Latvala sist ut av WRC-åkarna på NZ, Kräbbleboda utan diff och en stendöd elbil runt Vättern!
Dramatiken kan man säga började redan när man skulle bestämma startordningen i helgens WRC-tävling Brother Rally New Zealand och det är inte helt oväntat det nyckfulla vintervädret som ställer till det. Precis som jag förväntade mig var Fords Jari-Matti Latvala snabbast på shake down sträckan. Kunde då i kraft av detta välja startposition, valde trettonde och sista plats av de som gjorde upp om startordningen.
En helt annan syn på saken visade Miko Hirvonen, näst snabbast som istället valde att gå ut som första bil och har det andra Fordesset Petter Solberg i hasorna. Medan Latvala hyser stor repsekt för lösgrusen menar Hirvonen och Solberg att regnet blir värsta fienden mot bra tider. Hirvonen konstaterade iskallt att landsmannen var helt fel på det.
– Sorry Jari-Matti, det kommer definitivt att regna och då blir gruset det lilla problemet, vattnet däremot blir det stora…
Noterbart från ”nerskakningen” var att Ramona Karlsson och Miriam körde in som tredje snabbast i PWRC. Nu håller vi alla tummar som finns för Ramona och PG och om du där uppe har minsta lilla känsla för rättvisa så blir det topplaceringar för båda!
Rallyt drar igång tidigt fredagsmorgon om jag har räknat rätt på tidskillnanden vill säga, nyzelänningarna ligger elva timmar före oss.
Fick ett snack med Hans ”Kräbleboda” Johansson igår och som nu hoppades att han hittat förklaringen till vårens klena resultat. Felsökning har pågått hela våren, men inget fel har hittats varken på förare, co-driver eller motor men tiderna ville helt enkelt inte infinna sig. I Skilling 500 konstaterade så Hasse vad som var felet.
– Diffen var helt slut kanske ett kilo spänning mot normalt runt åtta-nio kilo, tro f-n att det inte gått att köra!
Direkt replikerade jag.
– Då kan du känna hur vi har det i VOC, inte så konstigt att Silver-VOC:en har svårt att hänga med eller hur…
Vad Hasse svarade ska jag inte upprepa, men nu lovade han att i Dackefejden nästa helg ska det bli andra bullar och det som retade honom mest var så klart SSR.
– Fruktansvärt förarglig att åka ”VOC” i SSR, det var ju där vi skulle visat konkurrenterna hur det skulle gå till!
Riktigt kul är att Michaela Åhlin-Kottulinsky ska göra debut i Carrera Cup för Xlander Racing och detta på Mantorp den 7 juli. Däremot håller jag inte med om beskrivningarna att Michaela växlar upp från Scirocco R Cup i Tyskland till Porsche i Sverige. Kommer där femtusen åskådare till Mantorp och kollar på STCC? Inte mycket mot de hundratusen Michaela brukar tävla inför med ”folkvagnen”…
Ett riktigt trumfkort fick STCC och Bob Huzell när tittarsiffrorna för TV-sändningarna ”krockhelgen” presenterades i går. STCC fullständig krossade TTA vad gäller antalet som föredrog tv:n framför live racing och lockade 147 000 tittare medan TTA intresserade enbart 29 000. Siffror som är svåra att snacka bort som jag ser det.
Läste igår i Teknikens Värld om nya Volvo-värstingen S60 Polestar, 508 hästar, fyrhjulsdrift och häftig blå lack gav verkligen en känsla av ”vill ha”. Artikeln avslutas med en kavalkad ”Andra fartmonster med Volvohjärta” och det är då jag slår bakut när TTA-bilen slinker med i kavalkaden. TV skriver, ”Tävlingsbilen i nya elitserien i racing, TTA utvecklad av Polestar som har 3,5 liters ,mittmotor på 400 hk.”. Men så kan man väl ändå inte beskriva bilen, det är ju för f-n en Nissanmotor omgiven av järnrör och en plastkaross. Möjligtvis är Volvodekalerna äkta vara från Göteborg men that´s all!
Längre fram i samma tidning har man ett riktigt kul reportage där en reporter med en Nissan Leaf elbil utmanar en annan reporter på cykel att åka ”Vätternrundan”. Båda startar samtidigt från Motala men i mål kommer så klart cykelreportern först. Elbilen kommer till Motala även den men stendöd åkande på en släpvagn. Reportern konstaterar också ”Inget är mer dött än en död elbil”. Så sant så sant och det gäller nog inte enbart när man tävlar mot en cyklist runt Vättern…