianstad. BloggJokiStrax utanför flygplatsen i Everöd stötte jag på Harry och mekanikerna då han tvingats stanna för att motorn gick varm om jag inte minns fel. Även detta löstes och Harry slutade nia i klassen av tolv som kom i mål och 61:a totalt. När kulbulten lämnade så innebar detta att Anders Lundin kunde vinna före Staffan Trädgårds, båda i Peugeot. Trea slutade Opelproffset Per Svan (vill knappt skriva det) men då i en Golf GTI.

*
Till och med ända ner till Italien och Prealpi Master Show hittar de finska rallyfansen. Den här gången för att heja på föråkaren Mikko Hirvonen och Juha Kannkunen som kör tävlingen. BloggMikkoPå SS3 viftar man här fram Mikko i Subarun.

*
Hade ju lite löst spånande i går om en Dacia Rally Cup och en som haft samma tankar är Tim Olofsson som skriver, ” Har pratat med Karin Karlsson som är media ansvarig på Renault Nordic, finns inget som helst intresse därifrån med ngt som har med rally att göra. De var fullt nöjda med att Mattias Andersson som körde en Dacia med helstöd från dom, samt att de hade FR 1.6 och Clio Cup i STCC. Jättekul att vara Renault-entusiast när man får sådant svar från generalagenten!”.
Inte svårt att förstå Tims besvikelse och jag vet inte om Karin tänker riktigt rätt här? Med alla ägg i samma korg och enbart satsa på racing känns det för en rallyentusiast som lite feltänk. Hur man än vrider och vänder på det så exponeras en racingbil för en begränsad publik, den som tar sig till racingbanan. I rally körs bilarna bland vanlig trafik mellan sträckorna och får därmed en helt annan exponering. Inte bara redan frälsta ser bilarna utan även ”Svensson” får del av budskapet antingen han vill eller ej. Tänk på detta Karin!

*
Om det blev en fartfylld Opel på bild i går blir det en lite ovanligare Opel-bild idag, en Opel som åkt av vägen tillhör som bekant inte till vanligheterna. BloggBossingDet är Linköpings snabbe Bossing Karlsson som råkade rulla sin Kadett GT/E i ett Östgötarally med SM-status. Året har jag glömt, bör ha varit i mitten av åttiotalet. Citerar det gamla ordstävet, ” synd på så rara ärtor”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *