Ljusare läge för Rally Sweden, ännu ingen Loeb anmäld till Monte, Bulacia den som utvecklats mest i WRC, Ingram klar för sju WRC2-tävlingar, junior efterlyses, Classic Race Aarhus lägger ner och Lasse Stefanz guldambassadörer vilket firades…

I dag kom positiva besked för Rally Sweden 2022 efter att man nått en uppgörelse med Rans Sameby vilket öppnar upp för sträckor i deras betesmarker för renarna. Att det har varit en intensiv arbetsperiod för rallyledningen är uppenbart och nu verkar också jobbet gett lite lön för mödan. Däremot känns det fortfarande som där finns en del lösa tåtar för med sex sträckor om än de körs dubbelt, blir det inget inget VM-rally. Kanske har jag missat att det redan före dagens besked var klart med ungefär lika många sträckor och dagens sex är de sista pusselbitarna i banläggningen?

Foto: Tommy Svensson

Har kunnat läsa mig till att det nu återstår tre tillstånd till Länsstyrelsen, bland annat från militären för sträckorna närmast Umeå. Västerbotten Kuriren skriver, ” Sedan skall alla handlingarna ut på remiss till markägare, myndigheter och andra berörda innan länsstyrelsen tar ett beslut.”. Nästan som en tanke, men i veckan är M-Sport Ford i Rovaniemi för att se hur Puma Rally 1 klarar ”arktisk kyla”… 

*

Bara några få dagar återstår innan anmälan stänger till Rallye Monte Carlo och fram till dess är inga namn offentliga. Ändå finns det vägar för att få lite koll och via en sådan har det framkommit att varken Sebastien Loeb eller Adrien Fourmax är anmälda. M-Sport Ford ska bara ha anmält två bilar och då är detta så klart för Craig Breen/Paul Nagle och Gus Greensmith och kan man hoppas, Jonas Andersson. När DirtFish pressade Richard Millener blev han nästan som musslan. 

Vi är väl medvetna om deadline för anmälningar, men tro mig, det finns många fler deadlines på gång här på M-Sport just nu…

Foto: prodrive

I helgen är Loeb i England för finalen av Extreme E, Jurrasic X Prix där han kör Prodrives bil och ska i par med Cristina Gutiérrez försöka jaga ikapp ledande Johan Kristoffersson/Molly Taylor, 16 poäng skiljer. Efter detta julfirande med familjen innan Dakarrally drar igång direkt på nya året. Källor nära både Loeb och Cumbria menar att små detaljer ännu återstår att diskutera…

*

Fyran i WRC2, Marco Bulacia Wilkinson har utsetts till ”WRC’s Most Improved Driver of 2021”. Ett bra val då Toksports 21-årige bolivian inte brutit en enda tävling under året och fick en andra plats i Grekland som bästa placering.

*

2019 körde britten Chris Ingram hem EM-titeln men efter detta gick tyngre både med tävlande, sponsorjakt och inte minst det psykiska välbefinnandet. Öppet gick Ingram ut och berättade hur han mådde och efter detta svängde det över till hans fördel.

Foto: Skoda Motorpsort

I år  körde han i WRC 3 med en Skoda och var futtiga tre poäng från tredje placerade Emil Lindholm.  Idag presenterade Ingram och co-driver Ross Whittock att de skrivit avtal med Toksport om sju tävlingar i WRC2 till nästa år med start i Rallye Monte Carlo. Efter detta väntar Kroatien, Portugal, Sardinien, Grekland, Spanien och som Ingram hoppas men FIA ännu inte bekräftat, premiär för WRC på Nordirland i augusti. 

*

I årets Teammästerskap i Rally-SM slutade småländska (från Växjö) Drive VXO trea och till 2022 siktar man ännu högre. I mästerskapet krävs en junior och i år var detta Isak Arvidsson tillsammans med codriver Victor Svensson som dominerade standardklassen med dubbla SM-guld, men som i år väljer annat.

Foto: Tommy Svensson

Därför letar teamet ersättare och lite jäktar det då anmälan till SM-premiären i Boden stänger på söndag.

– Vi uppskattar Rally-SMs initiativ med ett Teammästerskap där varje deltagande team måste bestå av minst en junior, menar teamchef Hans Bååth.

