Latvala och Meeke lånar ”skämsfilten”, Hyundais första WRC-triumf, Tidemands första WRC2-seger men vad gjorde Östberg?

WRC ADAC Rallye Deutschland blev nästan samma katastrof för VW Motorsport som i fjor, men nu räddade Rally Germany 2014Andreas Mikkelsen (bilden) ändå det tyska ansikte genom sin tredje plats. I fjor var där ingen Polo alls på pallen…
Med nästan minuten tillgodo på Kris Meeke var Jari-Matti Latvala som man sa ”in the comfort zone” inför söndagens sista fyra sträckor. Ingen anledning till att hetsa upp sig, nu gällde det bara att ta sig i mål, vilket inte skulle visa sig så enkelt.
BloggLatkraschFjorton kilometer in på morgonens första sträcka inträffade katastrofen, Latvala åkte av.
Förhållandena var extremt svåra idag, skiftade hela tiden mellan våta och torra partier. Fjorton kilometer in kom vi till en lång vänsterkurva som verkade torr men visade sig istället vara riktigt hal, berättar Latvala.
Vi sladdade med sidan före ut i vinodlingen och sedan försökte vi ta oss tillbaka upp på vägen. Under de försöken körde vi på något hårt och bilen skadades så att vi fick ge upp.
Rally Germany 2014En besviken Latvala konstaterar.
Jag känner mig otroligt ledsen över kraschen, speciellt för teamet då vi kunde säkrat Märkes-VM genom seger…
Lika besviken var teamchefen Jost Capito.
– Vi var så nära hemmaseger men ett litet misstag av Jari-Matti fick stora konsekvenser. Misstag sker och är en del av sporten, trots allt är vi bara människor.
Hur som helst, efter tolv raka segrar, kan vi inte hänga med huvudet för ett misstag, den här gången var inte turen på vår sida, så enkelt är det, analyserade en mycket besviken Capito även om han inte riktigt ville erkänna det. Men sportslig var han i motgången.
Stort grattis till Hyundai och Neuville för deras första seger!

*
Kollade min mobil och såg ett missat samtal från ett nummer jag inte kände igen. Troligen var det antingen Latvala eller Kris Meeke som fick leda ett WRC-rally i en sträcka innan han slog bort ett hjul och försvann likt finnen på sträcka sexton, som ringt mig. Ärendet gissar jag var att få låna min ”skämsfilt” och dra över huvudet efter den här dagen. Ring igen grabbar så lånar jag gärna ut den!

*
BlogggNeuvilleBrukar man inte säga, ”ett dåligt genrep ger en bra premiär” och det stämmer väl till hundra procent på Thierry Neuville. Först en våldsam rullning på shake down och in i det sista ovisst om han kunde starta överhuvudtaget. Sedan kliver han bara rätt in, kör stabilt och tar både Hyundais och sin första och även den andra belgiska WRC-segern någonsin där Francois Duval var först. Klart man måste bli imponerad av en sådan kille.
Jag är verkligen lycklig just nu för hela Hyundai Shell World Rally Team. Inte nog med att jag tar första segern, vi vinner dubbelt genom Sordo helt otroligt, menade Thierry.
– Vill tacka mina mekaniker speciellt som fixade till bilen efter ”our little roll” i torsdags.
BloggHyudnai2Nu fick ju Hyundai sin första seger lite till skänks med, trots allt det är resultatet i mål som räknas.
Helt klart var det tråkigt att se Jari-Matti och Kris vid sidan av vägen i morse, men det ställde än högre krav på oss att fokusera och köra stabilt hela vägen till mål och det var nog så tufft, konstaterade Tysklandsvinnaren.
Men vi fick ett strålande resultat som vi sent kommer att glömma!

*
Mina kamrater i SSR-bussen skippade glädjande nog både söndagens vinprovning och besöket på lantbruksmuseét i Trier, åkte istället ut på sista sträckan. När det stod klart att Neuville och Dani Sordo tog en dubbel gick gamle Saabfantasten Bertil G helt ”bananas”, BloggHyundaiskickade bild till mig sträckte händerna mot skyn och tackade gud för segern. Började sedan detta enligt medresenärer, svamla om att det var ”koncernseger” och att att han var en del av denna då han precis köpt sig en Kia. Undrar om inte det varit bättre om Bertil kollat på någon gammal harv eller plog…

*
Tycker faktiskt även att unge britten Elfyn Evans förtjänar beröm som körde in som fyra, placeringen före Fordkollegan Mikko Hirvonen.

*
Däremot frågar jag mig vad som händer med Mads Östberg och Jonas Andersson? Hela rallyt låg man kajkade runt åttonde platsen och när sedan toppförarna föll ifrån blev det till slut en sjätte plats ,1.22 bakom Neuville. Knappast ett resultat Mads kan vara nöjd med och den stora frågan är vad Yves Matton i ”vinkel-teamet” känner inför en sådan här slätstruken insats. Var det inte också efter Tyskland han skulle ta beslut vem som skulle köra Citroén 2015…

*
Om det var roligt för Neuville så var det ännu roligare för en svensk att få se FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLYPontus Tidemand och Emil Axelsson överst på pallen i WRC2. Inte alls oförtjänt, de var snabbast på hela sju av de totalt 17 sträckorna. Efter en nervkittlande kamp med Ott Tänak, kunde man till slut stå som vinnare på söndagen. Något som nästan vore önsketänkandet efter punkteringen i lördags, men tack vare ett snabbt däckbyte tappade de inte mer än en och en halv minut. De halkade ner till fjärdeplatsen men pallen var fortfarande inom räckhåll.
FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2014 - DEUTSCHLAND RALLYPå söndagen gällde att attackera med full kraft, en uppgift som Pontus tog sig an med bravur. Redan efter en sträcka låg han trea och efter att ledande Julien Maurin fick punktering, började kampen om vinsten. Endast sex sekunder skiljde mellan Pontus och Ott Tänak när de påbörjade den allra sista sträckan. Det blev Pontus som till slut slog estländaren med 1.8 sekunder i den totala ställningen och därmed fick sin första WRC 2-seger, detta i sin blott andra tävling i klassen.
Det här är den största vinsten i min karriär så här långt och jag är superglad, säger Pontus efter målgången.
– Vi har verkligen gjort vårt absolut bästa ända från starten, tagit risker när det varit nödvändigt och hela tiden haft ögonen på målet. Bilen har fungerat perfekt, precis som samarbetet med Emil och trots att vi har kämpat hårt har vi också kunnat njuta av att sitta i en rallybil igen. Dessutom gillar jag en ordentlig fight, rally är som bäst när det inte är avgjort förrän den sista sträckan är körd.
Vad gäller VM-rally blir nästa tävling i WRC 2-serien Rallye de France i början av oktober och han hoppas även kunna delta i Rally de Espana och Wales Rally GB.
Jag är så tacksam gentemot EVEN Management och Tätab för att de backar upp mig och gör det här möjligt, Målet är solklart en permanent plats i WRC, avslutar en leende Pontus.
Hade jag fått drömma och bestämma, hade Pontus lagt rallycrossen åt sidan och fokuserat helt på rally. Så här nära en svensk i WRC har vi inte varit sedan PG Andersson satt i saligen avsomnade Suzukis WRC-team. Måtte nu inte Pontus så att säga, snubbla på mållinjen…

*
Från Tyskland till Daytona i USA där det körts rallycross och med Patrik Sandell i en av bilarna. Helgen startade bra och han tillhörde den absoluta toppen redan på de första varven runt banan. Finalen började också den stabilt, men ut på raksträckan efter första sväng bar det iväg, Sverre Isachsen, gav Patrik en tryckare som kastade honom av banan.
– Jag låg bra till, så kommer det en tuff smäll och jag snurrade av banan, hamnade baklänges in i muren och motorn stannade.
Bil efter bil passerades under de återstående varven, när målflagg föll kör Patrik in som fyra.
Efter det som hände på första varvet är jag nöjd med en 4:e plats, vi hade siktat högre men blir man rundvänd i finalen får man vara nöjd med det lilla, stolpe ut kan man säga men jag hade något speciellt att kämpa för den här helgen.
Patrik tog in viktiga poäng i mästerskapet och närmar sig konkurrenterna inför den avslutande ”höstsäsongen” i serien. Nästa stopp sker i Los Angeles om knappt en månad, där väntar dubbla deltävlingar över en helg!

*
Om någon timma går anmälningstiden ut för East Sweden Rally, nästa deltävling i Rally-SM om två veckor. Nu är där totalt 94 anmälda, men i SM-fältet kör bara 77 av dessa. Alla som borde vara anmälda till Linköping är i listan så man kan nog anta att antalet blir en kopia av Snapphanerallyt. Blev glad när jag såg att Jocke Grahn kommit ur fosterställningen och anmält sig, co-driver Rickard Nilsson i den numera ”eldfängda” WRC-Focusen.

*
Har varit lite tunt med Opel-Spotting ett tag så därför passade det perfekt Carsten Magnusson snokade runt lite vid EM i Dragracing i Tierp. BloggAsconaEn läcker Ascona A Caravan som vi säger på Opelspråk, kanske lite för breda bakhjul för min smak men ändå en snygg Opel. BloggKappaPå startlinjen även en riktig ”Raggar-Kappa” vad har den gammal Dodge att sätta emot där undrar jag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *