Brynildsen ersätter Bulacia i Grekland, ”Änglavakt EVO2” i helgens ERC, Victor H. berättar om kraschen, olika inför Västrallyt och reflektioner kring ”Standard” i Rally-SM!

I dag börjar jag med en glad norsk nyhet nämligen att Eyvind Brynildsen tar Marco Bulacias plats hos Toksport Škoda i WRC Acropolis Rally Greece. Bolivianen gjorde en tung krasch sin uppvärmning för Ypres, Rally van Staden. I kraschen ådrog sig Bulacia diverse som man då trodde, lättare skador och elfte platsen veckan efter i Ypres kom till under svåra smärtor. Vid noggrannare kontroll visade det sig att han skadat två ryggkotor så allvarligt att läkarna nu förbjudit honom rallykörning i två månader. Med detta är troligen även start i Repco Rally New Zealand omöjlig för Bulacia. Nu blir det Andreas Mikkelsens kompis som ska hjälpa honom till ännu en titel i WRC2, för övrigt andra gången som Brynildsen ersätter Bulacia. Även i Arctic Rally Finland 2021 körde han Bulacias bil då han fick problem med visum till Finland.

Foto: WRC-com

För övrig Brynildsen senaste start i WRC och vad gäller Grekland körde han här 2011 med Cato Menkerud i en Skoda Super 2000. Efter att första ha brutit för avåkning blev det omsart och en slutlig sjunde plats i Klass 2.

Först och främst önskar jag Marco all lycka med tillfrisknandet, hälsar 34-årige Brynildsen. ”

-Jag är väldigt ödmjuk och stolt över att ha fått den här chansen och måste ge ett stort tack till Škoda och Toksport för att de tror på mig. 

Någon längre betänketid behövdes inte förklarar han.

De frågade om jag vill köra och jag sa såklart ja,  rally är trotsat det bästa man kan göra med kläder på!

Nu kan ändå inte Brynildsen som kommer att använda Bulacias vanlige kartläsare spanjoren Vallejo Diego kunna  göra så värst mycket i guldjakten, det allra mesta ligger i händerna på Mikkelsen själv. I princip måste han vinna för att kunna hålla polacken Kajetan Kajetanowicz bakom sig i tabellen viltet inte blir lätt när ”Kajto” har två tävlingar mindre och bara 24 poäng skiljer de båda åt. Nu avstår han även Grekland men med totalt 39 startande i WRC2 blir det ändå en tuff uppgift för de båda norrmännen. Toksport WRT2 satsar hårt i Grekland med förutom Mikkelsen /Brynildsen i teamets färger, även Nikolay Gryazin och Emil Lindholm som ska försöka täcka upp bakifrån i det som troligen blir Mikkelsens sista start i WRC2 2022.

*

Över till ERC Barum Czech Rally Zlin där nu Sara Fernandez fått lämna sjukhuset och åka hem till Spanien efter den tunga kraschen i lördags. Hennes chaufför Efren Llarena väntas inom kort kunna göra samma sak men därefter väntar operation på hemmaplan. Spännande att se om de båda är så pass friska till finalen i Spanien att man köra tävlingen? Om inte, ett stort bakslag då det var här de riktiga hyllningarna för EM-guldet skulle ske.

*

Om de båda EM-vinnarna hade änglavakt så var det ”Änglavakt EVO2” för tjecken Miklos Csomós/Attila Nagy på sträcka sex.

Foto. okänd

Här åkte paret av vägen med den Skoda R5 som Miklos kört många tävlingar med men som numera behöver en ”make over”. I hög fart bredsidade man rätt in ett träd som i princip trängde hela vägen in till mitten av bilen, precis framför fötterna på kartläsaren.

Foto. okänd

Mirakulöst kunde han precis som föraren kliva ur bilen utan skador… 

*

Mer i samma trista ämne kommer från SMK Hörbys Victor Hansen som med egna ord berättar vd som hände på sträcka nio i rallyt. ”Tävlingen gick verkligen inte vår väg. Vi började okej på stadssträckan inne i Zlin, vilket var en helt galen upplevelse med otroligt mycket folk. På lördagsmorgon gick en drivaxel av på första sträckan och det var bara att kasta in handduken för dagen. Teamet gjorde ett bra jobb med att göra ordning bilen inför söndagen. Första sträckan på söndagen var helt okej, väldigt svår med väldigt hala partier.

