Lindholm vann Arctic, Brynildsen i Sigdal, ”Levin Family” snabbast Torsby, ny rallycup i Västra, i Salzburg avslöjades kostymerna för årets WRC-bilar och Simon från Eslöv i”Future Fia Rally Star”!
Till slut blev det även lite tid för Motorbloggen, mellan dramatiskt bombhot, träningsfotboll, handboll och annat normalt förekommande på en tidning. Börjar med att summera från helgens rallyn i Finland, Norge och så klart även på hemmaplan med MK Rattens ”Finnskogsvalsen”.
Mest ljus på Arctic Lapland Rally trots att stora delar av detta vinteräventyr kördes i mörker och där tävlingen inte avgjordes förrän på allra sista sträckan. Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen tog kommandot från början och såg ut att gå mot en komfortabel seger trots att man krockade med en ren på sträcka tre och tappade runt 20 sekunder. Skodakollegan Teemu Asunmaa hade däremot helt andra tankar och jagade inte bara ikapp utan även förbi och inför sista sträckan skilde 0,1 sekund till Asunmaas fördel. Här tog det roliga slut för honom och istället för att segerjubla fick han och kartläsaren skotta snö i 12 minuter vilket gav en 16:e plats totalt.
Därmed fortsatte Emil och Reeta på samma spår som i fjol gav duon mästartiteln och med långt över en minut till tvåan, estländaren Egon Kaur Polo R5 talar mycket för att det kan bli ny titel 2022. På tredje plats kom Mikko Heikkilä, 1-50,0 efter vinnaren.
19:e totalt och 16 i Rally2-klassen slutade Lars Stugemo/Kalle Lexe efter väldigt jämn och stabil körning över de tio sträckorna med R5 Skodan. Stabil insats gjorde också den småländska duon Hans Bååth/Andreas Sigfridsson. Nionde plats i klassen SC2 blev resultatet för deras röd/vita BMW M3. Faktiskt samma typ av bil som vann klassen med Mikko Hast bakom ratten. Många var spända på hur pass snabba de uppdaterade Rally3 Fiestorna skulle vara i sammanhanget och de hävdade sig riktigt väl. Bäst gick det för mig okände Roope Korhonen som slutade åtta totalt. Visserligen sju minuter efter Lindholm men om man istället kollar på fyrans tider så skiljer bara tre minuter dit. Länge låg mer kände Lauri Joona i topp men även han tappade tid på sista sträckan och fick nöja sig med andra platsen.
Jari-Matti Latvaals upphaussade start med den gula Toyota Celican tog slut på sträcka sex med tekniskt fel. Istället fick han och Juho Hänninen trösta sig med grillad ”makara” i rallyskogen.
*
Även i Norge var det mästerskapspremiär med ”Sigdalsrally” och där kanske lite otippat Eyvind Brynildsen avgick med seger. I fjol kördes fyra tävlingar varav två med Skoda Rally2 och då med Veronica Gullbaeck Engan som kartläsare.
Till Sigdal kom Eyvind med nygammal kartläsare Roger Eilertsen och med en äldre tidigare KMS-ägd Skoda R5 en kombination som visade sig svårslagen. Att dänga till WRC/WRC2-rutinerade Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen visar att tempot var högt i Skodan om än marginalen bara blev 0,2 sekunder. Surt för Veiby som ledde fram till sträcka sex men fick ge sig på slutet i KMS Polo R5. Norske mästaren Frank Tore Larsen/Morten Erik Abrahamsen tog kommandot på sträcka ett men på sträcka sex var det ”game over” efter en visit i snövallen.
Trea kom Marius Aasen/Marlene Aasen Engan, 52,7 efter och fyra i C3 Rally2 slutade Trond Sveinsvoll/Jørgen Nordhagen. Han och och Anders Grøndal/Marius Fuglerud hade en tuff fajt och där C3:an placerade sig bara 0,6 sekunder före Anders blå Fiesta Rally2. Bäst i 2Wd blev inte alls oväntat Steve Røkland/Raymond Braaten som fortsätter med sin numera välanvända Peugeot R2. Dock inte mer använd utan att Volvo-armadan bakifrån aldrig kom närmare än minuten och då var det Peder Mats Hvambsahl/Lasse Berg som hade mest tryck i sin 940. Tack vare pandemin fanns inte en enda svensk med bland de knappt 90 startande där 25 aldrig nådde slutmålet.
*
Har skrivit det förut, tänk om Limasyskonen Andreas och Therese Levin gjort en SM-satsning med sin udda men trogna Nissan Sunny då hade Grupp H-gänget ”fått hålla i hatten”.
I Finnskogsvalsen tog ”The Levin family” en tung totalseger faktiskt 40 sekunder före bästa 4WD-åkare, hemmaföraren Peter Hedström/Lars Andersson. Mellan dessa kom så ”nya Toyota-föraren” Kristian Johansson med Fredrik Livh vid sidan. Upp till Levin hade KJ 39,8 sekunder vilket ändå bådar gott för Boråsaren i sitt nya liv med Toyota. Näst bäst med 4WD var Katrineholms Ulf Pettersson/Christer Carlsson som fyra totalt medan B-föraren Mathias och Rasmus Gårdman, Norrköping gick in som åtta. Om än Dennis Rådström bestämt sig för time out från rally så gäller detta bara som chaufför. När pappa Arne ville lufta sin Appendix K-Volvo 262 ställde Dennis upp och läste noter vilket gav en sjätte plats totalt och 4:a i 2WD-klassen.
