Latvala WRC-snabbast inför Rally d´Italia Sardegna, PG går ut som fyra, tufft för svenskhoppet på Le Mans och slut på Grupp E-debatten!

Nu är Jari-Matti Latvala  (bildenBloggPolo) verkligen på hugget och satte snabbaste tid på ”shake down” inför WRC Rally Sardinia. Som belöning för detta fick han välja startpostition allra först och valde då att gå ut som sista bil av de tretton i WRC-flocken. Med seger i Grekland, snabbast på ”QS” och kraftigt förbättrat självförtroende borde Latvala vara solklar favorit i tipset. Men, sällan slår blixten ner två gånger på samma ställe och därför tror jag inte att motsatsen till Alexander Lukas (turkillen i Kalle Anka) vinner även den här helgen. Jag hoppas,men tror tyvärr, att det blir som med blixten…
Näst snabbast var ryssen Evgeny Novikov i M-Sport Fiestan, 0,690 sekunder efter Polon. Att det en gång kommer en första rysk WRC-seger är jag helt övertygad om, men när är frågan? Inte i helgen iallafall, tror att de luriga italienska grusvägarna blir för tuffa för Evgeni…
Latvalas teamkompis och VM-ledaren Sebastien Ogier körde in som trea med Hirvonen knappt tvåhundradelar efter. Andreas Mikkelsen visar fortfarande viss respekt gentemot Ogier och Latvala, var drygt tre sekunder efter.
PG Andersson hade uppenbarligen lite inkörningsproblem i AT-Rallyteams WRC-Fiesta. Hela sex sekunder efter Latvala skvallrar åtminstone i mina ögon om detta. PG hade faktiskt bara tre förare efter sig när man kört färdigt och jag tror inte att vi ska skruva upp förväntningarna allt för högt inför ”premiären”. Topp-fem för PG och Emil borde då omedelbart rendera i ”Bragdguldet”, mer realistiskt är nog en placering kring sjua-åtta. Hoppas jag har fel, det har jag haft förut…
Startordningen midsommaraftons morgon blir så här:
1.Khalid Al Qassimi (Ar)
2.Michal Kosciuszko (P)
3.Elfyn Evans (GB)
4.P-G Andersson
5.Martin Prokop (P)
6.Andreas Mikkelsen (N)
7.Dani Sordo (E)
8.Mads Østberg (N)
9.Thierry Neuville (B)
10.Mikko Hirvonen (Fin)
11.Sebastien Ogier (F)
12.Evgeny Novikov (Rus)
13.Jari-Matti Latvala
Mitt tips blir så här…
1. Sebastien Ogier Polo
2. Mads Östberg Ford
3. Miko Hirvonen Citroén
4. Evgeni Novikov Ford
5. Andreas Mikkelsen Polo

*
Noterar att Elfyn Evans finns med i startlistan som ersättare till al Attiyah medan Henning Solberg verkar att saknas. Då fick vi alltså svar på vem av de två Fordåkarna som blev förvånad…

*
Inte nog med att Jost Capito beslutat att stoppa utvecklingen av WRC-Polon då den redan nu är allt för överlägsen. Nu går man dessutom tillbaka till att använda samma typ av handbroms som i början av säsongen. Enligt uppgift ska den nya hydrauliska varit en ” big bugbear” för VW-ingenjörerna och därför blir det nu samma ”krycka” som från början.

*
250px-Niclas_Jönsson_Le_Mans_drivers_parade_2011_crop24-timmars på Le Mans är sällan någon större svenskfest och samma sak i år. Enda svenskförare anmäld till helgen är 46 år fyllda Bankerydsföraren Niclas Jönsson (bilden). Jönsson är anmäld för samma team som han körde för i fjol, Krohn Racing i klassen GTE Am (säger mig absolut ingenting). Då blev man totaltrea i klassen och 25:a ”overall” med den gröna Ferrari 458 Italian.
I år ser det dock mörkare ut sedan teamchef/ägaren Tracy Krohn redan på träningen med full kanon försökte backa genom en däcktrave med ett bastant järnräcke bakom. Inget snack, räcket vann den fajten på poäng och frågan är om det går att göra bil av skrotet innan starten klockan 16.00 på lördag. Om inte, är svenskintresset i årets tävling tråkigt nog slut innan det började!

*
Ämnar nu avsluta ”debatten” om det speciellt angående Volvo 940, krångliga Grupp E-reglementet. VOC-teknikern Björn Kallin, i mina ögon är en som verkar ha klart för sig och kommenterade igår det hela. Björn skriver bland annat: Så här ligger det till enligt Björn: ” 3,15-3,30 slutväxel är 240 med m45. 3,91 är 940 automat med 130hk, 4,10 är 940 automat och115hk motor.
3,54 manuell med 130 hk d.v.s B230 FB är den du ska ha.
 3,73 sitter på 940 med 115 HK motorn dvs B230F.
Javisst finns det hybrider då en viss sak tagit slut i lagret, men väldigt ovanligt…

Homologeringen kan man ”krasst” säga i Gr E är bara för att få dra in bromsrör o ta bort inredningen…”.
I de Tekniska Reglerna för Grupp E hos SBF kan man läsa följande: ”Det är du som tävlande som i alla delar ska kunna bevisa att bilen överensstämmer med gällande reglemente och tillverkarens/generalagentens typintyg enligt Vägverkets modellkod. Även om du inte själv byggt bilen är du som tävlande ALLTID skyldig att ta reda på vad som gäller.”.
Här kan man även läsa om Transmission, ” Det är inte tillåtet att ta växellåda eller bakaxel från någon motsvarande bilmodell för att få en lämpligare utväxling.”.
Som sagt, med detta sätter jag punkt för debatten från min sida såvida inget nytt framkommer.
Nu tar Motorbloggen midsommaruppehåll fram till tisdag då hörs vi igen.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *