Latvalas ersättare avslöajs om en vecka, när jag åkte med ”trädgårdsmästaren” och Silver-VOC:en kry igen!
Vem som ersätter Jari-Mati Latvala i nästa runda i WRC, Rally Argentina är utan tvekan den allra hetaste frågan i rallyvärlden just nu. Konstaterar att M-sport bossen Malcolm Wilson ännu inte släppt namnet på vem som får agera ”reserv-Latvala”.
– Måndag nästa vecka beslutar vi vem som blir teamkamrat med Petter Solberg, meddelar Wilson och fortsätter.
– Det finns flera kandidater, men man ska väldigt ha klart för sig att det är svårt att ersätta en förare som Latvala!
Nu är detta mest ett spel för galleriet, kan med nästan hundra procent säkerhet säga att Mr Wilson redan idag har helt klart för sig vem som ska köra vid sidan av Solberg. Lika säker är jag på att den föraren heter Mads Östberg!
För stackars Latvala är det nu rehabilitering som gäller och enligt Wilson ska han vara startklar till Rally Grekland i slutet av maj. Tydligen var det ett riktigt otäckt fall han gjorde vid skidåkningen och nu har nyckelbenet fått fixeras med hjälp av sju metallskruvar. Enligt teamläkaren är Latvala redan igång med att lätt träning för att vara i toppform till Grekland. Vad drar vi för slutsatser av detta, jo skit i skidorna allt för farligt…
Det har varit väldigt tyst om Latvalas landsman Toni Gardemeister som ifjol körde hela IRC-serien och tog poäng i nio deltävlingar. Målet i år var seger, men när huvudsponsorn till Skodan hoppade av gick det grus i maskineriet och det blev heltyst om stackars Toni. Läser nu att han istället satsar på ”off-road” tävlingar och närmast är det en tävling i Ryssland som får besök av Toni.
Skönt att han åtminstone inte lagt hjälmen på hyllan då han tillhör en av mina stora favoriter, detta efter en oförglömlig åktur nere på Falsterbo skjutfält i slutet av nittiotalet. Toni fanns på plats tillsammans med Tomas ”Gullabo” Jansson för att testa en liten Peugeot, minns inte riktig modellen men tror det var en 106 Maxi. Hur som helst så gick den som bara f-n och när ”snälle” Gert Blomquist erbjöd mig en åktur med Toni kunde jag bara inte tappa ansiktet och fega ur. När vi så lågflög fram över det platta hedliknande landskapet i den minimala skokartongen förbannade jag beslutet. Självklart hade Toni inga problem och allt avlöpte väl men än en gång kunde jag konstatera, co-driver i en rallybil det är inget för mig!
För skams skull får jag väl även skriva om Formel 1 och kvalet inför Kinas Grand Prix. Efter 110 försök står Nico Rosberg för första gången i pole position med sin Mercedes. Vid sidan av sig har han en förare som har betydligt mer rutin på detta, Michael Schumacher. Två Mercor längst fram, när hände detta senast?
För Vettel går det tungt, bara elva medan min ”F1-favorit” (man blir detta med automatik i.o.m man även kört eller kör rally) Kimi Räikkönen startar som fyra. En som hade klydd var Lewis Hamilton. Kvaltiden räckte till andra startrutan men när man så fick byta växellåda på den ”röe tjårren” flyttades han ner fem placeringar…
Detta gör att jag lätt kan glida över till min egen lördag där jag (eller mer korrekt chefsingenjör Ekelöf) bytt samma komponent på ”Silver-VOC:en”. Fast vi knusslade inte som Hamiltons mekar gjorde. Nej, här var det pang på röbetan och bort med bakaxel, kardan och växellåda. Allt hamnade på skroten efter ”generalraset” i Simrishamn för två veckor sedan. Visst är det märkligt, här har man i alla tider hört hur enkelt och billigt det är med VOC, inget går sönder. Möjligtvis någon synkring eller drev i lådan, men det är snabbt fixat. Men när en annan stackars dj-el börjar med VOC då sker med en gång ett riktigt trendbrott. Plötslig är det inga enstaka drev, nej här skrotas hela drivlinan med en enda smäll. Samtidigt står där gamla rutinerade VOC:are, de skakar på huvudet och konstaterar.
– Har aldrig hört talas om att man lyckats med detta, du måste vara snällare mot grejorna!
Snällare, funderar istället på om det är möjligt inom reglerna förstås, att smuggla in lite Opelgrejor i Silver-VOC:en…
1950 var senast Mercedes var etta o tvåa i ett kval.
Och sista gången en Merca stod i pole var 1955 med Fangio.
Kennet
Hej.
Då får man väl säga att det var hög tid!
MVH
Tommy
Och Skomakaren fick bryta 🙁
Jag kan lugna dig med att även jag gjort samma ras på min Voc….
Hej.
Då är vi alltså två…
MVH
Tommy
Go, Tommy, det finns gott om gamla lådor:Och vi vägrar att läsa ”Bladet” om inte chefen ger dej påökt, så fler lådor kan införskaffas!!!!
Hej.
Vidarbefordrar detta direkt till chefen!
MVH
Tommy