SverigeSerien hade som vanligt förlagt premiären till Värmland och Torsby där det för deras del handlade om två deltävlingar när det kom till poängfördelning. I resultatlistan däremot så blev Trollhättans Kristoffer Karlsson/Albin Timell (bilden) vinnare i A-klassen elva sekunder före värmlänningen Patrik Fredriksson/Per Wiksten. 0,7 sekunder skilde till trean Dennis Persson/Rudmalm, Laxå. Bäst i B var Magnus Lindqvist/Sara Ridde även dom från Laxå, 9,8 före Tim Palmqvist/Rebecca Andersson, Degerfors. Förr var Skåne en stormakt när det kom till VOC-tävlande men den tiden är i stort sett helt förbi. Därför gäller det att flytta fram även de små rödgula glimtarna och vinnaren i C-klassen, Gestrikes Noah Grönkvist med Båstad-boende kartläsaren Lucas Ivarsson Olsson är just ett sådant glädjeämne. Båda har ett förflutet på Svalöfs Motorsportgymnasium på Ring Knutstorp plus att Noah gjort sin praktik hos SM-vinnarna GN Motorsport i Åhuskärr. Den skånska influensen gjorde tydligen gott för Noah som var tre minuter före klasstvåan Tobias Pettersson Nordwall/Peter Nordwall, Kristinehamn.
Då Rådström körde med noter fick han starta i 2WD och därför blev det en annan Volvo-åkare som var bäst i Appendix K, SMK Södermanlands Antti Johannesson/Ola Bengtsson Volvo 240. 21 sekunder efter kom hemmaföraren Anders Rådström/Dan Levin, även dom i 240.
I klassen för bilar md mindre motorer tog Björn ”Nalle” Johansson/Håkan Lindh en jordskredsseger. Duon från MSK Kvarnvingarna i den rödvita Opel Ascona var snudd på sex minuter före tvåan från Trollhättan Tommy Karlsson/Urban Bohlin, Saab 99 EMS. Långväga gäster från Piteå var Kenneth Andersson/Hans Jansson men en resa som lönade sig då det med Saab V4 blev klasseger.
*
Från premiären för Klassiska Rallycupen i Torsby är det inte så långt till nystartade ”Västras Historiska Rallycup”.
– Utgångspunkt är Trollhättan med en radie av 20 mil, berättar cupens Janne Asp.
– Fem deltävlingar är klara och anmälningsavgiften till cupen är bestämd till 200 kronor.
Nu vill man skynda på så att intresserade anmäler sig och på cupen hemsida ”västrashistoriskrallycup.se” finns info om cupen och dess genomförande.
– Vill ni vara med och åka så anmäl er nu, vädjar Janne.
*
I går kväll presenterades det slutgiltiga utseende på WRC-teamens bilar för 2022 vid en ceremoni på Salzburg Flygplats. WRC-promotorn Jona Siebel var inte speciellt blygsam när han inledde med att utse 2022 som ”ett landmärke i mästerskapet”.
– I kväll ser vi hur framtiden för WRC ser ut och jag applåderar tillverkarnas beslutsamhet och hårda jobb som gett de här fantastiska Rally1-bilarna för en ny era av WRC!
Direkt på sociala medier började en intensiv storm i kommentarsfälten om vilken av de tre som var snyggast, Toyota Yaris, Hyundai i20 eller Ford Puma. Enbart de riktigt skarpögda ser skillnaden på Yaris och i20 medan Puman skiljer sig mer märkbart mot fjolråets Fiesta. Speciellt de violetta inslagen på bilen fångar ögat och det är också den som verkar fått flest gilla av rallyfansen inför kommande helgs premiär Rallye Monte Carlo.
Så klart ett speciellt år med en svensk förare, Oliver Solberg för full säsong hos Hyundai Motorsport. Likaså att Jonas Andersson ska läsa noterna åt Gus Greensmith i den nya Puma Rally1. Vad gäller Oliver så är där en svensk flagga framför namnet på sidorutan bak men han vill ändå även lite lyfta fram det norska blod som finns i ådrorna. På sina förarskor har han därför en svensk flagga på vänster och norsk på den högra skon…
*
Nu går ”FIA Rally Star” in i slutskedet och sista helgen i den här månaden ska det avgöras vilka som antas till ett träningsprogram där slutmålet är en styrning i WRC. En tuff final är att vänta på rallycrossbanan Estering belägen i norra Tyskland. Totalt 82 talanger, 67 killar och 15 tjejer från hela Europa har sållats fram bland de 1440 som anmält sig till ”talangjakten”. På Estering blir det förutom digitalt-tävlande även tävling med Cross Car-bilar enligt ett utslagssystem. I helgen var Eslövs duktige asfaltförare Simon Andersson som en av de lyckliga, i Arvika för att känna på en Cross Car inför finalen. En test som arrangerades av SBF på en sjöis vid Arvika och där Jimmie Östbergs bil fick agera testfordon
. För Simons del så rapporterar pappa Mats att testen fick bra.
– Han tyckte det gick bättre och bättre under dagen vilket gällde hela gänget som alla gjorde stora framsteg under dagen. Höga varvtal, härliga uppställ och halvljummen grillkorv så stämningen var på topp.
Däremot blev Opel-Mats lite betänksam inför sonens framtid avslöjar han.
– Lite oroande att Simon tyckte det var kul med bakhjulsdrift, men men….
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.