Foto: Victor Hansen Motorsport

På sträckan efter händer det som absolut inte fick hända. Sträckan började på torr väg men ungefär en tredjedel in öste regnet ner. Vi kommer över ett krön och när jag nuddar bromspedalen så blir det bara tyst i bilen, jag släpper bromsen och bilen hoppar igång men det kvittar för det varken styrde eller bromsade. Jag får upp bilen på tvären så vi åker som på is baklänges ner i ett dike och rullar runt och in i ett träd på något konstigt sätt innan vi till slut landar på hjulen. Jag och Victor mår bra, lite ömma men bra. Det är det viktigaste. 

Nu får vi hem och kolla över bilen och se hur vi gör för resten av säsongen. Det enda vi vet säkert är att vattenplaning är läskigt. Stort tack för all omtanke. Det värmer. Jag och Victor krigar på, var så säkra.”

Att 2xVictor fått stort och varmt stöd hjälper säkert inför resten av karriären. Keep up the good work hälsar jag!

*

 SM-finalen ”Västrallyt” på lördag kan två av våra allra mest rutinerade förare ta sig an på två sätt. För PG Andersson/Anders Fredriksson med den skånska Rally2-Fiestan från GNM blir det en svår balansgång då man bara behöver två poäng till för att säkra ännu ett SM-guld.

Foto: Tommy Svensson

Men att köra på säkerhet är som alla i branschen vet, en mycket vansklig taktik.

Vi får se på första sträckan hur fort de andra tänker köra. Det enda som inte får hända för vår del, är att vi kör sönder, slår PG fast och lägger till.

Jag kommer ju inte att fisköra iallafall, men samtidigt är det viktigaste i helgen att säkra guldet!

De som kan äventyra SM-guldet i 4WD är Jonas Åkesson, Karlskrona och Jari Liiten, Sandviken.

För redan klara SM-segrarna Patrik Flodin och Göran Bergsten blir det mer avslappad körning även om detta inte är riktigt ”Ilsbo-Expressens” likör i den röda Volvo 940:an.

Foto: Tommy Svensson

– Självklart kör vi för att nypa även den här segern, säger Patrik som vunnit alla de fyra tidigare SM-rallyna.

Det kommer bli ett avslappnat rally utan press för vår del. Vi kommer köra bara för att det är kul och försöka bjuda på lite sladd i skogen. Men självklart kör vi för att nypa även den här segern! 

*
Ingen som hänger med i de olika SM-serierna kan väl ha missat det klena intresset för klass ”Standard” vilket jag vet inte bara gjort promotorn SRM besviken, utan även mig. Ett snitt på tio bilar vardera i de tre SM-serierna, egentligen är det ju bara en då två av någon konstig anledning kör om RM, men ändå i samband med Rally-SM.  En liten fingervisning om intresset före införandet trodde jag man kunde finna i hur populär det inofficiella SM:et, ”VOC Mekonomen Rallys  SverigeSerien” varit genom åren men så blev det inte alls. Gissar att SverigeSeriens snitt under alla åren legat på runt 60-70 bilar/år. När så för några år sedan SBF kidnappade Carleric Johanssons livsverk VOC och säger jag utan att skämmas, stommen i svenskt rally och utmanade med nya GruppF trodde jag faktiskt att detta snabbt skulle ersätta VOC- tävlande med Volvo 240/70/940. Så blev det inte alls och inte ens när man öppnade upp för andra bilar än Volvo, har Grupp F lyft så som förbundet trodde/önskade. Det är också här som problemet finns enligt min mening, det är för få Grupp F-åkare som anser sig ha tid/lust/ork/engagemang/ekonomi att åka en hel SM-serie som i fasta kostnader är lika stor oavsett om du åker Standard eller Internationella 4WD.

Foto: Tommy Svensson

Ingen jag lovar mer än mig, skulle vilja utan att Standard var SM:s största klass men verkligheten visar tråkig nog något helt annat. En företrädare för Standard tyckte att jag var alltför negativ till klassen och menade att jag borde skriva mer positivt för att få fler startande framöver. Denne skriver. ”Tycker  faktiskt att du går för långt med hur du skriver om Standard klassen gång efter annan, att man ska ta bort den. Tycker du att förarna i Standardförare skulle på något sätt vara sämre än de som kör dyrare bilar.? Tvärtom vill jag nog påstå till 90 %.  Hur ska ungdomar och andra som inte har ekonomi att köpa en trimmad bil kunna köra på en högre nivå om man inte har en SM  klass för dessa?Det vore bättre att pusha och vara lite positiv så att ännu fler vill satsa även på att köra SM..

Foto: Tommy Svensson

I standard finns idag väldigt många bilmodeller med modernt ursprung som man kan bygga på, till skillnad från VOC där man snart knapp ens kan hitta en grill. Att köra Standard 2 år och sedan döpa om det till RM året efter är ju ganska korkat. Vad vill du säga till alla ungdomar som står för framtiden, om dom inte ska få köra SM med sina standardbilar. Vad tycker du dom ska köra? Rally 4? Dom är ju ännu färre i sin klass… 

Trimmat kanske, vilket innebär att bilen mest står i garaget och att man inte har råd o köra. Resonerar man som du då riskerar man att återväxten absolut stannar upp. Här gäller det att istället marknadsföra och få fler förare som inser att man inte har råd att köra något annat och på detta sätt ändå kunna köra om SM medaljer. Vi har väl olika åsikter men jag tycker att det är jäkligt tråkigt mot dom här superduktiga ungdomarna att dom hela tiden ska läsa negativa inlägg. Att få fler som sporras och vill ta resekostnaden, ja då bygger vi för framtiden. Jag vet faktiskt inte hur dom här ungdomarna ska kunna köra, men du har kanske svaret?”.

Kortade lite i åsikten men vidare nämndes att att man behöver stabilitet från både SBF och SM-promotorn och inte som i år, plötsligt förvandla ett SM till RM. Även  lägre startavgifter lyfts fram och så avslutas inlägget med de kloka orden där jag instämmer till hundra procent.

-Tror det går att höja statusen och intresset, när folk inser att det är roligare att köra rally än skruva rallybil!

Egentligen finns inget jag behöver bemöta då jag delar alla uppfattningarna och få är lika Standard-vänlig som jag, glöm inte utan att jag under hela mitt aktiva rallyliv alltid kört de då aktuella standardklasserna.Foto: Okänd

Först Grupp 1-Saab, sedan Standard B-Saab, Appendix K Opel Kadett 1000 och så VOC 240, inte en trimmad bil så långt ögat når. Tror att SRM behöver ta ett rejält omtag om Standard inför 2023 och att även släppa in VOC ser jag som det absolut enklaste sätt att fylla på startfälten. Inser samtidigt att här är troligen dörrarna låsta med dubbla slag, så den vägen lär inte vara framkomlig.

En annan mer dramatisk väg vore att låta Standard köra gratis i SM och dessutom starta allra först. Tror inte att till exempel PG Andersson skulle protestera om där var ett drygt dussin standardbilar som sopade vägen ren från lösgrus innan han gav sig iväg. Några spår att tala om blir det inte heller efter en GruppF-Golf och att vägslitaget med en sådan är minmalt vet nog alla. Därmed skulle ett gäng Standar-åkare som körde ”gratis” varken äventyra sträckor, ekonomin eller mediatrycket mot de ”fränare  klasserna”. I vinstskålen skulle däremot kunna ligga startfält på över hundra bilar och ett mer allmänt större intresse för SM. En annan tanke som dök upp när det som FIA vill se som ingång i sporten ”Internationella 2WD” visar samma usla deltagarsiffror som Standard. Det är också här som Junior-SM-åkare skulle ta för sig var tanken. I år har totalt sex förare tagit poäng i klassen, alltså mindre än Standard medan det i ”Nationella J-SM” är något bättre med sju poängplockare. Varför inte prova det drastiska att låta Standard ensamt hantera Junior-SM!

Nu väntar jag bara på att mailkorgen ska börja brinna…   

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *