Latvala i krasch med nya WRC-Polon, Ramona satsar på tjejer och klassiker RM i Rally-SM 2013!
Ser inte ut som att Jari-Matti Latvala precis fått någon drömstart i nya teamet, VW Motorsport och WRC-Polon. Enligt uppgift har han och co-driver Mikka Antilla frontalkrockat med en mötande bil under teamets testvecka i Mexico. Både Latvala och Antilla uppges vara oskadade medan de bägge i den mötande bilen skadades, hur allvarlig har inte framkommit. Mer detaljer om olyckan har inte offentliggjorts, men det verkar som att bilen med de skadade av någon outgrundlig anledning förirrat sig in på testvägen. Mycket roligt kan man så klart ha, men att möta Latvala på en smal grusväg med ”fullt påslag” kan väl ändå inte räknas hit…
Nu satsar Ramona på att få fler unga tjejer i motorsporten och startar ihop med SBF ”Young Female Drivers” eller YFD. Syftet är att ge unga tjejer en plattform, inspiration och råd för att lyckas att nå sina målsättningar.
– Äntligen, säger Ramona och fortsätter.
– Detta är något jag själv saknade när jag började med motorsport, och något jag haft i tankarna att göra länge. För mig har det varit en lång och ganska tuff resa, och med detta projekt hoppas jag kunna hjälpa unga tjejer en bit på väg och att spara tid och kraft genom att dela med mig av både mina egna och andras erfarenheter.
Tillsammans med Svenska Bilsportförbundet och Idrottslyftet får Ramona möjlighet att genomföra detta projekt. Hon kommer att kombinera sitt eget tävlande med rollen som projektledare för YFD under 2013. Att Ramona hoppas mycket på projektet är solklart.
– Vi får se vad första året ger. Min förhoppning är att detta kan ge ringar på vattnet och ge fler tjejer chansen att vara med och framför allt även inspirera fler tjejer till att börja med motorsport!
Idag presenterade SBF nyheten att RM för klassiska och historiska bilar till nästa år samkörs till stora delar med Rally -SM. Av de sju deltävlingarna körs fyra ihop med SM och däribland glädjande nog Snapphanerallyt den 9-10 augusti. Så här ser RM-kalendern ut för 2013.
Arrangör/Tävlingsnamn
2013-02-02 Hällefors MK/ Bergslagsrallyt
2013-02-22 & 23 MK Jämtland/ Winter Rally
2013-05-04 Älmhult MK/ Silverratten
2013-08-09 & 10 Hässleholm MK/ Snapphanerallyt
2013-09-06 & 07 VästraGötalands MK/ East Sweden Rallye
2013-09-28 Nässjö MK/ Rally Småland
2012-10-05 & 06 SMK Uppsala/ Rally Uppsala
Ännu mera glädjande tycker jag det är att Historiska Utskottet dessutom bestämt sig för att inte släppa in den ”nya Appendix K-Bilarna” i RM. Detta betyder att de nyaste klassikerna i RM blir av 1981 års modell. Även om jag gläds åt beslutet kan jag ändå tycka det är lite märkligt då det är HU som beslutat att tillåta de ”nya klassikerna”. Frågan är nu var de här bilarna ska tävla, RM och KRC är stängt, TInter Classic Rally Cup likaså. Ser i det här läget ut som att Smålands DM är ett av få mästerskap där man kan köra med de ”omoderna Grupp H-bilarna”…
För att ännu mer ge tyngd åt RM har HU även beslutat tillåta noter i mästerskapet.
Är det skriv fel på sbf står att RM är tillomed 1975 bara??
Hej Björn.
Jag har hämtat detta,
”Bilar överensstämmande med gällande FIA Appendix K, och med FIA HTP handlingKlass 1: t.o.m.1961. Klass 2-5: t.o.m.1965. Klass 6: t.o.m.1969. Klass 7: t.o.m.1971.
Klass 8: t.o.m. 1975. Klass 9: t.o.m. 1981”.
Du har kanske sett något tidigt förslag ?
MVH
Tommy
Det ser ut som de ändrat på sin hemsida, om inte jag minns fel såg jag också tidigare en publikation mo att RM gällde klass 1-8 men nu har det ändrats till klass 1-9. Kul med klassikerna i samband med SM men kanske lite mindre kul för de som exempelvis åker lite nyare Grupp-H bilar (trimmat 2WD) i SM som nu troligtvis får se fram emot tresiffriga startnummer och klart sämre vägar eftersom klassikerna ska starta först. Lite konstigt också om SM-Eliten ska starta först som 30-40 bil, de ska väl åka bland de första…