Lima sticker ut annars tunt med anmälda, 16:e stänger WRC anmälan, Cais byter från Ford till Skoda, skånskt och värmländskt prisregn på FIA:s prisutdelning i Bologna och luciakortege i Hörby på måndag.

Vet inte om det stämmer men en lite oro gnager ändå hos mig inför rallysäsongen på hemmaplan 2023. Får en känsla av att många nu drar höga växlar på analtet anmälda till Rally Lima (idag 96 tävlande anmälda) och tror/hoppas att detta blir ribban för sporten när nu pandemin ändå känns som lite historia. Men faktum är att i de tävlingar som ligger före SM-premiären den 4 februari, är det ingen direkt rusning. Först ut efter nyår är ”Tierpsrundan” om en knapp månad och som lockar med ”Supercupen” men som ändå så här långt har futtiga 13 anmälda. Helgen efter kör Jämtlands MK MAS Rallycup/Klassiska Rallycupen där det är knappt 30 anmälda, merparten är dessutom klassiker. Ännu tunnare i MK Rattens ”Finnskogsvalsen” som är premiär för VOC Mekonomen Rally och ”SverigeSerien” med så här långt bara sex anmälda. Sista dag att anmäla är visserligen inte förrän den 8 januari, men ändå… 

*

Den 16 december stänger Automobile Club de Monaco anmälan till WRC-premiären Rallye Monte Carlo och då måste teamen ha gjort sin line up för 2023 klar. Toyota är redan färdig med Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta och Sebastien Ogier. Hos Hyundai är det Thierry Neuville, Esapekka Lappi, Craig Breen och Dani Sordo som får förtroendet. Ensam i Puma Rally1 för M-Sport Ford är än så länge Ott Tänak och ännu har inte Mr Wilson yppat något om hur förhandlingarna går med Gus Greensmith och de båda franska oslipade talangerna Adrien Fourmaux och Pierre-Louis Loubet. Att Sebastien Loeb blir kvar är tämligen säkert men för honom väntar max en handfull tävlingar då mångsysslaren har så mycket annat på sitt program. Någon plats för överraskningar tror jag inte på, utan de här namnen lär bli de som i någon form kör WRC till nästa år. En liten överraskning kom ändå när Hyundai berättade att Sordo utökar sitt tävlande från fem till sju-åtta tävlingar och inleder i Monte. De tävlingar som inte spanjoren kör ersätter Craig Breen, alltså blir det max fem tävlingar för irländaren under 2023. Skulle varit kul att ha varit en fluga på väggen när han och Wilson diskuterade framtiden. Trots allt ett stort steg att att bryta ett kontakt med full säsong hos Wilson mot knappt en halv hos Hyundai. Något drastiskt måste ha hänt som gjorde att Breen ändå tog steget…

*

Spännande blir det däremot i WRC2 där inte mycket avslöjats om nästa säsong. I dag kom dock besked att snabbe tjecken Erik Cais byter från Ford Fiesta Rally2 till nya Skoda Fabia RS. Det är lite svårt att ta ta in, men faktum är att Cais är i princip ende toppförare som kört Ford i WRC2/ERC, förutom så klart då M-Sports egen Jari Huttunen. Nu är dock den sagan slut och så klart ville gärna Skoda Motorsport se en landsman i Skoda. Nu väntar sju tävlingar i WRC2 och fem i ERC på Cais och senaste versionen nav Skoda Rally2.

Fotot: Orsak

Jag tror att nya Skodan blir nyckeln till framgång, konstaterar Cais som för övrig fick stryk av Tom Kristensson i säsongsavslutningen Lausitz Rallye. Tom slutade tvåa medan 23-åringen rullade in som sexa, fyra minuter efter SMK Hörby-föraren.

Foto: Eurosol

Många längtar efter att få sätta sig i Skodas nya vinnarbil och så här långt meddelar Skoda Motorsport, har åtta bilar levererats. Först i kön stod Toksport som är intimt förknippat med Mlada Boleslav och som därför fick de fyra första bilarna. Efter dom stod så Orsak Rallysport som är de som ska sköta Cais bil och ungerska Eurosol RT (bilden) där österrikaren Simon Wagner är en del. Ryktet gör även gällande att Finska Printsport även de har nya Skoda på gång.

*

I går var det galakväll i Bologna när FIA hade sin spektakulära Prize Giving Cermony inför över tusen gäster.

Foto: FIA

Spektakulärt 2.0 blev det när det var Kalle Rovanperäs tur att ta emot VM-bucklan i rally och hans Toyota Yaris Rally1 kördes in i lokalen till applåder.

Fett, riktigt fett, konstaterade Tom Kristensson som tidigare på dagen i hop med Andreas Johansson fick pris för seger i Scandinavian Rally Trophy.

Foto: FIA

Jag förstod piken då han kvällen före på SMK Hörbys prisutdelning fick motsvarande pris som ”Årets Förare”. Så jag svarade tillbaka. Det är bara att erkänna, men det är riktigt svårt att plocka in en Hyundai på Folkets Hus…

Foto: FIA

Att SMK Hörby detta år intar en särställning bland landets motorklubbar med framgångar ”world wide” kan låta lite skrytigt men faktum är att det är just så. Men vad säger man då om Kristianstad Karting Klubb som dominerade VM-pallen i Le Mans där Victor Gustafsson blev världsmästare medan fjolårets mästare Noah Milell slutade tvåa.

Foto: FIA

Måste vara unikt att en och samma klubb tar både guld och silver i ett VM, så mössan av och ett fyrfaldigt hurra för gänget ute i Åsum. På plats i salen fanns även eldsjälen Jörgen Andersson som jag även tror hade svårt att hålla känslorna i styr när ”hans pågar” äntrade scen…

Foto: FIA

Ståtliga pokaler blev det även välförtjänt för Johan och Tommy Kristoffersson för seger i World RX, både förare och team.

Foto: FIA

*

Tredje advent är av hävd en bloggfri dag och därför pushar jag redan idag för måndagens stora begivenhet i Hörby, ”Luciakortegen”. Med samling klockan 17.00 för att sedan rulla runt på Hörbys gator från klockan 18.00 samlas flera hundra fordon, alltifrån mopeder till veteranbilar för att under åskådarnas jubel sprida ljus och värme. Arrangemanget sker genom Classic MC Moped Club – Blaurög – Wilners Autodepå – samt Hörby  Kommun. Efter kortegen underhåller Red Hot & Blue på Parktorget och allt är grattis. 

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *