Latvala tror på hybrid även efter 2024, I Lima jobbas det hårt inför SM-premiären, Tierpsrundan flyttar och min önskelista inför 2023!
Som jag skrev igår så är FIA nöjd med hur nya hybridtekniken fungerat i WRC och därför tror många att dagens reglemente förlängs även efter 2024. Än har dock inga beslut fattats även om Jari-Matti Latvala, Toyota och många andra menar att beslut bör komma snart. Ju längre ett sådant drar ut på tiden, desto mindre sannolikt är det att någon ny biltillverkare skulle vara intresserad av att ansluta sig. När parterna träffades kom man inte närmare beslut vilket Latvala beklagar och säger till rallit.fi.
– Personligen tror eller åtminstone misstänker jag, att hybridtekniken kommer att utökas med ytterligare några år…
Att det finns skepsis hos Toyota visar inte minst VD Akio Toyoda som tydligt förklarat att märket inte kommer att följa i många övrigas hjulspår och satsa allt på att utveckla elbilar. Istället ser han många fallgropar och menar att syntetisk bensin och vätgas är betydligt bättre alternativ än det som kommer via vindkraftverken. Latvala tror också på vätgas men det är för tidigt att införa detta i rally.
– Vätgas är väldigt intressant och har mycket kapacitet, men 2025 är fortfarande för tidigt, vätgasen är ingen match problemet är att avstånden som vätgas kan användas i rally än så länge är för korta!
Rallit.fi pressar honom på frågan om rena elbilar i rally och där är Latvala inne på min linje.
– Om du funderar på att gå till skogen för att titta på ett rally och det kommer ett sus eller ett ljud från högtalaren i bilen, så fungerar det bara inte. Det är en annan sak på bana när det är närkontakt men att tänka sig rally som en sport utan ljud är omöjligt, då dör sporten…
*
Finns en del okunskap kring vinterrally bland annat att anmälningsavgifterna borde vara lägre, då kostnaderna för återställning av specialsträckorna är minimala. Så är det säkert också i de flesta fall, men det många missar är alla kostnader som ett vinterrally drar med sig innan första start. Inför SM-premiären i Lima plogas och vältas sträckorna flera timmar per dag för att skapa optimala förutsättningar den 4 februari vilket inte är gratis.
– Just nu ser det ovanligt bra ut för att vara så tidigt på vintern. Men när förare ringer och undrar hur långt utstick de ska ha på dubben, ja då är jag svarslös. Hur det ser ut om fem veckor är omöjligt att veta, säger rutinerade tävlingsledaren Sune Rickardsson.
Lima MS har egen lastbil och lastmaskin som sedan Rickardsson själv kompletterar från sitt eget åkeri. Bland annat byggdes nyligen en ny, bred vält, för att kunna ”trampa” ner blötsnö till fin isbotten. Sune berättar.
– Väderprognosen sa regn i förra veckan, men det tog inget på skogen. Nu får vi se om det kommer något i helgen. Det vore perfekt!
Snödjupet närmar sig halvmetern och uppe på höjderna kom nyligen flera decimeter så att klubbens lastbil inte orkade ploga bort allt, lastmaskinen fick ersätta.
– Vi är ute varje dag och plogar. Var det även på julafton. Ibland blir de bara någon timme, ibland hela dagarna, fortsätter Rickardsson.
Totalt är en handfull personer engagerade med banprepareringen. Myrar trycks till för att skapa parkeringar, broar har vattnas för att bli isiga överfarter. Men även sträckorna får sitt och plogas dagligen.
– Vi måste göra så för att det ska bli fin och hållbar isbotten. Lima MS är kända för att ha bra vintervägar och det ska vi definitivt ha nu när det blir SM!
*
Medan Lima nästan har för mycket vinter är det tvärtom i trakterna kring Tierp som skulle husera premiären för ”Supercupen” den 7 januari. Snön är borta och i nästa vecka väntas visserligen några milmeter snö i området men annars ligger temperaturen kring nollan, vilket gör att beslut tagits att flytta ”Tierpsrundan”. Ny datum är den 25 februari och premiären för Supercupen blir hektisk, först med ”Hälsingerallyt” den 21 januari och så helgen därpå Järbos ”Gestrikekannan”.
