Latvala i WRC-Polon bröt direkt, fred (tror jag, rättare sagt i h-e heller…) mellan SBF och STCC.

Breaking news: Precis som jag skriver längre ner var jag inte rätta mannen  att  analysera dagens ”strategimöte”. Det jag trodde var början till fred har jag nu blivit informerad om var istället en ”krigsförklaring”,  sprickan mellan SBF och STCC  verkar vara avgrundsdjup. Mera påläste ”senior editorn” (känns lite konstigt att skriva så om en som är cirka tjugo år yngre än jag själv)  Mikael Johansson på Bilsporthttp://www.bilsport.se/nyheter/105138/stcc-och-sbf-har-gatt-skilda-vagar/ har analyserat det mycket bättre än jag , rekommenderar att läsa hans spalt.  Men analysen att STCC  för att inte säga hela racingcirkusen är på väg  in i ”dödskuggans dal” vidhåller jag ändå stämmer…

Ja, ja skratta ni, bara för att jag, Carlos Sainz och Jost Capito gillar Jari-Matti Latvala så behöver ni väl inte önska all världens WRC-olycka i över den stackars finnen. I Rally Guanajuato Mexico kom Latvala bara femhundra meter på första riktiga sträckan, SS3 innan han lyckades hitta en mexikansk bauta sten som slog sönder framvagnen på WRC-Polon. Ridå, over and out, räkning till tio och så var det roliga slut. Visserligen hoppas man på omstart i morgon lördag, men då är allt vad VM-poäng i princip borta. Med elva ”okörda”sträckor får Latvala så mycket strafftid att sista platsen i rallyt är vikt till stackars Jari-Matti. Jag lider med honom och kommer ihåg hur det kändes när jagfick bryta i Simrishamn för nästan exakt ett år sedan med totalras på Silver-Vocen:s drivlina. Inga jämförelser för övrigt, men det känns för dj-ligt…
Efter sex körda sträckor, sju återstår av etapp två leder Sebastien Ogier elva sekunder före ”min vinnare” Mads Östberg. Trea är Hirvonen, ytterligare fem sekunder långsammare medan Thierry Neuville överraskar med fjärde plats och tjugofem sekunder efter Ogier i ledar-Polon.
Tycker ändå att mitt tips är hyggligt, om man bortser från Latvalas miss förstås. Mycket återstår och jag har på känn att Ogier får något klydd under sin Mexicoresa. Om inget annat så kanske ”Montezumas-hämnd” drabbar VW-kockarnas gourmetkäk som Ogier och gänget utfordras med. Att sitta i en WRC-bil med ”öppen bakdörr” tror jag inte ens Ogier skulle klara…
Vet inte om det röktes någon fredspipa ute på Arlandastad när SBF samlade företrädarna för rallycross och racing till ”Strategimöte”. Ett presssmeddelande skickades ut oc hvad jag förstår så verkar man ha kommit till någon sorts lösning i bråket kring framförallt STCC. En lösning som ser ut så här enligt pressmeddelandet:
”För Svenska Mästerskapen i Rallycross fortsätter det som planerat med Rallycrossutskottet som huvudman i ett nära samarbete med arrangörsklubbarna. Planeringen för dessa tävlingar har redan pågått en tid.
För att säkra Svenska Mästerskapen i Racing bildas en samarbetsgrupp bestående av representanter från Svenska Bilsportförbundet inklusive arrangörsklubbar, banägare, förare samt team-representanter. Gruppen har flera möjliga lösningar på hur man praktiskt skall hantera arrangemangen. Mötet beslutade också att bilda ett gemensamt bolag utan eget vinstsyfte för att hantera Mästerskapet.”
Jag är inte rätta mannen att analysera detta, men jag hoppas att det tar STCC ut ur det som i mina ögon såg ut att bli en vandring i dödskuggans dal. Nu kanske där kommer några konkreta nyheter på hur ”kungaklassen” ska tackla säsongen 2013 och framförallt, vilka team kommer till start. KåGe Schildt verkade nöjd med mötet och sa.
– Förankringen och dialogen med medlemmarna är oerhört viktig för ett ideellt idrottsförbund som oss och om jag tittar på den samlade erfarenheten och kompetensen som var med på mötet, samt de diskussioner vi haft, känner vi oss nu trygga i vårt beslut.
Blev en kort blogg mellan brand i Näsum och handboll i Arenan. Så är min verklighet, bloggandet sker när tid finnes och i dag var detta en klar bristvara. Hoppas kunna bätttra mig redan i morgon.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *