Latvala i asfalttest med Yaris-WRC, Østberg kör ?, Malja byter GP2-team och Magda drömde att bli hockeyproffs!

BloggLatvala1Om det ens funnits några tvivel på att Jari-Matti Latvala verkligen skulle bli en av Toyotas förare i WRC 2017 så måste nu även den mest inbitna tvivlaren ge sig. I går anslöt Latvala till Toyota Gazoo Racings testläger på Korsika där redan Juho Hänninen lagt ytterligare asfaltmil i nya Yaris-WRC. Att det inte heller gjordes några försök till att hindra insyn vid serviceplatsen stärker ytterligare det faktum att Latvala numera är ny Toyota-förare. Såg lite konstigt ut att nu se finnen i helsvart overall med bara lite röda detaljer mot tidigare vit eller blå klädsel, men man vänjer sig säkert.
Latvala var så klart inte på Korsika för att njuta av vädret utan han och Miikka Anttila kastade sig direkt in i nya ”tjänstebilen” och avverkade sedan flera pass på den typiskt korsikanskt slingrande asfaltvägen. Säkert heller ingen tillfällighet att Tommi Mäkinen valt just Korsika som testplats då nya Yarisens egenskaper på just asfalt inte fick tummen upp av Sebastien Ogier när han fick tillfälle att provköra bilen. Dessutom inleds ju WRC med åtminstone delar av asfalt i Rally Monte Carlo, även om där ofta är minst lika mycket snö och förrädiska isfläckar.BloggLatvala

Att göra en så bra premiär som bara är möjligt är säkerligen något som inte bara hela teamet vill göra utan även borta i Tokyo är förväntningarna stora. Som bekant gör Toyota sällan något halvhjärtat utan deras WRC-satsning påminner en hel del om Volkswagens för fyra år sedan.

Carlos Sainz och Sebastien Ogier efter andra paltsen i Rally Monte Carlo

Det vill säga ”all in” även om Sebastien Ogier (bilden med Ogier och coachen Carlo Sainz efter andra platsen) inte rådde på Sebastien Loeb i ”Monte-premiären” 2013 (bilden) utan fick nöja sig med en andra plats.

Sebastien Loeb vinner första WRC-tävlingen Rally Monte Carlo 2013 i sin Citroén.
Sebastien Loeb vinner första WRC-tävlingen Rally Monte Carlo 2013 i sin Citroén.

*
BloggLSeverinnePå tal om Sebastien Loeb så brukar han alltid bjuda sin fru Séverine på en årlig rallytävling. I helgen är det dags då det äkta paret kör Rally Circuit Côte d´Azur på den franska medelhavskusten. Nu är det inget rally i egentlig mening utan mer likt andra på kontinenten populära ”rally shows” och allt sker inne på racingbanan Paul Ricard. Familjen Loeb kör en Citroën Ds3 WRC och detta ihop med runt 80 andra ”rallyshoware”…

*

WRC Rally Monte Carlo, Jonas Andersson, Sebastien Ogier och Mads Östberg
Med bara en vecka kvar av anmälningstiden till WRC-premiären Rally Monte Carlo är där fortfarande tre namn som inte ännu klistrats på någon bakruta. Volkswagen-duon Sebastien Ogier, Andreas Mikkelsen och så även årets Ford-åkare Mads Östberg  ( härifrån Monte Carlo 2013 i Citroëndress och med dåvarande kartisen Jonas Andersson och Sebastien Ogier). Vad trion ska syssla med måste alltså blir helt klart senast om en vecka annars blir det inte ”full säsong” 2017. Østberg har ju förklarat att han och Ola Fløene kommer att köra hela WRC-serien även till nästa år men inte med vilken bil. Dock har han avslöjat att det är en bil han redan testat i 2017-års version och då begränsas möjligheterna betydligt. Hyundai är klara med sin ”line up” så dom går bort direkt. Toyota känns inte heller troligt när nu Latvala tog sista ratten i den trion. Citroën har Mads kört för tidigare men verkar inte så pigga på att låta folk provköra deras nya WRC-vapen något Ogier fick erfara när han fick nobben. Först kontrakt, sedan test förklarade bossen Yves Matton och därmed fick inte heller den fyrfaldiga världsmästaren möjlighet att känna på en blivande konkurrent. Att Matton skulle haft annan inställning till en test för Mads känns då föga troligt. Då återstår endast M-Sport och här vet vi ju att det norska paret även varit över i Cumbria och känt på nya Fiestan. Därmed anser jag att puzzlet är lagt och att det blir Ford igen för Mads och Ola.