*
Kollade runt lite på övriga vinterrallyn och intresset verkar vara för att skoja till det, ”iskallt”. MAS Rallycup och Klassiska Rallycupens första deltävling ”Reaxcerrallyt” den 14 januari har idag strax över 50 anmälda och då återstår bara fyra dagar innan Jämtlands MK stänger anmälan. Är det tunt i Jämtland så är det ”silkestunt” i Värmland och ”Finnskogsvalsen”. MK Ratten kör samma dag som jämtarna men med idag exakt halva antalet anmälda. Även i Lima har lagt sig ett litet istäcke över lusten att anmäla sig och antalet är konstant kring 120 ekipage. Kanske inte så konstigt att intresset för rally på vintern är lågt, när man ser att ett vinterdäck kan kosta upp till 5 700 kr. Till Lima är det tack var sträcklängden på 13,5 mil tillåtet att använda tio däck, detta gör att däckkostnaden kan komma upp till över 50 000 kronor. Sedan tillkommer anmälningsavgift för SM-åkarna på 8 350 kronor inklusive noter och därefter alla övriga kostnader som boende, mat, drivmedel med mera. Att kostnaderna till slut hamnar kring 100 000 kronor/ekipage för SM-fältets ”dyrare klasser” är inget som går att snacka runt…
*
Så här på årets näst sista dag har jag några små önskningar inför 2023. Inleder med att önska alla mina klubbkompisar lycka till och börjar med att Tom Kristensson får ihop full säsong i ERC och då helst med Kowax 2B Rally som numera nästan känns som en del av SMK Hörby.
Men även att Julia Thulin får fortsätta sin WRC-resa med Robert Virves, som vad jag förstår skiftar till WRC2 nästa år. Victor Hansen får möjlighet att fortsätta i ERC Juniors med sin ”nya” Ford Fiesta Rally4. Årets avslut var bara så grymt, att karriärens första riktiga avåkning skulle få så dramatiska följder.
Fortsätter önskelistan med att Klara Andersson fortsätter att visa ”skånskt stål” i World RX/Extreme E och att 2023 blir ett ännu större genombrott för henne. Önskar även att som han själv säger, ”ständige tvåan” Tobias Brink kommer så ”laddad” till STCC att det blir slutseger med Teslan. Vill också se ett riktigt kejsarslag i Asfalt SM mellan Joacim Kristiansson och återfallaren Robin Svensson med sin nya gula ”värsting-Renault”. Är även så storsint att jag bjuder in Eslövsfamiljen Andersson, pappa Mats och sonen Simon till den här uppgörelsen. Hade man sagt till mig för tio år sedan att jag för Hörby-förare, önskade framgångar WRC-ERC-SM hade jag bett vederbörande att vakna upp, men nu är det som bekant så här. Vilket inte betyder att grunden i klubben är alla de som satsar på mer jordnära SSRC/DM och självklart önskar jag samma lycka till för alla dessa 2023.
*
Min nästa önskan är att det blir fler funktionärer, att fler upptäcker att det är mycket roligare och stimulerande att vara en del av verksamheten istället för att bara sitta passiv på läktaren. Läktare som jag snart befarar kan monteras ner, när ”Bäst före-generationen” väljer att mata duvorna i parken istället för att vara vägvakt på hemmaklubbens rally.Foto: SMK Hörby
Önskar även att SBF eller som man envisas att kalla sig, ”Svensk Bilsport” sänker blicken under 2023. Istället för att ha FIA/Paris i fokus så kolla hur läget är i ”Knäckebröhults MK”, lyssna till deras problem och se till att bilsporten på marknivå kan utvecklas. Visioner är säkerligen också bra att ha, men står man som jag och mina kompisar med fötterna djupt förankrade i myllan känns dessa mindre viktiga än, till exempel hur man förenklar/förbilligar rallytävlande.
En innerlig önskan är också att Rally-SM får det lyft som det förtjänar och med tanke på läget i Lima verkar denna önskan åtminstone till en början bli uppfylld. Vill även se se att resten av SM-rallyna passerar ”100-strecket” vilket vore en välförtjänt avskeds present till SRM när man 2024 lämnar över till SBF, förlåt Svensk Bilsport heter det ju…
Önskar också att Oliver Solberg likt en skånsk gås, kan skaka av sig all skit han fått på sig under 2022. Att bara en bråkdel av allt han fått utstå under året sipprat ut, blir allt mer uppenbart och nu hoppas jag att han gör som Kung Carl Gustav, ”nu vänder vi blad”.
I WRC och nu blir jag väl utsatt för offentlig stening, önskar jag att toppstriden står mellan
Esapekka Lappi, Hyundai och Ott Tänak, M-Sport. Att inte ha ”Rallyhelgonet” Kalle Rovanperä som favorit anses av många som suspekt, men jag önskar verkligen att någon av de här två blir världsmästare 2023. Skulle de misslyckas så har jag Elfyn Evans som reserv…
I World RX är mycket oklart men för att rubba Johan Kristoffersson krävs mycket och frågan är vem i VM som har denna? Självklart önskar jag att denne hette Klara Andersson, men kanske ändå att våga drömma lite för mycket!
En sista önskning och här snackar vi verkligen om önskning, den är att en mörkgrön Volvo 940 VOC äntligen kommer ur det ide i Hörby där den vilat sedan före pandemin.Bild: Okänd Chaufför (han vill vara anonym men att det är en mig närstående förstår ni säkert) och bil är i toppform, plånboken likaså allt handlar egentligen om att det bara är viljan som brister. Därmed avrundas 2022 och nu ses vi inte förrän 2023.
Gott Nytt År.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com