Latvala i topp, ännu en WRC-Toyota visad, Rallydrottning-Ewy fyller 85 år och en läcker Kapitän Sportcoupé!
Än så länge håller tipset med Jari-Matti Latvala i topp i WRC Neste Oil Rally Finland. Efter åtta körda sträckor, fem återstår i dag leder han med 8,4 sekunder före VW-kollegan Ogier. Till saken hör att världsmästaren ligger först i spåret och rimligtvis borde ha en liten nackdel av att få ”ploga”. I morgon kan det se helt annorlunda ut men Latvala verkar stabil, så det lär inte bli lätt att passera honom.
Knallen åtminstone i mina ögon är att Kris Meeke verkar trivas ypperligt i Finland. Trea och mest imponerande, bara lite mer än fyra sekunder bak Ogier. Ur Yves Mattons synvinkel är det nog ändå viktigare att nordirländaren både tagit en sträckseger och är mer än halv minuten före Mads Östberg på sjätte plats i den andra Cittran.
Även Mikko Hirvonen har lyckats vinna en sträcka och leder ”Grupp 2” gänget från sin fjärde plats. Fram till Meeke har Fordåkaren 26 sekunder, däremot är det tajtare till femman Andreas Mikkelsen, bara drygt tio sekunder.
*
Trist för Juho Hänninen som låg trea med Hyundaien fram till sträcka sex där en smygpunka orsakade en lättrullning som kostade runt minuten. Med utkickad vindruta och med solglasögon som skydd för fartvinden kämpar Juho på och ligger elva. Bäst av koreanerna är överraskande Hayden Paddon på sjunde plats före gnälliga teamkompisen Neuville.
*
Siade om Robert Kubicas chanser i veckan och beskrev hans stabilitet som ” en dallrande chokladpuddings” trots att Malcolm Wilson ville hävda motsatsen. Nu kom polacken till sträcka fem innan han planterade Fiestan ”into the ditch, over and out”…
*
I WRC 2 försvann ledaren inför Rally Finland, italienaren Bertelli redan på sträcka fem med den militärgröna Fiestan, anledning ”off road”. Istället är det nu finskt i topp genom Ketomaa före Karl Kruuda i Peugeot och Sebastien Chardonnet i Citroen på tredje plats. Lite märkligt att Ott Tänak som jag var säker på skulle toppa, bara ligger fyra.
*
Inte så många som brutit så här långt men två finska färgklickar nämns i listan för ”Retired”. Kristian Sohlberg och Jarmo Nikkara finns tråkigt nog med, orsak ”left road”.
*
Nu förstår jag ingenting (helt normalt enligt mina kamrater) när Tommi Mäkinen presenterar en helt ny WRC-Toyota i samband med Rally Finland. Vi snackar alltså inte den Yarisvariant som man byggt nere i Köln utan i Tommis fall är det nya R3-bilen GT86 som utgör grunden. Tar det igen, Toyota har alltså två nya och helt olika WRC-bilar på gång. Den ”senaste” (kommer kanske ytterligare någon i nästa vecka, vem vet?) är byggd av Tommi Makinen Racing med välsignelse från Akio Toyoda president (en japansk variant av Lars Servin…) för Toyota Motor Corporation.
Toyoda är på plats i Finland vilket i mina ögon innebär att projektet är mer än verklighetsförankrat. Nu beskrivs nya WRC-bilen som en ren ”mula” för att testa fyrhjulsdrift med mera. Den har dessutom mycket få detaljer gemensamt med R3:an som ska köras i Tyskland i slutet av månaden.
Japanska källor vill även göra gällande att Toyodas närvaro för att se på Mäkinens bygge är ett tecken på det kyliga klimat som råder mellan Japan och Toyota Motorsport i Köln.
*
För mig känns det också som att dagens avslöjande är mer i linje med Toyotas rallytraditioner. Ända sedan den Grupp B-Celica som Björn Waldegård och Lars-Erik Thorp körde i South Swedish Rally i början av åttiotalet har Toyota använt sina sportcoupér i rallyskogen. En tradition som bröts med Corollan i slutet av nittiotalet. Kanske dags att knyta ihop säcken och låta Mäkinen sköta en eventuell come back och detta med med en direkt arvtagare till Celican?
*
På söndag fyller en riktig rallylegendar 85 år, Ystadfödda numera boende i Stockholm, Ewy Rosquist. Det var den 5 november 1962 som Ewy Rosqvist och hennes co-driver Ursula Wirth vann det nästan 500 mil långa rallyt Gran Premio Argentina, med osannolika två timmars marginal till tvåan. De i publiken som trott att de unga svenskorna var fotomodeller för Mercedes fick chockade inse att så inte var fallet. Paret hade inte bara vunnit det extremt farliga loppet och alla sex etapperna. Dessutom höjde tjejerna snittfarten på de argentinska usla vägarna från förra årets rekord på 121 km/tim till nästan 127 km/tim…
Hon föddes som Ewy Jönsson i Stora Herrestad utanför Ystad, enda dottern i en lantbrukarfamilj med fem barn. Efter lantbrukskola blev hon så småningom veterinärassistent, ett yrke som innebar 15-20 mils bilkörning om dagen på de skånska grusvägarna. Ewy klockade sina resor med den gamla Mercedes 170 hon fått av sin far och minskade tiderna mellan de olika gårdarna konstant.
– Efter två år körde jag så bra att jag ofta var färdig med dagens arbete upp till två timmar före mina kollegor, trots att vi besökt lika många gårdar, säger Ewy i sin självbiografi.
Som co-driver till maken Yngve Rosqvist deltog hon bland annat i Midnattssolsrallyt och blev biten av rallysporten. 1960 fick Ewy kontrakt som fabriksförare för Volvo och 1962 slöts cirkeln när hon och Ursula Wirth rekryterades till Mercedes-stallet. Redan efter ett par månader var det dags för den storslagna segern i Argentina i en stor Mercedes 220 SE (W 111). Under de kommande åren skulle det även bli två tredjeplatser i loppet, samt segrar i klassen upp till 2,5 liter i såväl Monte Carlo-rallyt som på Nürburgring. Dessutom placeringar i såväl det grekiska Akropolisrallyt som Spa-Sofia-Liege rallyt. 1964 avslutade hon sin proffs-karriär, men har fortsatt arbeta för Mercedes som ambassadör för varumärket i en mängd olika sammanhang.
Grattis från Motorbloggen och om jag brukar säga ”they don´t make those anymore”!
*
Nu börjar Oresund Electric Car Rally pumpa ut information som elbilsrallyt den 20-21 september som körs för fjärde gången i rad och klassas som världens största elbilsrally. Rallybilarna kör i både Sverige och Danmark och tack vare samarbetet med Kraftringen finns det en chans för kanske framförallt lundaborna att kolla närmare på bilarna. På Mårtenstorget blir det ett depåstopp innan bilarna glider vidare. Starten går i Frederiksberg (Köpenhamn) på lördag förmiddag, vidare genom Själland och västra Skåne. Med uppehåll i Helsingör, Helsingborg och Lund går bilarna i mål i Malmö på söndag eftermiddag.
Tävlingen består av ett antal delmoment, ett av de viktigaste är att köra så energisnålt som möjligt. Förra året använde de tre sparsammaste bilarna bara 1 kWh (motsvarande 0,1 liter bensin) per mil på den första etappen om 80 kilometer.
*
Opel-liebern Roger Arvidsson har skickat en bild på en urläcker Opel Kapitän Sport Coupe från 1959. En bil som jag faktiskt inte visste ens existerade. Han skriver: Hej Tommy här får du en bild som jag hittade för en tid sedan, en Kapitän 59:a 2 dörrars sportcoupe. Den är väl byggd av någon karossbyggare i Tyskland. Om du söker på Kapitän coupé så finns det även bild på en 60:a 2dörrars. Tur att vi har din blogg att läsa. /Roger”.
Minns när boktryckare Mårtensson i Hörby köpt en sådan här Kapitän, så klart en vanlig fyr dörrars, grön med vit tak. Hur jag och min kompis cyklade dit för att förhoppningsvis få en skymt av läckerbiten. Cykelturen blev lyckad, Kapitänen stod parkerad på gatan och min dag var räddad.
*
Lite tunt med tävlingar i helgen, har hittat Viks-8:an i Valdemarsvik och Jan Rolfssons Minne i Örebro.
*
Trevlig helg!
……….Opeln på lyften, är det ett fotomontage………..?????? 🙂
Du skulle varit med ner till red bull ring o kollat hasses påg och hans porsche. Extremt jämnt, hundradelarna kostar många placeringar, 16 plats och 6tiondelar bak!