Loeb åkte av på grekisk PET, Latvala vill ha samma line up 2023, Kvick i mål som ERC-nia, rally i Zlin extrem tufft, trist debutkrasch för ”2xVictor”, ut med Rally1 -i n med Rally2 i WRC, ”Smiling-Tom” längtar efter rally på hemmaplan, DK-regel puttade bot Oddshammar, TV-Svängen säkrad mer bekymmersamt i ESR!
Inga träd växer som bekant till himlen och i går var det Sebastien Loeb/Isabelle Galmiches tur att uppleva detta. Under förberedande test inför WRC-tävlingen i Grekland fick deras Ford Puma Rally1 problem med bromsarna och då bar det sig inte bättre än att den flerfaldiga världsmästaren hamnade utanför vägen.
Ingen större dramatik och det har även rapporterats att Esapekka Lappi i förra veckan åkte av när Toyota hade sin ”PET”. På en bild från detta såg Yarisen tämligen hel ut men så klart är det svårt att avgöra frågan från en suddig bild…
*
Mer Toyota och till DirtFish har Jari-Matti Latvala avslöjat att han vill köra med exakt samma line-up även 2023. Då med Kalle Rovanperä och Elfyn Evans för full säsong medan Sebastien Ogier och Esapakka Lappi delar en tredje bil. I sidoteamet Toyota Next Generation kör Takamoto Katsuta precis som i år.
Ett litet frågetecken finns dock och det är kring Ogiers medverkan, källor nära fransmannen hävdar att han inte vill köra lika mycket WRC som i år, kanske bara en eller två favorittävlingar där då Monte Carlo känns given.
– För mig skulle det vara idealiskt att fortsätta med samma uppställning till nästa år, förklarar Latvala.
*
I efterdyningarna av ERC Barum Czech Rally Zlin hann jag inte med målgången för danskan Jeannete Kvick Andersson som läste noterna åt tysken Norman Reuter. Det blev en nionde plats i RC4-klassen med en Peugeot Rally4 och med detta var ”Kvicken” nöjd.
–Wow, det var ett av de svåraste rallyna jag upplevt med tufft väder och svåra däckval!
Klassen vanns av fransmannen Laurent Pellier/Marine Pelarmourgues som med sin Opel Corsa även säkrade EM-segern totalt när bara finalen i Spanien återstår. Ett bra lyft för 27-åringen som ifjol säkrade segern i premiäråret för ADAC Opel eRally Cup. Fyra segrar av fem möjliga i ERC talar för att det inte är slump att EM-guldet hamnade i Pelliers händer.
*
Att det klassiska rallyt i Tjeckien blev ett av de allra svåraste i ERC på många år är uppenbart när en fjärdedel av startfältet tvingades bryta (26 ekipage). Dessutom var det tråkigt nog ofta efter ”accident” och den delen brukar normalt röra sig om en handfull startande. Ingen överraskning att det blev så här och de som tidigare kört i landet vet hur svårt detta rally är och med tio segrar kan onekligen helgens vinnare Jan Kopecky kalla sig ”Kung av Zlin”.
På sociala medier har det varit mycket kommentarer kring alla tunga avåkningar där Skoda-åkarna Efren Llarena och Alberto Battisotli råkade allra värst ut. Under söndagen befann sig alla fyra, alltså även kartläsarna Sara Fernandez och Simone Scattolin på sjukhuset där man hälsade till sina fans att det inte var några större problem för dom. Att alla hade en makalöst tur som klarade sig utan större skador än vad som blev fallet måste beskrivas som ett mirakel, inte ofta man ser att motorer slits bort.
Just SS11 där Battistoli bröt och rallytrean,Simon Wagner var ytterst när att röna samma öde, blev besvärlig när det började regna häftigt. Besvärligt var det även på SS3 ”Drzokova” där Tom Kristensson åkte av och enligt uppgift fick fick man tillkalla ambulans tre gånger förutom att sträckan även stoppade en gång utan att det behövdes ambulans.
*
Om vi glömmer alla tråkigheter där då så klart det i mina ögon mest tråkiga, var att Victor Hansen/Victor Johansson fanns med bland de 26 som aldrig kom i mål på rallyt.
Extra trist då 22-åringen från Hörby i princip klarat sig helt utan krascher hela vägen som 16-åring i Ungdomsrally fram till nu. Med runt 100 rallystarter är det ofrånkomligt att det inte alltid går väl. Nu är det bara att hoppas att kraschen inte sätter sig i huvudet utan att så fort Fiestan är riktad, att ”2xVictor” är tillbaka mot nya framgångar. Av alla kommentarer på FB är det helt klart att ni har både folket och mitt stöd i detta!
*
Åter till att glömma tråkigheterna och efter att ha följt rallyt via Sportkanalen är jag nu ännu mer övertygad om att Rally1-bilarna med största möjliga snabbhet placeras på museum.
För vem kan efter att ha följt rallyt säga att där inte är action tillräckligt med Rally2/R5-bilar utan för det ska bli sevärt måste det till häftigare bilar? Den som vidhåller detta ”borde nog gå till Specsavers”! Om man räknar bort suveränen Jan Kopecky så fanns där totalt 24 andra Rally2-bilar anmälda och av dessa vågar jag nog säga att minst häften en bra dag kunnat vara med och slåss i toppen. Jämför med WRC där det med samma scenario rör sig om mindre än fem förare (egentligen är det bara två i år) och vilket är mest spännande, tio förare som slåss om segern eller tre? Att en Rally2-bil inte upplevs lika snabb som en Rally1-bil är så klart fakta men har du inte de sistnämnda att jämföra med framför ögonen då kan man inte helt ärligt påstå att Jan Kopecky eller PG Andersson kommer puttrande när de är igång med sin bilar. Jag upplever det åtminstone inte så…
*
Direkt från Zlin med mellanlandning i Polen hos Kowax 2BRally för genomgång av Hyundai i2 R5 ”SR 035M” inför kommande helgs SM-final, ”Västrallyt” i Trollhättan inväntar nu ”Smiling-Tom” årets andra SM-start..
En bil som fick en olycklig start 2019 i polska Rajd Swidnicki i händerna på Zbigniew Gabrys. Efter avåkning blev det ny kostym direkt och sedan har det blivit 42 starter utan större missöde för ”Chassi #69A”.
– Det skall verkligen bli kul att köra en tävling i Sverige igen och här är det grus som gäller. Senast var det South Swedish Rally i maj, en tävling som vi dessutom lyckades vinna, menar Tom som i Trollhättan troligen inte kan vänta sig samma massiva publiktryck som i Zlin.
På lördag kommer totalt 87 bilar att redan klockan åtta på morgonen ge sig iväg från Slättbergshallen och då väntar drygt åtta mil specialsträckor uppdelat i tre etapper med totalt tio sträckor kring Trollhättan, Älvängen och Vara. I ”tyngsta” klassen, Internationella 4 WD, är det fortfarande öppet men Årjängs-föraren PG Andersson/Anders Fredriksson behöver bara ta två poäng för att säkra guldet. Men där finns en hake och det är att GNM-Fiestan absolut måste i mål, kanske inte helt enkelt?
– Jag har tävlat några gånger i Trollhättan, men aldrig tagit mig i mål, konstaterar PG.
Bakom jagar Jonas Åkesson/Martin Holmdahl som i helgen vann i Karlskrona därefter Jari Liiten/Johan Stigh. Som en ”dark horse” måste man se hemmahoppet Jerker Axelsson/Mattias Andersson som numera kör Polo i sin comeback.
Svårt motstånd kan det även bli från senaste vinnaren Mattias Adielsson/Maja Bengtsson. I Nationella 4WD är guldet redan klart genom Michael Wikström/Lennart Nilsson, Boden. Mest intressant i klassen blir det ändå att f.d ”fabriksföraren” Kenneth Bäcklund, Vara gör comeback med en Mitsubishi EVO9. I ”nian” sätter Kenneth Lars-Erik Kronberg. I SM:s största klass, Nationella 2 WD är redan Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo, klar för SM guld och Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors, nästan klar för silver. 44 förare kommer att starta i klassen och här hålls Hörby-tummarna för Pontus och Peter Berglund som skrällde med en tredje plats senast i Fagersta. I tråkigt nog som vanligt, tunna Internationella 2WD finns bara sex anmälda och där Albin Nordh/Christoffer Bäck redan säkrat sitt guld. På plats i rallyt finns även ”skåningarna” Lukas Hägg och Daniel Borgqvist med Fiesta R2. I lika tunna Standard behöver hemmaföraren Johan Holm ta en pallplats för att säkra guldet. För att förhindra detta krävs stordåd av klassens två A-förare Älmhults Stefan Håkansson/Markus Forsell och Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg, SMK Hörby. Kul VIP-bil i rallyt då bereste Robert Blomberg bland annat sätter skridskovärldsmästaren Nils van der Poel i högerstolen på de tre inledande sträckorna.
*
Tack vare att danskarna har en både lustig och klart annorlunda regel i sina ”RS-tävlingar” missade Lunds Håkan och Pamela Oddshammar pallen i söndagens Yokohmamesterskabet Vest i Kolding. Efter de tre första heaten ledde Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen med sin nya Hyundai Rally2 men efter kontakt med en trottoarkant i finalheatet fick paret parkera och bli åskådare. Istället blev det Skoda-seger genom Michael Sørensen/Erik Kristensen med nytände Suzuki-föraren Anders Lysen/Mette Felthaus 15 sekunder bakom.
Familjen Oddshammar förberedde sig då för pristutdelning som trea med Fiesta R5:an. Men tji fick dom för i Danmark är regeln om man bryter mer än lite annorlunda, istället för maxtid på provet som gäller här, så på andra sidan Öresund är det sämsta tid plus 30 sekunder. Med detta kunde en förvånad Kragh avbryta hemfärden och istället kliva upp på prispallen som trea med 12 sekunders marginal till Oddshmmar och 55,8 upp till första platsen. En andra blågula bil kördes av klubbkamraten Skawomir Bronk/Sandra Bergelv och för BMW-duon blev det en fjärde plats i Klass YM2. I samma klass blev det även Lundensiskt som sexa genom Arne och Jacob Oddshammar.
*
När detta skrivs är det nästan exat två dagar kvar av anmälningstiden för SMK Hörbys TV-Svängen. En tävling som ingår i såväl Klassiska Rallycupen som Sydsvenska Rallycupen och Rally-DM för Södra och Småland. Gränsen för det minimala som krävs för att rallyt ska köras den 10 september, är nu passerad med dussinet ekipage och står på 82 anmälda. Enkelt att konstatera att Södras SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner där förresten Schönström finns med bland de 82 med sin Volvo 940,
gjort en korrekt analys av hur många rallyåkare där finns i distriktet. Mellan tummen och pekfingret menades att det finns runt 60-70 aktiva rallyåkare och i tävlingen är för närvarande 58 anmälda från Södra BF. Hoppas att detta lugnar dom som reagerade hos mig, som menade att detta var lögn och att det var minst dubbelt så många som körde rally i Skåne och Blekinge, bara att inse fakta istället för att drömma. Värre ser det ut för SmålandsBF och deras DM då bara totalt 16 smålänningar anmält intresse för att komma till Hörby om två veckor. Lika dåligt är intresset från KRC-håll med bara 14 klassiker anmälda vilket ska ses i förhållande till helgens ”Finspångsrundan” där över 60 ekipage är anmälda. En förklaring kan vara att KRC lagt tre deltävlingar i cupen i september, Finspång på lördag, sedan TV-Svängen och så Uppsala den 24 september. När så merparten av klassikerna kommer från Mellansverige behöver man inte vara hjärnforskare för att förstå att det är Skåne-resan som går bort.
*
Samma dag körs även finalen för MAS-Rallycup som faktiskt har lie större anledning att bekymra sig än tävlingsledningen för TV-Svängen. Till East Sweden Rally finns faktiskt idag bara 34 anmälda och precis som för TV-Svängen stänger anmälan på onsdag klockan 18.00. Det som säkerligen bekymrar är att detta är nästan exakt hälften av vad Östgötaklubbarna enligt inbjudan kräver för att rallyt ska köras. Nu spetsas saken till av att MAS Rallycup även har sin stora prisutdelning med ett prisbord på 100 000 kronor i samband med finalen. Tävlingen har ett kompakt upplägg med en totallängd på 139km varav hela 47km är specialsträckor med frivillig rek på förmiddagen och så start klockan 12.00.
– Det kommer bli en riktigt bra tävling med bra och fina vägar, som verkligen är utslagsgivande, säger tävlingsledare Magnus Karlberg som fortsatt lever på hoppet.
– Vi hoppas på att det ska bli ett bra tillskott i anmälningslistan efter helgen, för vem vill inte vara med och slåss om de främsta platserna i denna tävling!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com