Ingen enkel uppgift att som junior skapa förutsättningarna för att genomföra en full SM-säsong och det handlar om så mycket mer än att kunna köra bil…

Bååth tycker det är bra att SRM sätter press på teamen att ha med juniorer och nu letar han och hans kartläsare i BMW:n, Andreas Sigfridsson lämplig kandidat för 2022.

För oss är helheten det intressanta, inte nödvändigtvis den häftigaste bilen och de mest avancerade planerna. Rätt inställning väger tungt för oss!

Det som väger tyngst för Hans och Andreas är ”den som vi bedömer kommer att kunna kombinera sportslig styrka med god samarbetsförmåga. Starka team byggs med gemensamma krafter.”.

*

I går meddelades det en tråkig nyhet från Danmark, Classic Race Aarhus överlevdes inte de tre senaste årens motgångar.

Jättestort tack till alla som genom åren har hjälpt till att skapa Norra Europas vackraste racefestival till glädje för tusentals gäster, hälsar Poul Dalsgaard, direktør för Classic Race Aarhus.

Foto: Classic Race Aarhus

I drygt två månader har festivalen varit föremål för rekonstruktion för att undvika konkurs och jobbet har inriktats på att tillföra nytt kapital, men tråkigt nog har detta inte lyckats fullt ut.

Senaste månaden har vi diskuterat med över 30 intressenter men dessvärre inte lyckats komma i mål, förklarar Dalsgaard besviket.

Ett hårt slag även för Aarhus då festivalen lockat runt 40 000 besökare de senast tio åren både från Danmark och utomlands. Dödsstöten var Covid 19-flytten i fjol från maj till september, med avsevärt färre besökare som resultat vilket innebar miljonförlust för festivalen. I ett försök att räta upp ekonomi gjorde årets upplaga till en mer familjeinriktad fest med jättestort nöjesfält och live-musik, förutom själva motorsportdelen. Som dragplåster infann sig både Tom Kristensen och hela motorsporfamiljen Magnussen. Tyvärr kom ”bara” 36 000 besökare på grund av dåligt väder och festivalen tvingades inse att man inte kunde fullfölja sitt årliga löfte, att donera det ekonomiska överskottet till arbetet för barns trafiksäkerhet. I den här tråkiga stunden skickar Dalsgaard ett speciellt tack till de 1200 funktionärerna. 

Jag har inte ord för deras engagemang så ”Tusind, tusind tak” och ni förtjänar verkligen stora applåder. Men en epoke er slut, og vi må glæde os over, at der i 10 år har været en ”Nordeuropas Smukkeste Racefestival” i Aarhus til glæde for rigtigt mange!

*

Sällan har väl en utmärkelse hamnat mer rätt än i dag när Kristianstad Kommun utsåg Lasse Stefanz till ”Årets Guldambassadör 2021”. Vid en högtidlig ceremoni Kulturkvarteret fick landets dansbandskungar ta emot blommor och diplom av kommunalråden Peter Johansson och Pierre Månson, dagen till ära iförda snygga LS-mössor. Efter att i över 50 år ha spridit kultur och Kristianstads namn över hela Norden var det som Gert Fylking brukar utbrista när Svenska Akademin avslöjar namnet på sin Nobelpristagare, äntligen!

Foto: Lasse Ottosson

Du blir aldrig profet i den egen hemstad brukar det heta, något som nu Olle Jönsson och hans ”spelemän” definitivt punkterat. Utmärkelsen bidrog så klart till firande av fans runt om i landet och jag är säker på att det hos ”LS-nästet” Hörby Bil firades med tårta.  Tog ett tag innan LS-ambassadören på firman från Linderöd, Joakim Nilsson lyckades öppna ögonen hos Volvo-profilen Lars Servin. Men när de väl öppnades påstås nu vilket är obekräftat, att han nynnar  i smyg på  ”Huaröd”, ”Det regnar” men även Östersunds EPA-åkares egen favorit, ”Är det kärlek du söker”. Denna har även enligt källor nära fikarummet blivit något av Servins favorit, vilket kan höra ihop med jämtländskt  släktskap…

*   

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *