Loeb är som Mats Jonsson i Rally-SM och BMW utan reservhjul, inte bra!

Fick lite mothugg när jag bara ”unnade” Sebastien Loeb ett VM-silver som omväxling till de sju senaste gulden. Missförstå mig rätt, Loeb är utan tvekan den allra bästa föraren men visst hade det varit kul med lite nya namn i VM-toppen.
Loeb är ju vad Mats Jonsson är i Rally-SM, bäst när det gäller och jag missunnar verkligen inte Mats sitt ”hundraelfte” SM-guld eller vad det nu var i ordningen. Detta betyder ju inte utan att jag gärna sett Robin Friberg i en WRC-Focus eller någon annan påläggskalv i SM-toppen vinna Trimmat 4WD år 2012…
Nu går vi in i det stora mörkret, bara finalen till helgen i Sydsvenska Rallycupen återstår här nere på rallyfronten. Förr, kördes det RS-tävlingar långt in i november och på rallysidan var det alltid Hyllinges knallhårda och supertuffa Knutstorpsvängen i början av november som satte punkt för rallyåret. Nästan alltid i regn och dimma till och med med frost och snö på sträckorna. Detta var rally på ”riktigt”!
Nu har vi cirka fem månader utan tävlingar här nere i söder, känns detta tomt och trist? Lite tröst kan du få om du går in på You Tube och skriver in Patrik Flodin och East Sweden Rally alt. KMK-Trofén. Eller ännu bättre Kenny Bräck och Midnattsolsrallyt. Kolla körningen, spårvalet och lyssna samtidigt till iskalle co-drivern Emil Axelssons noter. Stor underhållning och de som försökte misskreditera Bräck och Emil efter segern, till er säger jag bara ”släng er i väggen”!
Ett litet vardagsdrama blev jag delaktig i går när det var dags att lämna tillbaka släpet efter avslutad Kanon. Utanför macken stod en svart nyare och fullastad BMW kombi parkerad. Vid bilen stod ett par i femtioårsåldern och såg uppgivna ut. När jag höll på att koppla loss släpet kom killen gående fram till mig och undrade om det var jag som hade däckverkstaden. Nekade till detta men undrade varför han frågade.
– Har kört punktering på min BMW, svarade han.
Tyst tänkte jag för mig själv, ” fin bil har du men byta ett hjul klarar du inte själv”. Men jag sa inget utan undrade bara, jaha och vad är problemet?
– Jo detta är en sådan här dj-la modern bil med punkteringssäkra däck. Alltså inget reservhjul, ingen domkraft och inget fälgkors…
Då förbarmade jag mig över olycksfågeln. Ringde ”Däcka-Stefan”, förklarade problemet samtidigt som den tilltufsade BMW-fantasten förklarade att sonen var på väg från hemmet i Malmö med vinterdäcken. Att något nytt ”punkteringssäkert” däck skulle finnas på lagerhyllan hade han insett och därför fick det bli vinterdäck ( självklart med dubb) för vidare färd mot Malmö.
Tog inte många minuter förrän kavalleriet anlände i form av en nytvättad grön Volvo 142 DL -73:a och däcken skiftades på BMW:n.
En mycket tacksam ägare betalade vad han blev skyldig och uppmanade samtidigt Stefan att bjuda mig på en kopp kaffe vid tillfälle som tack för hjälpen. Den koppen kommer att smaka gott med vetskapen att man räddat en kompis i nöd…

4 svar på “Loeb är som Mats Jonsson i Rally-SM och BMW utan reservhjul, inte bra!

  1. Visst var det bättre förr. Knutstorpssvängen minns man ju med skräckblandad förtjusning. En sträcka på Ring Knutstorp på natten med grusdäck, det var grejor det! Transporttiden var snålt satt om jag minns rätt så något däcksbyte var det inte tal om.

  2. Håller med B.Å. och med tanke på att gamla ”Litokurvan fanns med också, så blev det ännu galnare. Men de gånger jag åkte där låg alltid ”Ringen först, men efter några grussträckor hade man så nått fram till flyget i Ljungbyhed och då var det dags för nya asfalt prövningar.
    Och skrattade gott när jag läste vad bl.a. våra skånska SM-förare tyckte om att köra i mörker. Dimman, som jag kommer ihåg det, var alltid värst i Laholm, var det ”Laxleken”?, I varje fall efter TV-svängen. Smedsvängen i Örkelljunga kunde också vara dimmg iöverkant, med tejpade extraljus eller hättorna avskurna. Såjavisst! Visst var det………
    Skoda-Nilsson

    1. Hej båda.
      Bara att konstatera, det var bättre förr, till och med vädret var sämre.  Goodrich Mudsnow var det som jag alltid använde när det var dags för Knutstorpsvängen. Grova och näst intill punkteringssäkra var de idealiska på en grupp1 V4:a. I storlek 5.20-15 rullade de lätt och fint, med lite tur kom man upp i 120 km/t om bara rakorna var långa tillräckligt, vilket nästan aldrig var fallet på Söderåsen. Svårt att se på Bengts bild vad som fanns på Saaben, ka ndet ha varit Goodrich eller snabbare och mer lättrullade Grus-SP?
      Ha det
      Tommy

  3. Vad det gäller ”wrc” klassen i SM så tycker jag att den skall skrotas!
    Skulle bli bra mycket intressantare om Mats Jonsson o de andra gubbarna åkte i SM med otrimmat 4WD istället, tror då inte ens att Mats jämnhet, rutin o fart räcker till för ännu ett SM-guld!

    //Billy Johansson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *