Latvala ”safeade” på ”The Monster”, nya krasch för Neuville, Östberg 2:a i VM, Åhlin nära premiärseger i Wales, Tom K. smart Adam 3:a och Lexe körde ”enskidat”!
Strax efter klockan 19.00 avslutas WRC Rally Guanajuato Mexico när 16 kilometer långa SS 21 AGUA ZARCA POWER STAGE rullar igång. Då med Jari-Matti Latvala i betryggande ledning med 1.10,4 ner till VM-ledaren Sebastien Ogier. ”Seb” i sin tur har nästan dubbelt så stor marginal till trean och bästa Hyundai, Dani Sordo. Fyra Mads Östberg, runt fem minuter efter och sexa Hayden Paddon.
Monstersträckan SS20 ”Guanajuato” med sina 80 kilometer innebar ingen större dramatik, placeringarna var om man säger, redan klara. Snabbast här var Ogier som behövde lite över 48 minuter för att avverka de åtta milen, 25 sekunder mindre än ”La Bala”. Lite kuriosa, när Kris Meeke körde ”reccen” i år som förberedelse inför 2017 använde han 1 timme och 40 minuter…
Med tanke på allt som brukar kunna dj-las med Latvala var det inte så konstigt att det ”safety first” som gällde i WRC-Polo #2.
– Jag ”pushade” lite mellan 10 och 50 km men en mil senare började jag tappa bakbromsarna så de sista två milen var det ”safe” som gällde vilket var ”a smart move”, förklarade Jari-Matti vid målet på SS20.
Han menade också att ”The Monster” inte var lika tuff som befarat.
– Tyckte sträckan var enklare än El Chocolate!
Även Ogier hade bromsproblem på ”Monstret” så han kunde inte ”push” lika hårt som han önskade och menade även att rallyt varit tråkigt.
– Synd att att det här rallyt blev så tråkigt och utan någon riktig fajt, men vi har gjort vad vi har kunnat…
Verkar som att runt sex mil special är vad bromsarna på en WRC-bil pallar för, även Dani Sordo hade samma problem som sina två ”pallkompisar”.
– Flera kilometer var jag helt utan broms, avslöjade spanjoren i mål på SS20 och la till med ett skratt.
– Annars jag riktigt ”happy”!
Rallyt har handlat mycket om däck och ingen verkar ha haft riktigt klart för sig vad som skulle funka bäst. Till exempel tappade både Mads Östberg och Hayden Paddon mycket i inledningen när man valde hårt gummi runt fälgarna. Inför SS20 var det också blandat på toppekipagen. Östberg och Paddon verkade ha samma tänk och använde enligt uppgift från Michelin, ”2 LTX Force H4 +2S”. Ogier stack ut med ett mjukt och tre hårda däck medan Latvala och Sordo valde lika, fyra hårda.
Skilde inte heller mycket i tid mellan Östbergs Ford och Paddons Hyundai i mål efter de åtta milen, 3,6 sekunder. Men milen tog hårt på Östbergs vänster framdäck, nästan helt slätt vid målet.
– Vissa partier tjänade jag på att åka två mjuka och två hårda, i andra tappade vi tid. Det viktigaste var att hålla fjärde platsen före Paddon!
*
Det går inget bra för Thierry Neuville i år, inför Mexiko är han sjua i VM-tabellen med sina 15 poäng och nu blev det noll poängs påspädning. Redan på fredagen klippte han en sten och ”bröt” men skadorna var inte värre än att mekanikerna fixade ihop ”skrotet”. På lördagen inledde belgaren bra och var näst snabbast på SS11 och var fylld av självförtroende inför den längre SS12. Lyckan varade inte länge och knappt tre kilometer före mål efter ett snabbt parti, var Mexiko-äventyret över. Med lite bortslagna hjul och annat fix var det verkligen över för Neuville. Han och co-driver Nicolas Gilsoul togs även till sjukhus för ”check up” men var både helt utan skador, åtminstone fysiskt. Mentalt är det kanske inte helt okej, vad vet jag…
*
Inte mycket bättre gick det för Andreas Mikkelsen och Andreas Jaeger sedan Mikkelsen släppt fokus någon sekund på samma sträcka, men andra gången den kördes.
– Kom lite för fort över ett krön och ” went wide” och körde i någon sorts betonggrej med höger fram, förklarar Andreas.
Bilen åkte av vägen och var så skadad att fortsatt tävlande var uteslutet. Inte nog med detta, mekanikerna ansåg det även lönlöst att försöka få ihop Polon till söndagens två sträckor. Ett dyrbart misstag för norrmannen då Mads Östberg (om han tar sig i mål vill säga) går förbi i VM-tabellen och upp till andra plats.
*
Inte heller i Mexiko lyckades det för Eric Camilli som även han ”bröt” efter avåkningar. Ändå bör han kunna få sina två första poäng om han tar sig i mål, anledning för Malcolm Wilson att fira…
*
Teemu Sunninen vinner WRC2 med löjliga marginalen 20.03, 7 tillgodo på tvåan Ptaszek. Steget ner till femman är ännu löjligare, Al-Kuwari är nästan timmen bak!
*
Fredrik Åhlin och Morten Abrahamsen visade upp sig från sin allra bästa sida när det var omstart för det Brittiska Rallymästerskapet med Mid Wales Stages. Ende som var snabbare var fjolårets WRC-åkare hos M-Sport Elfyn Evans och som av de inhemska ”experterna” tippas köra hem mästerskapet utan problem. Ska den profetsian uppfyllas får nog ”the walesman” öka tempot då Åhlin hela tiden flåsade den DMACK skodda R5-Fiestan i bakluckan och i mål bara hade 17,1 sekund upp till seger. Fredrik var lycklig vid målgången över sin totala andra plats.
– Tre sträcksegrar och vi ledde faktiskt med två sträckor kvar att åka. Men Elfyn var för svår den här gången, konstaterade värmlänningen med sin ”Leo Vegas R5-Fiesta”.
– Bara att gratulera honom och nu ser vi framemot fler fajter under resten av säsongen.
Trea slutade Fredriks teamkompis i ”CA1 Sports” Tom Cave som verkade ha ruskat av sig den hemska ravinrullningen förra helgen. Dock var han inte i läge att hota svensken, minuten skilde mellan de båda.
*
Även för MattiasAdielsson/Andreas Johansson i Vauxhall Junior-team med sin R2-Adam gick det bra borta i det snötyngda Wales. Tog även en sträckseger på näst sista sträckan och slutade trea. Hemmaåkaren Gus Greensmith, R2-Fiesta hade mest bråttom över de sex sträckorna och var 12 sekunder bättre än norrmannen Sindre Furuseth i den ilskna Renault Twingo. Göteborgaren som var bäst av de tre i Vauxhall-gänget var knappa 20 sekunder efter Furuseth.
*
I ”B-klassen” var det dubbelt R5-Mitsubishi topp där Osian Pryce vann alla sträckorna och med detta fick en marginal ner till svenskarna Robert Blomberg/Lars Andersson på åtta minuter.
*
Skåningarna (ursäkta Timmy jag vet att du är smålänning) Tom Kristensson och Timmy Berntsson visade iskyla när man gjorde debut i ADAC Opel Adam Cup i vintriga Saarland Pfalz Rallye. Fram till sträcka åtta ledde Tom och Timmy, 12 sekunder före slutlige vinnaren Jari Huttunen från Finland. På SS9 försvann en hel drös sekunder, runt 40 och man trillade ner till tredje platsen. En placering man klokt nog valde att bevaka istället för att ”idiotsatsa” för att återta första platsen. Inte heller gjordes något allvarligt försök att gå förbi tvåan, slovaken Tim Novak. Istället bevakades tredje platsen som i mina ögon är ett perfekt avstamp för resten av säsongen.
Kollade på lite videos från rallyt och jag måste säga att detta var rent vidriga förhållande som rådde i trakterna kring St. Wendel. De hala, skitiga, leriga och allmänt dj-liga asfaltsträckorna såg på filmerna allt annat än inbjudande ut. När dom dessutom kantades av rejält med snö så kan man nog konstatera att Tom kunde ha valt en ”snällare” tävling att göra debut med framhjulsdrivet.
Med detta borde AUDEX-teamet vara mer än nöjda med skåningarnas insats och nog borde en och annan tysk sponsor få upp ögonen för ”Der schwede”…
Pontus Åhman och Johan Johansson hade en tuffare premiär när en drivaxel gick av på långa SS6, dessutom direkt i starten. I mål tog sig Almungegrabbarna men slutade sist av de åtta Adam Cup-bilarna som gick i mål.
*
Dansken Jacob Madsen/Line Lykke Jensen hade en tung premiär med nya R2-Adam och slutade sjua i 2WD-klassen. En snurrning baklänges in i en jordvall innebar stor tidsförlust. Detta då avgasröret fylldes med jord och bilen var då omöjlig att återstarta. Bättre gick det för den andre Madsen, Kenneth som kör Suzuki Swift Maxi och slutade fyra. fem minute efter vinnaren Marijan Griebel, Opel Adam.
Totalsegrade gjorde Skodaföraren Fabian Kreim före Georg Berlandy.
Nästa deltävling i ADAC Opel Adam Cup körs den 16-16 april med Hessen Rallye Vogelsberg i Schlitz.
*
En helg som gått i det internationella rallytävlandets tecken men det har även körts lite här hemma. Till exempel repade sig Daniel Röjsel snabbt från rullningen i Östersund och i Tractive Winter Rally tog han sitt livs första totalseger, detta med Vauxhall Corsa Kit Car. Men bara 1,5 sekunder efter var Tomas ”Lången” Pettersson med Escorten. Trea, var till Daniel tämligen närstående Christer Steen som ur garaget valde att ta Opel Corsan i sin come back.Tio sekunder skilde till den yngre familjemedlemmen i topp. På fjärde plats, bästa Volvo med Ola Axelsson bakom ratten och hockeylegenden Curre Lundmark som kartläsare.
*
I Östhammar avgjordes Valö Sprint och där Björn Adolfsson tog sin R5-Peugeot till totalseger, två sekunder före Stig Andervang.
Nissan-seger i 2WD genom Magnus Wallén före Emil Karlsson.
*
En som valde bort allt vad rally hette den här helgen var Lars Stugemos co-driver Kalle Lexe från Olofström. Kalle valde Vasaloppet och genomförde detta på fina tiden 5 timmar och 32 minuter. Extra bra när han blev påkörd, bröt ena skidan och fick köra ”enskidat” i runt fem kilometer. Sega dom där blekingarna…