Grönt ljus för Rally Sweden bara två tillstånd inväntas, Jonas Andersson med full WRC-säsong hos Greensmith och Team Nybe med line up för 2022 med Kruse i R5-Fiesta!

Nästan samtidigt med att jag publicerade gårdagens Motorbloggen släppte Rally Sweden nyheten att det mesta nu var i hamn för tävlingen i Umeå sista helgen i februari, bara tillstånd till två sträckor saknas. Fick så klart påskrivet direkt för att jag hade lite dålig koll som inte nämnde detta, men någonstans måste jag sätta en deadline och det som dyker upp efter denna, får allt vänta till nästkommande dag. Nu är det om inte helgrönt ljus för rallyt, så någonstans mellan gult och grönt menar banchefen Johan Magnusson.

Tillsammans med lokala motorklubbar har vi försökt hitta de bästa rallyvägarna Umeåregionen kan erbjuda. Redan under utredningen för över ett år sedan påbörjades arbetet med att hitta möjliga sträckor och under resans gång fram till idag har väldigt många alternativ hanterats.

Det många inte riktigt förstått är hur tufft det är att flytta ett VM-rally till helt ny obruten mark. I Värmland har det ändå varit lite av ”same precidure as last year” efter nästan 50 års VM-rally och alla, precis alla i regionen visste vad Rally Sweden var för något. Många dörrar behövde knappt ens öppnas utan stod redan på vid gavel när rallyfolket bad om tillstånd för sträckor och annat. Nu däremot var det lite av oskrivet blad för de som jobbat med tillstånden, plus att det alltid uppstår kulturella skillnader när olika organisationer plötsligt ska jobba mot samma mål.   

Vår inställning när vi började arbetet var att hitta ”the Umeå way” i detta projekt, så vårt samarbete med lokala krafter har varit helt avgörande för att komma framåt, bekräftar tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

Rallyt har ganska naturligt haft tidigare använda specialsträckor i Umeå-området som utgång för VM-banan och nu är allt klappat och klart, sånär som på två sträckor. Målet är att en uppdaterad bana/tidsplan ska kunna bli klar så snart som möjligt.Foto: Tommy Svensson

Att vi är försenade och idag inte allt  på plats är absolut inget vi själva önskade. Vårt mål var att ha banan klar  innan sommaren men med tanke på tävlingen storlek och dess påverkan på en rad olika intressenter runt Umeå var det en stor utmaning, berättar en idag något lättad Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB och lägger till.

– Utan allt samarbete och all god vilja hade den här resan varit omöjlig!

Lika lättade är WRC-promotorns Simon Larkin.

Efter att personligen i förra veckan ihop med FIA besökt Umeå för att inspektera sträckor, HQ, servicepark och publikplatserna är vi helt övertygade om rallyts potential för att växa i denna fantastiska nya värdstad.

Svårigheterna med diverse markägare som till och med föranledde bilfientliga Dagens Nyheter att skriva om Rally Sweden (så klart inget positivt, utan allt ljus på de som protesterat mot rallyt) är inget som Larkin eller FIA hänger upp sig på. Tvärtom, härifrån finns full förståelse för att det lätt uppstår problem när ett VM-rally omlokaliserar. 

Ett WRC-evenemang är extremt utmanande tekniskt, logistiskt och administrativt så det kommer alltid att finnas svårigheter – särskilt under det första året. Organisationen bakom Rally Sweden såväl som den politiska ledningen i Umeå har fullt, okvalificerat från både FIA och WRC Promotorn.

Nu blir det en bana med 19 sträckor på totalt drygt 30 mil av den totala längden på lite över 100 mil. Något Färjestad blir det av förklarliga skäl inte utan rallyt startar först på fredagsmorgonen. Dagen innehåller sju sträckor (tre körs två gånger) och avslutas med ”Umeå Sprint” med första start klockan 18.38. Lördagen har fyra  sträckor som alla körs dubbelt och där SS11/15 ”Umeå Live” tv-sänds. Sista dagen körs enbart fyra sträckor och därefter är den historiska förste vinnaren av ”New Rally Sweden” klar att spruta skumpa…

*

Exakt som jag förutspådde/hoppades heter Gus Greensmiths nya co-driver Jonas Andersson. M-Sport Ford har bekräftat att det blir full säsong (13 tävlingar) i nya Puma Rally1 för den 44-årige svensken med 166 WRC-starter bakom sig.

Foto: M-Sport

Faktiskt sjunde fulla WRC-säsongen i ett fabriksteam för Jonas. Säsonger i bilar som körts av senast Ole Christian Veiby och dessförinnan Mads Østberg, Pontus Tidemand och PG Andersson. Greensmith är mycket nöjd med sitt val berättar han för DirtFish och samarbetet som började i Rally Monza, klickade direkt.

-Förvånande för mig hur bra det gick men framför allt på det sätt som han levererade engelska noter, något han inte gjort på väldigt, väldigt länge, berömde Greensmith.