BloggEvans kopia 2Det som stör är så klart att Ogier inte ännu har bestämt sig (utåt är det så åtminstone) och skulle han välja att samarbeta med Malcolm Wilson så stökar det till det för Mads. Inte bara honom utan även Ott Tänak och Elfyn Evans (bilden) befinner sig då plötsligt i en situation som kan sluta med att någon hamnar på ”bänken”. Eric Camilli sitter säkert med för M-Sport välbehövliga franska euro i ryggen, men vem tar sedan de andra två platserna? En nödutgång är däcktillverkaren DMACK som har en, kanske till och med två lediga platser lediga. Sedan har det även framskymtat att Mads eget team ADAPTA kan bli hemvist för honom till nästa år, dock tror jag ändå att Mads helst vill sitta i ett team med så nära knytning som möjligt till M-Sport…

*
Idag avslöjade Malmö-föraren Gustav Malja vem som blir hans arbetsgivare för nästa år då han byter från teamet Rapax och istället sätter sig i en GP2-bil från Racing Engineering. Förra veckan var Malja i Abu Dhabi och skrev kontrakt med teamet och blev med detta första förare som dom tecknade för nästa säsong.
I år slutade den 21-årige skåningen på 13:e plats och målsättningen 2017 är betydligt högre.
Ett team med lång och framgångsrik historia i GP2 och jag är övertygad att det är den perfekta platsen för att kunna fortsätta att utvecklas som förare, menar Malja.

*
Skulle så klart inte raljerat om att Svensk Damtidning inte kunde se skillnad på en Cadillac och en Rolls Royce för direkt kom bumerangen och träffade mig i skallen. Det ju absolut inte Kullings-profilen Conny Hansson som visst har många framgångar bakom sig men vunnit SM i Formel 3 tillhör inte dessa. Istället var det Conny Anderssons SM-vinnande Brabham som är till salu vid morgondagens bilauktion hos Mårtenssons Bil i Hörby. Conny är faktiskt även en av få svenskar som kört Formel 1 och provade två gånger 1976 och 1977 med att kvala in med sin Surtees-Ford respektive BRM men utan att lyckas. Dessförinnan hade han vunnit SM i Formel 3 1972 och -74 och däremellan stack Kristianstad-målaren Håkan Dahlqvist mellan och knep guldet 1973.

*
BloggLuciaI går kväll var det som jag skrev SMK Hörbys årliga luciafirande och de 120 glada SMK:arna kunde i den proppfulla lokalen njuta av bland annat julsånger från Hörbys egen lucia med följe. BloggPriserFörutom sedvanlig prisutdelning delades det även för andra gånge ut stipendier från Dan Nilssons minnesfond till unga lovande rallyförare i klubben. BloggStipendieÅrets stipendiater blev fr.v Tommy Nilsson, Victor Hansen, Jonas Hansson och Tom Kristensson. Delade ut stipendierna gjorde Dans fru Marie  i mitten på bilden.

*
BloggMotorI morgon kan Kristianstadsbladets motorintresserade läsare glädja sig åt en ny Motorlördag. Den här gången har sportchef Patric Nilsson valt att skriva om Euro RX-tvåan Magda Andersson som skolades in i bilsporten med karting ute på Åsum Ring. Här avslöjar Patric även att senast han träffade Magda var för sex år sedan i Tyrs Hov i Tyringe och då var hennes dröm inte alls att köra ralllycross. Istället siktade SMK Hörby-tjejen på att bli hockeyproffs på andra sidan Atlanten, som det kan gå…

*
Med detta önskar jag trevlig helg och i morgon lördag blir det ingen Motorbloggen. Återigen har jag, nyhets och sportchefen helt olika prioriteringar och den matchen förlorade jag…

*

Dagens bilder: France Motor – Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *