Latvala tog sin 300:e WRC-sträckseger i Värmland, nya R5-Peggan är fantastisk, Uppsäll vann och 96 vill åka i Östersund!
Rally Sweden blev ett riktigt ”benchmark” för Jari-Matti Latvala som tog sin 300:e WRC-sträckseger när han var snabbast på Hara1. Därmed är han den förare som vunnit flest sträckor av alla de som nu kör i WRC (det du Tommy!) och är exakt 47 sträckor före tvåan Mikko Hirvonen. På tredje platsen i den här fajten hittar vi världsmästare Sebastien Ogier med ”futtiga” 236 sträckpriser.
Nu är detta dock inget mot Sebastien Loeb som noterats för hela 900 snabbaste sträcktider medan finnen Markku Alén innehar andra platsen med 821 vinster och Carlos Sainz tar brons med 756 sträcksegrar.
*
Har varit mycket snack om att nya R5-Peugeoten skulle vara ”tokförsenad” men som så mycket annat i rallyvärlden, mest skitsnack. Peugeots ”försteförare” irländaren Craig Breen som för övrigt körde WRC-Fiesta i Värmland kan knappt vänta tills det blir premiärtur i Grekland som är nästa stopp för ERC, sista helgen i mars. Senast han körde nya ”Peggan” var på Sardinien och testet verkade fungerat ”hyggligt”.
– En fantastisk bil och hur den utvecklats den senaste tiden är helt enormt, konstaterade Breen belåtet och fortsätter.
– Helt ärligt, Akropolis kan inte starta tidigt nog, jag vill bara komma i bilen och börja vinna rally!
Breen är också mycket tacksam över att Peugeot lät honom testa en WRC-bil i Rally Sweden där han slutade nia, något som han menar hjälpt honom i förberedelserna.
– Rally Sweden hjälpte mig att känna skillnaden mellan olika motorer och hur kraften kommer, en mycket bra erfarenhet…
Återstår bara att se när första R5-208:an landar i Sverige, det lär finnas heta spekulanter?
*
Sladdade in på Ramona Karlssons blogg och noterade att hon gjort samma analys som så många andra, SM-tvåan skriver. ”Det är SÅ fränt med rally. Är inte motorsportsintresset stort i Sverige, så vet inte jag…. Synd bara att det procentuellt inte finns lika många motorsportintresserade journalister i jämförelse med intresset hos gemene man. Bevakningen och rapporteringen från motorsportstävlingar i Sverige brukar vanligtvis vara under all kritik, tycker jag. MEN; därför blev jag riktigt glad över att i år se SVT:s bevakning från Rally Sweden, som jag tycker var helt fantastiskt proffsig och bra. Mer sån’t tack! Exakt vad sporten behöver.”.
Var där någon som hittade något från sponsorn av Rally Sweden, Expressen/Kvällsposten/GT i tidningen dagen efter målgång. Jag lyckades iallafall inte!
*
Ber att få gratulera Historiska Utskottets ordförande Erik Uppsäll till titeln ”Årets Klassiker” med sin snygga rallyversion av Saab 99 Turbo. Det är i tidningen Klassiker som tävlingen avgjorts och där Eriks fina Saab alltså ansågs allra finast.
– Det är jättekul, säger Erik till Klassiker.
– Det har varit ett hårt jobb att göra den till duglig rallybil men det har det varit värt.
Nu är jag kanske lite taskig men hur svårt var det egentligen att vinna? Jag menar tvåa var en Fiat Ritmo, en av bilhistoriens värsta modeller och i det läget framstår ju en Saab som en Guda gåva…
*
I går skrev jag om Östersund Winter Rally och att jag var glad över att jag hade två tummar att hålla, en för Rickie Borgström och den andra för Mattis Olsson. Fick dock mejl från en ”beundrare” som tyckte jag tänkte fel.
– Du glömde tummarna du har mitt i händerna, alltså kan du ha fyra favoriter i Östersund!
Med sådana vänner….
*
Anmälningslistan i samma rally slutade på 96 förare fördelade enligt följande, 11 klassiker, 11 Juniorer, 11 Otrimmat 2WD, 11 Otrimmat 4WD (elva är helt klart siffran som gäller i Jämtland), 31 Trimmat 2Wd och så 21 i Trimmat 4WD.
Fortfarande får jag mejl om flytt av Rally Sweden till riktiga ”vinternästet” Östersund, noterar att för morgondagen är väderprognosen plusgrader och på måndag från minus 2 till plus 1. Lägg ner ”flyttsnacket” säger jag!