Att det fanns en liten oro för att språket skule ställa till problem sticker han inte under stol med.

Men efter första morgonens tre sträckor flödade allt på och från den tidpunkten var det aldrig några problem.

Inte bara notläsandet fungerade, även kemin mellan häften så gamle britten och Jonas stämde.

Det var lite av grejen ett gott skratt i bilen, men det var också väldigt allvarligt när vi försökte få ut det bästa av samarbetet.

*

I dag avslöjade småländska Team NYBE trefjärdedelar av sin ”line up” för Rally-SM 2022. Saknas gör junioren i teamet som jag utgår från, kör samma Ford Fiesta Rally4 som SMK Hörbys Victor Hansen tog till SM-silver i år. På fredag hoppas teamchef Mathias Bengtsson kunna presentera den lycklige talangen medan han redan idag kunde offentliggöra, Karlskrona AK:s 𝐉𝐨𝐧𝐚𝐬 Å𝐤𝐞𝐬𝐬𝐨𝐧/𝐌𝐚𝐫𝐭𝐢𝐧 𝐇𝐨𝐥𝐦𝐝𝐚𝐡𝐥 – 𝐒𝐤𝐨𝐝𝐚 𝐅𝐚𝐛𝐢𝐚 𝐑𝟓, 𝐂𝐡𝐫𝐢𝐛𝐛𝐞 𝐇𝐚𝐠𝐥𝐮𝐧𝐝/𝐌𝐢𝐤𝐚𝐞𝐥 𝐊𝐣𝐞𝐥𝐥𝐠𝐫𝐞𝐧 – 𝐒𝐤𝐨𝐝𝐚 𝐅𝐚𝐛𝐢𝐚 𝐑𝟓, SMK Nyköping  och så knallen 𝐉𝐨𝐧𝐚𝐬 𝐊𝐫𝐮𝐬𝐞/𝐍𝐞𝐥𝐥𝐢𝐞 𝐊𝐚𝐫𝐥𝐬𝐬𝐨𝐧 – 𝐅𝐨𝐫𝐝 𝐅𝐢𝐞𝐬𝐭𝐚 𝐑𝟓.

Foto: Team Nybe

 Ända in på mållinjen var Åkesson/Holmdal med i årets guldstrid i R5-Fiestan och nu blir det bilbyte till Skoda R5. 

– Jag är otroligt nöjd med förra säsongen, förklarar Jonas.

Det kändes bra i bilen och när vi hittade mer självförtroende kunde vi utmana mer och mer. Skodan som vi nu byter till passar min körstil väldigt bra, den är lättmanövrerad och det gör att jag vågar mer.

Framförallt  känns bilen kortare framtill vilket ger en annorlunda körstil berättar Jonas. Men målsättningen är inte annorlunda mot i år. 

Vi har satt upp höga mål – det är SM-guld vi satsar på. Det kommer såklart bli ännu hårdare motstånd men det är också det som gör att man höjer sin egen nivå.

Redan i år körde Chribbe Haglund Skoda men kommer att byta co-driver till Micke Kjellgren som tidigare åkt med bland annat Jari Liiten. Haglund var inte lika nöjd med fjolåret som Åkesson och hoppas på ett bättre 2022.

– Jag tycker att jag förbättrades som chaufför, men sett över hela säsongen hade vi för mycket strul…

Att nu även Åkesson sitter i Skoda underlättar menar han.

Med honom i likadan bil kan vi pusha varandra! 

Villl inte säga att detta är Jonas Kruses drömmars mål, men nog ganska nära när han byter ut Grupp H-Corollan mot Åkesson fjolårs Fiesta R5. Inte nog med det, utan in hoppar även Skillingaryds ambitiösa kartläsare Nellie Karlsson.  Jonas har kört fyrhjulsdrivet tidigare i karriären både WRC-bilar men även Subaru och Toyota men nu är det R5 som gäller. 

 Bilen känns lättkörd på de inledande korta testerna vi hunnit med, men det behövs tid att hitta rätt i inställningarna. Åkesson har ju kört grymt fort i den så bäst är väl att behålla hans inställningar, menar klokt nog Kruse.

Att få chansen att köra denna bil är helt magiskt, man får hålla sig i ratten för att inte ramla ur bilen.

Foto: Tommy Svensson

I år åkte Maja Bengtsson med Jonas men till nästa år är det Mattias Adielsson som tar nytta av hennes tjänster, men Jonas fortsätter med tjej i högerstolen. 

Det ska bli riktigt kul att åka ihop med Nellie som har imponerat på mig, passionerad, målinriktad och seriös med sitt kartläsarjobb. Vi kommer skynda långsamt och jobba oss in i den, för oss båda, nya superfräna bilen!

Team Nybe kommer att finans med när SM-säsongen drar igång i Bodens North Rally direkt efter årskiftet. Än är ingen av Nybe-åkarna anmälda och fortsatt bara runt 20 anmälda med fyra dagar kvar innan anmälan stänger…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *