Latvala tänker på däcken, Östberg på nerväxlingar, Petter Solberg skriver på Motorbloggen och välkommen tillbaka Tyko!
Säsongen i WRC har som bekant inte alls blivit vad Jari-Matti Latvala och hans fans förväntat sig. En sjätte plats och 77 poäng fram till ledande VW-kollegan Sebastien Ogier kan inte snackas bort. Enda ljusglimten hitintills och detta är segern i Mexico och inför Rally Italia Sardegna känner Latvala att något självklart måste ändras och han tänker då som så många andra, det är däcken som fallerar.
Dock är Latvala ärlig och säger att de punkteringar han dragit på sig till stor del beror på hans egen tuffa körstil. Inför helgens tävling säger han till wrc.com.
– Jag har tidigare fått punkteringar på Sardinien, kanske för att jag ”pushed too close to the limit”.
– I år har jag bestämt att att bättre se efter mina däck så att mitt mål att stå på pallen blir verklighet!
Innerst inne är så klart målet att stoppa Ogier från att ta sin fjärde raka seger på Medelhavs-ön. Här kan Latvala få oväntad hjälp om Ogier och fru Andrea blir förädlar inom kort. En seger har Latvala tidigare i rallyt, 2009 med en M-Sport WRC-Focus.
– Rally Italia är fantastiskt. Det var här jag tog min allra första grusseger, berättar han.
– Ser alltid framemot att komma tillbaka, även om det inte alltid gått så bra för mig där…
Som vanligt är det Ogier som går ut först med Andreas Mikkelsen direkt bakom vilket Latvala hoppas ska sinka teamkompisarna. Detta under första ”loopen”, när man ger sig ut på andra rundan borde vägen vara rensad från lösgrus. Att gå ut som sjätte bil kan vara det trumfkort som Latvala så innerligt väl behöver i jakten på, åtminstone en pallplats framåt hösten…
*
Medan Latvala funderar på däcken har Mads Østberg sina tankar på nerväxlignarna som han inte får till riktigt i M-Sport Fiestan. Nu tror Malcolm Wilson att man hittat problemet som uppstår först när Fiestan inte har riktigt grepp i vägen. Pre-event testen verkar lovande konstatera Mr Wilson till wrc.com som ser positivt på helgen
Mads som nu ligger trea hoppas att Wilson har rätt, bara en enda poäng skiljer mellan Fiestan och Hayden Paddon, Hyundai. Nu är ”reccen” avslutade där man kikat närmare på de erkänt svåra grussträckorna och där de numera pensionsmässiga M-Sports Volvo S60 verkligen fått bekänna färg.
– Vi närmare oss den tuffa delen av säsongen och vi vill alla leverera mer ”speed” i kommande tävlingar, menar Mads som passade på att svalka sig med en glas i hop med norske Ford-kollegan Henning Solberg.
M-Sport och Mads med Ola Fløene vid sin sida som vanligt har jobbat hårt efter Portugal för att komma tillrätta med problemen. En del nya lösningar har testats och nu spirar hoppet hos WRC-trean. Segern i genrepet på hemmaplan med R5-Fiestan i Aurskog-Høland Rally hjälper säkert även detta till att höja temperaturen i #5 Fiestan.
I morgon är det dags för tipset och jag lär behöva lite input från ”shake down” som drar igång klockan 08.00. 3,7 kilometer långa OLMEDO. Blir tufft både för mig att tippa och WRC-gänget att köra…
*
Nästa anhalt för ”2016 FIA World Rallycross Championship presented by Monster Energy – NAF World RX of Norway” är nu till helgen i norska Hell och Lankebanen 10-12 juni. Här startar 44 Supercars varav 18 i Rallycross-VM. Resterande kör andra deltävlingen i FIA European Rallycross Championship (Euro RX). Till detta kommer så 17 Touring Cars och 13 förare i RX Lites som kommer att köra den nordligaste banan i årets kalender.
Inför detta har Petter Solberg valt att genom Motorbloggen ventilera lite tankar inför sin ”hemmatävling”. Hemma och hemma, egentligen har Petter och teamet betydligt närmare till ”next stop” i värmländska Höljes den 2-3 juli.
Så här skriver Petter.
”Solberg vs Ekström
2014 skiljde det 46 poäng. 2015 var avståndet till närmaste rival reducerat till 25 poäng. I år kommer kampen om titeln i rallycross-VM att bli mycket tätare, tack vare duellen Solberg vs Ekström.
Det var stort att vinna VM-guld 2014 efter elva år utan att få stå på toppen av prispallen. Det var också enormt stort att vinna karriärens tredje VM-guld 2015. Men ändå sitter jag här med känslan av att 2016-titeln kommer att stå ändå högre i kurs. Om det blir Ekström, Solberg, Kristoffersson, Loeb eller någon annan som vinner, återstår att se. Men en sak är helt säkert: Kampen om titeln kommer att bli hårdare och tätare än någon gång tidigare.
Mattias Ekström leder VM innan cirkusen nu gör Skandinavisk entré. Han har fem poängs försprång på mig efter fyra tävlingar i VM. Alla andra är minst 30 poäng efter oss i tabellen. Det finns en anledning till det.
Ekström och jag är rivaler, men vi har samtidigt ömsesidig respekt för varandra. Detsamma gäller våra team. Vi har stor respekt för hur de jobbar och tvärtom. Varför? För vi jobbar väldigt lika. Vi kommer maximalt förberedda till säsongen och tävlingarna, har en klar strategi och följer den, respekterar varandra och alla andra både på och utsidan av banan. Vi analyserar situationer både före och efter tävlingarna, utvecklar bilen och utrustningen konstant och blir aldrig riktigt nöjda med det vi har.
Det sista är både en glädje och en förbannelse. Det blir extremt mycket jobb för teamet, men det ger också resultat. Och resultat är vad både Mattias, jag och våra team lever av och för.
Helt ärligt, så älskar jag kampen mellan oss. VM i rallycross är i år ett riktigt getingbo med flera chaufförer som utmanar om titeln. I kampen mot Ekström & Co finns det inte utrymme för misstag, och varje dag måste man leta efter förbättringar av både bil- och föraregenskaper.
En väldigt intressant observation från föregående tävling i Lydden Hill är att: Fem gånger blev banrekordet (4 och 6 varv) krossat på den legendariska banan. De två sista åren har tiderna i kvalificeringsheaten (4 varv) reducerats med 6,7 sekunder, och i finalen (6 varv) med 9 sekunder. Så nej, allt var inte bättre förr…
6 varv:
2014 Bakkerud 4.25,4
2015 Solberg 4.25,0
2016 Ekström 4.16,4
4 varv:
2014 Solberg 2.58,9
2015 Ekström 2.56,1
2016 Solberg 2.52,2
Jag är helt säker på att kampen mellan Ekström och mig kommer att fortsätta på högsta nivå och ända in till slutet av säsongen. Men fortfarande kan andra komma och sticka upp, det har trotts allt bara gått 1/3 del av säsongen.
Avgörandet kommer att bli i Argentina den 27 – 28 november. För även om Mattias har sagt att han måste köra DTM i oktober när tävlingen i Hockenheim kolliderar med rallycross i tyska Estering, så är jag rätt säker på att jag får rätt när jag säger att vi kommer att få se Mattias Ekström i sin vita Audi S1 även på tävlingen i Estering den 15 – 16 oktober.
Petter Solberg World RX Team är inte helt som alla andra team. Jag är otroligt stolt vad vi presterar tillsammans med våra sponsorer och UTAN en enda krona eller stöd från bilmärket vi kör. På 29 VM-tävlingar så långt i rallycross VM (startade 2014) har vi 9 segrar och totalt 21 pallplaceringar.
Kind regards
Petter Solberg”
*
På söndag är det premiär för Eslövs MK:s nya varvlopp Bilmånsson Rallysprint och med glädjande stort startfält, 77 förare är anmälda. Har fått en del frågor om hur seedningen av startfältet gått till, då alla klasser startar lite huller om buller. I reglerna för Södra BF:s RS-DM står att läsa om saken, ”Seedning.
Bör vara seedat i fordonsklasser eller tydligt klassindelat enligt punkt 6 så att omkörningar i görligaste mån undviks. Arrangören bestämmer i vilken ordning fordonsklasserna går ut.”.
Med detta i bakhuvudet känns det lite konstigt menar ”reagerarna”, att första VOC:are eller R1b-bil med Bengt Malmgren, SMK Hörby har startnummer 15 medan sista bil i klassen är Peter Vestlund, Hässleholms MK. Han går ut 26 bilar senare, mellan sig och Bengt finns då allt från VOC, Grupp E till Grupp H-bilar. Vad var det där stod skrivet i DM-reglerna, ”Bör vara seedat i fordonsklasser eller tydligt klassindelat”?
Jag kan bara hålla med de som vänder sig emot systemet, finns det skrivna regler är det åtminstone min bestämda uppfattning att det alltid är bäst att följa dessa. På något vis blir livet lite enklare så…
*
Betydligt roligare i Bilmånsson Rallysprint är att kämpen i den Jinert-blå Volvo 940:an, Hässleholms Tyko Nilsson gör come back efter en tids ”giltig sjukfrånvaro”. Under vinter och våren var Tyko riktigt illa däran och tillbringade åtskilliga veckor på sjukhus. Någon tanke på att då plocka ut 940:an och köra RS fanns definitivt inte hos den färgstarke kranföraren. Nu är han inte bara på bättringsvägen utan så pass frisk att inte ens vilda hästar kan få honom att avstå från att köra i Eslöv. Som vanligt sitter Henrik Svensson vid hans sida och därmed får Erik Andersson och Roland Brorsson äntligen riktigt motstånd i A-klassen. Jag är dessutom helt säker på att jag har alla Södras RS-åkare bakom mig när jag säger, välkommen tillbaka Tyko!