Låt ”halvtidare” i WRC starta först, Sordo/Greensmith snabbast på portugisisk ”SD”, tipsvinnare Rovanperä/Solberg, snustorra sträckor att vänta, SM-ledare Hallberg kör Corolla i Nyköping, ”SSR Weekend” är igång, futtiga 29 till ”Svedala Runt”, hemmaseger i ”Miniknäppen”, 300 tävlande på Åsum Ring och skit i skogen gör mig förbannad…

Upp till var och en att ha åsikten att Thierry Neuville är gnällig i överkant när han kritiserade systemet med ”halvtidare” som ger dom ett övertag i startordningen på grus. Med start längre bak slipper dom i Portugal (läs Kalle Rovanperä och Sebastien Ogier) nackdelen att sopa bort lösgrus vilket nu överlåts åt Neuville och i viss mån även WRC-tvåan Elfyn Evans.

Foto: Hyundai Motorsport

En tanke kunde vara att i grusrallyn startar alltid ”halvtidare” före förare som åtagit sig att köra hela WRC. I Portugal hade detta inneburit att Rovanperä gått ut först, sedan Ogier och så Dani Sordo innan Neuville hade kommit upp på scen. Tror att detta hade gett tummen upp från belgaren…

*

På dagen shake down visade Hyundais ena ”halvtidare” (Esapekka Lappi är den andre) Dani Sordo att han fortsatt är att räkna med. Satte bästa tid, 0,5 före teamkompisen Ott Tänak där så Neuville fullbordade Hyundais lyckas genrep. Gick in med tredje tid 0,4, bak Tänak. Som hundvän blev jag lite ledsen när jag noterade att Neuville under ett av åken körde på en lösspringande hund som troligen dog omedelbart.

Foto: Hyundai Motorsport

Ogier blev snabbaste Toyota som fyra medan Adrien  Fourmaux var en enda tiondel långsammare och satte femte tid. Rovanperä var oväntat tam, sjunde tid och då efter Takamoto Katsuta. Ännu tamare var Elfyn Evans  som åtta ändå fyra sekunder före långsammaste Rally1-chaufför Greogire Munster, Puma.

*

Med detta i hårddisken är jag mogen för mitt tips till ”Vodafone Rally de Portugal”.

WRC

1. Kalle Rovanperä Toyota

2. Ott Tänak Hyundai

3. Sebastien Ogier Toyota

4. Elfyn Evans Toyota

5. Dani Sordo Hyundai

För utom att jag tror att Rovanperä utnyttjar sin fördel längre bak i startfältet och som då leder till seger, så är resten magkänsla…

Foto: Toyota Gazoo racing

*

I WRC2 var Gus Greensmith/Jonas Andersson piggast på 4,6 kilometer långa ”Baltar”, 0,3 före Pierre-Louis Loubet och så Oliver Solberg/Elliot Edmondson med tredje tid. 0,8 skilde mellan ettan och trean i Skoda-trion innan första Toyota trädde in på scen. Sami Pajari med Yaris GR Rally2 var ändå 2,4 efter ”Grönsmeden” i topp, tätt följd av Toyota-kompisen Roope Korhonen.

Kris Meeke körde snabbaste Hyundai men där Teemu Suninen med premiär i klassen så var det med 0,2, efter Meeke.

Först med 12:e tid kom bästa Citroën och då med delade klassledaren Yoann Rossel bakom ratten. Ännu långsammare var William Creighton som anförde den blott fem bilar stora Ford-flottan. Med Fiesta Rally2 fick irländaren till 15:e tid medan nya Fiesta-åkaren Pepe Lopez fick nöja sig med 27:e tid. Upp till Greensmith i topp hade Lopez över tio sekunder… 

WRC2.

1. Oliver Solberg Skoda

2. Kris Meeke Hyundai

3. Gus Greensmith Skoda

4. Teemu Suninnen Hyundai

5. Lauri Joona Toyota

Tror stenhårt på Oliver som även tidigare visat att han trivs i Portugal. I dag skojade han till det på en video där han pimpade sin Skoda genom att sätta röda ”donuts! på fälgarna… 

Fick även lite direktrapport inför kvällens start från Jens Johansson som har utvecklats till en stor vän av Rally de Portugal. Bland annat  var han imponerad över poliserna som var många kring  Matosinhos.

Foto: Jens Johansson

Om man ser deras vagnpark förstår man bättre det enorma motorintresset. Tusentals poliser är på plats för att hjälpa till, lite annorlunda mot hemma i Sverige, konstaterar Jens.

Han berättar även att på motorvägen in till serviceparken har man stängt av två filer, en för rallybilar och en för publik.

Foto: Jens Johansson

– Allt flyter därför på perfekt  och så kul att se polis och arrangör samarbeta för att allt ska fungera optimalt.

Foto: Jens Johansson

Även serviceparken fick beröm av Jens, bland annat att alla bilar fick gratis tvätt efter shake down. Miljöbiten sköter portugiserna också perfekt berättar Jens.

Foto: Jens Johansson

Var tionde meter på publikplatserna sitter tre olikfärgade plastsäckar för sopsortering…

Det konstateras också att varken Neuville eller Olivers böner har fått gehör.

Absolut kruttorrt på vägarna, all väta från regnet i början av veckan är borta!

Klockan 20.05 börjar Sportkanalen sända från nästan tre kilometer långa SS1, ”SSS Figueira da Fas”.

*

Då lämnar vi WRC och vänder blickarna mot Rally SM och morgondagens ”Rally Nyköping”. I går lovade jag en närmare koll på de två ”2WD-klasserna” Nationella och Standard. Den första klassen av de två är med råge störst i helgen med över 50 bilar.  Till helgen har SM-ledaren Patrik Hallberg/Johan Stigh, Haninge MK bytt ut sin Ford Fiesta Rally4 mot en annan bil i GK Doors garage nämligen en vassare Grupp H Toyota Corolla.

Foto: GK Door Team

– Det är klart att vi har stora förhoppningar inför Nyköping. Vi har ett bra utgångsläge i tabellen, så det gäller att ha den i bakhuvudet och tänka taktiskt. När vi kommer ut på gruset kommer dom bakhjulsdrivna bilarna bli snabba, så vi får se upp för dom, menar Hallberg. I Nyköping gör också vad jag vet regerande mästaren i ”Internationella 4WD” PG Andersson/ Anders Fredriksson, debut som BMW-åkare. Småländska DRIVE VXO har lånat ut sin vassa BMW M1 till PG som direkt hamnar överst i favoritskaran.

– Bilen känns riktigt bra, även om jag inte hade något att jämföra med, men spontant hade jag en bra känsla i bilen, berättar PG som nu beträder jungfrulig mark.

– Jag har aldrig kört i Nyköping men har hört att det är rätt luriga vägar – så det här ser jag verkligen fram emot!

Att plocka ”vinnarrussin” ur den här kakan är inte enkelt, men i kvartetten Robert Andersson, Eskilstuna, Emil Karlsson, Hällefors, Kristian Johansson, Borås och Patrik Dybeck, Gävle tror jag åtminstone att jag hittar pallkandidater.

*

Standardklassen mönstrar årets hittills största startfält, där Andreas Hovind från Enköping leder SM. Bara fyra poäng bakom jagar Värmländske Jan ”Janjan” Johansson i en Nissan Sunny.

– Vi har inte hunnit testa eller köra någon tävling inför helgen, så vi får hoppas på gammal rutin. Jag tror det kommer bli en händelserik tävling, som det alltid är i Nyköping. Det är många lite kortare sträckor, vilket passar mig bra. Riktigt roligt med stort startfält i helgen, säger ”Janjan”.

Foto: Tommy Svensson

I klassen finns något så unikt i SM som en skåning, SMK Hörbys Ingemar Månsson med Osby-kartis Per-Ivar Hellberg kör Volvo 940. Fler smålänningar (två) då både Janne Kristiansson/Roger Dahlberg (Wäxjö MS) plus Johan och Per-Ola Pettersson (Skillingaryds MK) har åkt hela vägen till Nyköping.

Foto: Lars Svensson

”Rally Nyköping” är även premiär för Nordiska Mästerskapet (NEC) med stort internationellt intresse. Nio ekipage från Norge, åtta från Finland. Även två från Danmark med för skåningar välkända familjen Fraas, Johannes med Steinar Bakkland och den yngre Fraas-medlemmen Mick med Ronnie Bengtson, båda i olika Subarus plus också välkänd för oss svenskar, österrikarna Karl och Maria Rumpler, Mitsubishi.

*

Om en liten stund startar ”SSR Weekend”och först ut där är ”Millebygden Sprinten” med start klockan 16.00 och målgång 20.30. Med detta upplägg finns ingen möjlighet att få med hur det gick i dagens Motorbloggen, så detta får anstå till fredag.

*

I dag stängde Svedala MK anmälan till RS-DM, ”Svedala Runt” den 19 maj och det blev med ursäkta ordvalet, futtiga 29 ekipage. På bara några veckor har asfaltintresset svalnat och är till Svedala ungefär hälften så stort som i Hörby/Hässleholm. Sist in före att anmälan stängde var Hässleholms Thomas och Annika Hansen Wiberg med sin tämligen ovanliga Ford Sierra RS Cosworth.

Foto: Tommy Svensson

*

Foto: Henrik Åkeson

I Tjust kördes idag ”Miniknäppen” där Volvo 240-duon från hemmaklubben Magnus Johansson/Joakim Nyberg var snabbast. Nio sekunder efter hamnade klubbkompisen Tommy Johansson/Sara Hidsjö med Opel Ascona. Bästa Appendix K och även trea totalt, Henrik Gustavsson/Andreas Johansson så klart med Volvo 240. Ydres Johan Karlsson/Lina Jonasson var snabbast i  VOC/GruppF och detta med råge. 37 sekunder efter kom tvåan Tomas Damm/Tomas Kasselstrand, MK Kinda. Grupp E vanns av Torbjörn Södergren/Annika Engqvist, Golf och Tjust MK.

Foto: Henrik Åkeson

*

Om intresset för RS verkar ha svalnat så är det mer uppåt inom karting och där helgens första ”SKCC”Åsum Ring lockat över 300 kartingåkare.

Stora startfält skapar positiva utmaningar och därför ber vi er deltagare och besökare att se information som publiceras på scorit som svarar på dom flesta frågor som kommer in, hälsar Kristianstads Kartingklubb.

Vi trodde att vi aldrig skulle kunna överträffa förra årets anmälningar, som var 265, men detta är historiskt, säger ordföranden i KKK Peter Hägg. 

Vid anmälningstidens utgång hade vi 285 anmälda och vi har efter detta kunnat ta in några efteranmälningar så är vi idag 310 startande fordon, Helt fantastiskt och nu försöker vi få till en kanontävling för alla, avslutar Peter.

*

Att placera ”Bajamajor” i ytterkurva på en rallytävling är inte bara korkat utan rent livsfarligt. Som tur var lyste det ”grönt” på dörrarna när den brittiska Ford Escorten med full fart träffade ”hemlighusen”…

*

Ibland drabbas även jag av snudd på blint raseri och idag var en sådan dag. När jag och Nova skulle parkera i ”vår skog” eller mer korrekt ”Fulltofta Strövområde” möttes vi av denna trista syn. Nu var det av allt att döma koppartjuvar som gjort sig av med överflödigt material, plus en massa annan skit och från sådant patrask är nog inget bättre att vänta sig. Men visst är det för dj-ligt att behöva se sådant här med en skir ljusgrön bokskog som fond!

Foto: Tommy Svensson

När jag ändå är inne på skit, så är det ikväll andra halvan av Eurovision Song Contest i Malmö. Efter att ha genomlidit nästan hela tisdagens sändning på tv, är det bara att konstatera att det inte bara är i Sverige det borde tillfogas mer resurser till psykvården…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *